Sportosabb lett az új Kawasaki Z750

2007.01.03. 09:16

A Kawasaki Z750-es ugyan már korábban bemutatkozott a milánói EICMA-n, mint arról beszámoltunk, ellenben most a motor technikai paramétereit igyekszünk részletesen bemutatni a márka rajongóinak. A 2003-as bemutatkozásakor a Z750-essel az akkoriban a Honda Hornet és Yamaha Fazer 600 által uralt középkategóriás naked bike-ok piacára igyekezett a Kawasaki betörni, és mint az azóta eltelt idő megmutatta, nem is eredménytelenül. Hiába, az eltelt mindössze 3 év, ez alatt a kategória sokat változott, a fejlesztési idők lerövidültek, ezért aztán a Z750-est sem hagyták érintetlenül a Kawasaki mérnökei, másrészt a fél év múlva életbe lépő szigorúbb környezetvédelmi normák teljesítése sem maradhatott megoldatlanul.

Már az első pillanatra szembetűnik, hogy a Z750 formaterve sokkal agresszívabbra sikerült, igyekszik egy high-tech streetfighter gép minden látványelemét felvonultatni, hogy vásárlásra csábítsa a középkategóriás naked motor iránt érdeklődő vevőjelölteket. Az idomokat, különösen a fejidomot tervezték figyelemfelkeltővé. A javított kezelhetőség, nyomatékosabb blokk, a motor megbízható visszajelzése a pilótának, és a tisztább motor voltak a további fejlesztési főcélok. A motor elsőként egy új befecskendező rendszert, kisebb szívótorkokat, segéd pillangószelepeket, és új vezérlőelektronikát kapott. Ezzel és a vadonatúj 4-1 rendszerű katalizátoros kipufogóval a Z750 már teljesíti az Euro3-as normákat. A kipufogódob egyébként méretes voltát némi dízájnnal próbálták feledtetni a tervezők, és a dobra dupla vég került.

A blokkot nem csak tisztává, hanem az alsó és középes fordulatszámoknál nyomatékosabbá tették. Ehhez más profilú vezérműtengelyek, kisebb szívó és kipufogó szelepek, nagyobb lendkerék tömeg, valamint módosított gyújtás rotor szükségeltetett. Lóerő adatokat még mindig nem közölt a gyár, de a 110 valószínűleg ismét meglesz. A blokk felfogató része közelebb került a tömegközépponthoz, mivel nem a hengerfej elejénél, hanem a hengerek hátsó felénél lett a vázhoz fogatva. Mindez a vibrációk csökkentésében is segített. Nagyobb hűtő, áttervezett váltódob és váltómechanizmus, valamint jobb olajpumpa teszi a motort kellemesebben használhatóvá.

A vázhoz csatlakozó új alumínium segédváznak teszi lehetővé, hogy a blokkot egy a tömegközéppontnak kedvezőbb helyen fogassák fel és kapcsolják a vázhoz. Az eredmény kevesebb vibráció a kormányon, jobb komfortérzet vezetés közben. A merev és gumirozott felfogató elemek, a váz fejlesztése segítik a pilótát a motor viselkedésének jobb megértésében. A helyes értelmezésben partner az új 41 mm-es belsőcső átmérőjű teleszkópvilla pár elől, mely húzó fokozati csillapítása, és rugó előfeszítése állítható, és egyenesen a Z1000-esről került be a kisebbik Z modellbe. Hátra szintén a Z alkatrészraktárból származó gáztöltésű segédtartályos rugóstagot rakták, állítható rugó előfeszítéssel, és húzó fokozati csillapítással. A futóművet főként városi közlekedésre hangolták, de a sportos országúti tempó sem okoz neki majd gondot a gyár szerint. A motor a megszokott 120/70-17 és 180/55-17 abroncsokon fut.

A fékeken sem sokat spóroltak. A féktárcsák a ZX sportgép sorozatról jól ismert hullámos kivitelű 300 mm-es darabok elől, 250-es egyetlen tárcsa hátul. A költségcsökkentés a fékszerkezetet érte, hiszen a radiális négydugós helyett csak 1-1 szimpla 2 dugattyús rendszert kapott előre a kicsi Z. Az átdolgozott futóműnek, váznak, motornak köszönhetően a Z750 vezethetősége jobb lett. A kormány közelebb került a pilótához és az ülés a lábaknál 40 mm-el keskenyebb, amely segíti a vertikális kihívásokkal küzdők talajfogását. A tank szintén keskenyebb lett a hátsó részén, így ez sem vesz el feleslegesen a lábhosszból. A gép a mostanság divatos analóg fordulatszámmérő, digitális sebesség és kiegészítő műszereket, visszajelzőket kapott, egy indításgátlóval kiegészítve. A hivatalosan ZR750 kódnevet viselő Kawa zöld, ezüst és fekete változatban lesz megvásárolható tavasztól, várhatóan 2 millió forint alatti áron.