A legnagyobb egyhengeres

2007.01.17. 10:15

A KTM a 450 SX-F négyütemű egyhengeres krosszmotorjának alapjaira frissítette fel és építette meg az 505 SX-F-et azoknak, akiknek kevés lenne a 450-es krosszgép teljesítménye. Az 505-ös szolgál alapul a motokrossz világbajnokság MX3 kategóriájában induló KTM gyári és félgyári versenyzőinek is. A legnagyobb KTM krosszgépnek ugyanúgy kompakt, nagyon könnyű, DOHC vezérlésű, vízhűtéses, négyszelepes blokkja van, mint 450-es testvérének. Természetesen már ez a modell is megkapta az elektronikus önindítót, amelynek csekély tömege kisebb hátrányt jelent, mint amekkora előny a fáradtan egy gombnyomásra életre kelő nagy egyhengeres a versenypályán. A blokk nem lett brutálisan durva, de csúcsteljesítménye nyilván a 450-es felett van. Bár a gyár nem ad meg teljesítmény adatokat, de mindenképpen 65 lóerő körül lehet.

A blokkfedelek magnézium ötvözetből készülnek. A hátsó lengővilla új geometriát kapott a jobb kerék tapadás érdekében, Üzemanyag nélküli tömege alig lehet több pár kilóval mint a 104 kilós 450 SX-F. A vázon sokat dolgoztak a mérnökök, hogy minél jobban kiegyensúlyozzák a krosszpályá igénybevételre. Teljesen áttervezték és könnyebb lett a csővázas szerkezet. Emellett új az ülés, az ülésgeometria, és a matricázás is, amelyet a műanyag idomokba öntöttek. Fékekből előre hátra a Brembo hullámos tárcsái és féknyergei kerültek 260 és 220 mm átmérővel. A futóművet a jól ismert házi White Power cég szállítja, elől fordított teleszkópvillákkal és 48 mm belsőcső átmérővel, hátul PDS rendszerű felfüggesztéssel. A 925 mm-es ülésmagassága alacsonynak mondható krosszmotorhoz képest. Az 505 SX-F, melynek kihasználásához azért egy kis tapasztalat és bátorság szükséges, aki érez magában elég tehetséget, az tavasztól megveheti a KTM kereskedésekben.