Új negyedliteres Honda krosszmotor

2007.10.03. 08:14

A Honda teljesen beszüntette a sokáig egyeduralkodó kétütemű krosszmotorok fejlesztését 2008-ra, a megmaradt készleteket lehet már csak megvenni az olaj-benzin keverékkel üzemelő gépekből. A teljes fejlesztés a négyütemű krosszmotorokra irányult, így a CRF250R-be is jócskán belenyúltak. A tavaly már dupla kipufogódobos rendszert kapott motoron ez az alkatrész érintetlen maradt. A kormánycsapkodást viszont egy teljesen új, HPSD névre keresztelt progresszív kormány lengéscsillapító egység próbálja megzabolázni. A Honda által forradalminak keresztelt technológiával nagyon agilisan kezelhető a gyár negyedliteres krosszgépe. Az új egység nem csak a sportgépek egyenes haladást segítő szerkezetére hasonlít, hanem még inkább a gyors, agresszív fordulásban dolgozik a pilóta keze alá terepen. Ezzel a megoldással a CRF250R első kerekének tapadása jelentősen javult, főleg kemény talajon. A rendszert egyébként a 2004-es AMA Szuperkrossz bajnokságban a gyár versenycsapata tesztelte és visszajelzésük igen pozitív volt az eszközről.

A négyütemű egyhengeres blokkban a kompresszió-viszony 13,1:1-re növekedett. Az motor teljesítmény növekedését és jobb gázreakcióját új hengerfej kialakítással, könnyebb szelepvezetőkkel, és kiegyensúlyozó tengellyel, valamint átdolgozott vezérműtengellyel és kipufogórendszerrel érték el. A maximális fordulatszám 13.500-ra növekedett, és mindez 44 lóerőt eredményez. A 30 Nm nyomaték 8500-as fordulaton ébred. A Showa futóműben elöl az alkatrészek átalakítása révén könnyebben áramlik az olaj a kisebb ellenállás miatt, ezzel javult a teleszkópok hatékonysága a közepes munkatartományban. A hátsó rugóstagot is az első futóműhez lőtték be. A gyári verseny típusú első és hátsó fékrotorok csökkentik a motor rugózatlan tömegét, ezáltal jobban fordul. Az új formájú hátsó sárvédő talán kevesebb latyakot enged a pilóta nyakába. A blokk bal oldala pedig erősebb védőelemet kapott. Természetesen az új CRF250R hamarosan a szalonokba kerül, vörös-fehér Honda színben, 2008-as matricázással.