Vadonatúj Honda Transalp

2007.10.04. 08:00

A Honda közel 20 éve mutatta be manapság már legendássá vált Transalp 600V modelljét egy V2-es vízhűtéses 583 köbcentis blokkal. A motor a világból is kivitte egy vagy két utasát, legyen szó aszfaltról, vagy enyhe terepről. 2000-ben esett át először nagyobb átalakításon a gép, a típusjelzése ekkor változott XL650V-re. 2008-ra azonban egy teljesen átépített V2-es túraendurót mutatatott be a gyártó Párizsban. Az új XL700V motorblokkját átdolgozták. Továbbra is marad V2-es, vízhűtéses, de már hengerenként 4 szelepes SOHC vezérléssel. A blokk lökettérfogata 680 köbcentire növekedett, és az alapját a 2006-os Deauville adta. A gyár saját PGM-FI befecskendező rendszerét építette rá az erőforrásra. Ezzel és az oxigén szenzoros katalizátorral bőven teljesíti az Euro3-as környezetvédelmi normákat. Teljesítménye 60 lóerőre növekedett, 7750-es percenkénti fordulatnál. Nyomatéka 60 Nm 5500-as percenkénti fordulaton. A motorban egyébként könnyebb dugattyúk, hajtókarok, valamint sok egyéb módosított alkatrész dolgozik. A teljes hengerfejet és az égésteret is áttervezték a hatékonyabb égés érdekében.

A befecskendező rendszer 40 mm-es szívótorkokat használ, amelybe egy 12 lyukas injektor fecskendezi az üzemanyagot, hengerenként természetesen. Az új rendszerrel nem csak erősebb, de egyben takarékosabb is lett a Transalp. A blokk vízhűtése mellett az olaj is külön hűtőrendszert kapott. A váltó maradt 5 fokozatú. A fejlesztők koncepciója egyébként az volt, hogy egy kényelmes, de egyben sportos, kontinensek átszelésére képes V2-es endurót készítsenek a motorosoknak. Mindehhez egy új, letisztult, lekerekített élekkel ellátott, teljesen új formatervet kapott a Transalp. A tervezők egy galoppozó lóhoz hasonlítják munkájuk eredményét, és ebben van valami. A szélcsatorna is segítette munkájukat, és ez leginkább a motor elején vehető észre. A fejidom és a szélvédő minden eddiginél jobb szélvédelmet ígér, és motor kezelhetősége is javult általa. A fejidom mögött vadonatúj műszerfalat találunk, hagyományos fordulatszámmérővel, és multifunkciós digitális sebességmérővel.

A 2008-as Transalp hasonló dupla acélcső bölcsővázra épül, mint a 2000-ben piacra dobott elődje. A motorblokk mint teherviselő elem funkcionál benne. A 10 milliméterrel hosszabb tengelytáv sokat javított a motor nagy sebességű manőverezehetőségén, és egyenesfutásán, főkánt csomagokkal és utassal felpakolva. Elöl 41 mm-es hagyományos teleszkópvillákat, hátul Pro-Link rendszerre kapcsolt rugóstagot találunk a futóműben. Az első kerék mérete 19 colra csökkent az eddigi 21-ről, szerkezete pedig alumínium, fűzött küllőkkel. A kisebb kerék könnyebb vezethetőséget ígér városban, és nagysebességű haladáskor. 100/90-19-es gumi került előre, hátra pedig 130/80-17-es. Az új Transalpra három tárcsafékes rendszer került. Ebből két 256 mm-es tárcsa elöl kétdugattyús féknyereggel, egy 240 mm-es hátul szolgál, szinterfém betétekkel megspékelve. A túramotorhoz extraként kombinált ABS rendszer rendelhető. Ekkor előre három dugattyús féknyergek kerülnek. A kombinált blokkolásgátlós megoldás előnye, hogy a hátsó fékpedál lenyomására a jobb oldali első féktárcsa három dugattyúja közül egy működésbe lép, stabilizálva ezzel a motort a blokkolás megakadályozása mellett.

Az új Transalp tankja ugyan 19 literesről 17,5 literesre csökkent, ezt viszont a fogyasztás csökkenés ellensúlyozza, és a hatótáv még így is növekedett valamelyest. A teletankolt tömege is csak 214 kiló lett. A városi és távfényhez külön reflektorokat szereltek a dupla lámpás fejidomba. A módszer csökkenti az izzók által termelt hőt a bura alatt, és az izzók élettartama is nagyobb lett. Az XL700V szintén megkapta a Honda indításgátló rendszerét (HISS). Az ülés keskenyebb, és komfortosabban formázott, mint a régi, és relatíve alacsony is, hiszen magassága 841 mm. A hátsó rész egy csomagtartó, utaskapaszkodó párost kapott, melyek formája tökéletesen passzol a lekerekített hátsó lámpához. Minden új Transalp tankja fekete lesz, csakúgy mint az ülés, a sárvédők és a kerekek. Erre jön a négy új szín, amelyből metálszürke és a metálkék inkább hagyományos, míg az arany és a vörös metál színek már inkább a merészebb vásárlóknak készülnek. Extraként dobozok hada, riasztórendszer, markolatvédő, markolatfűtés és rengeteg hasznos túra-kiegészítő kapható még a gyár kínálatában az új Transalphoz.