100 éves az Isle of Man TT

2007.06.07. 22:07

2007-ben az Isle of Man TT verseny a második évszázadába lép. Minden évben két hétre a világ motorsport rajongói az Anglia és Írország közti kis szigetre emelik tekintetüket. Hagyományosan az első héten az edzésekkel, a pálya megismerésével telik az idő. Kell is ez a bemelegítő egy hét, hiszen a 37 és háromnegyed mérföldes, azaz majd 61 km-es aszfaltcsíkot lehetetlen teljesen megtanulni. Vonalvezetését a sziget közútjai alapján alakították ki, emiatt évről évre változik az állapota. A TT történet 1904-re nyúlik vissza, mikor törvénybe foglalták, hogy a sziget közútjait le lehet zárni a Gordon Bennett kocsiversenyre. Így a szervező brit Auto Cycle Club figyelme a kis sziget felé fordult, mely után 1907-ben megszületett az Isle of Man Tourist Trophy elnevezésű viadal.

Az első versenyt a St. John pályán futották, amely akkor 15,8 mérföld hosszú volt. Már négy évvel később áttértek a legendás Mountain Course-ra, amely végigfut a sziget hegyei közt és úgy tér vissza a nagyobb városok közé. Az elődök igencsak bátrak lehettek, hiszen a mai kor technikai feltételei mellett sem veszélytelen sport itt versenyszerűen motorozni, hát még amikor a technika színvonala meg sem közelítette a mait. Az 50-es, 60-as és 70-es években a TT jóval nagyobb sportértékkel bírt, és az összes világbajnok állandó szereplője volt a futamoknak. Woods, Simpson, Duke, McIntyre, Surtees, Hailwood, Ubbiali, Agostini, Redman és Read nevek hallatára bárki elismerően bólogat.

A TT 1977-ben vesztette el világbajnoki státuszát, és sokan féltették a bezárástól. Helyette azonban az igazi gyorsasági versenyzők egész sora szerette volna bizonyítani tehetségét a Mountain Course-on, és specialisták egész sora várja remegve az évente megrendezésre kerülő kéthetes őrületet. Az utolsó években olyan nevek adtak itt egymásnak randevút mind Rutter, Hislop, Fogarty, McCallen, Jefferies és McGuinness. Egy név azonban kiemelkedik közülük is, Joey Dunlop. A rekordszámú – 26 darab – IoM TT győzelemmel rendelkező ír versenyző vitathatatlanul a legtöbbet áldozta a TT versenyekért, sajnos az életét is 2000-ben egy észt utcai versenyen. A TT az évek során rengeteg technikai változáson esett át. 1907-ben még csak kéthengeres és egyhengeres osztályok léteztek, majd jöttek a 125 és 250 köbcentis motorok, legutoljára 2005-ben a Superbike, Supersport és Superstock versenyosztályokkal aktualizálták a szabályzatot. Az évek során rengeteg rekord dőlt meg, új legendák születtek, ezrek lettek TT-fanatikusok, és a TT tovább él második évszázadában is!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.