Pályaördög: Ducati 1098R

2007.11.12. 08:45

2008-tól a szabályváltozásoknak köszönhetően a Ducati gyár elindíthatja a Superbike világbajnoki sorozatban 1098-as modelljét, mivel a kéthengeres motorok lökettérfogat határát 1200 köbcentire emelték fel. A versenygép alapját a 1098R jelzésű, mindenféle földi jóval ellátott motor adja, amelyet Milánóban mutatott be a gyár. A Ducati nemes egyszerűséggel a világ legkönnyebb és legerősebb kéthengeresnek nevezi az új fejlesztését. Ezt két szám tudja kapásból igazolni: 180 lóerő és 165 kiló félszáraz súly. A két adat hallatán minden vérbeli sportmotoros szíve megdobban. Alig néhány évvel ezelőtt versenykész superbike gépet tudták ezeket az értékeket, erre most bárki megveheti utcára, mármint ha van ennyi pénze, és ha egyáltalán érdemes egy ilyen gépet utcára bevásárolni.

A 180 lóról a Testastretta Evoluzione blokk továbbfejlesztése tehet. Az egészet a Ducati Corse versenyrészleg intézte, akik a 1098 F08 superbike versenygép fejlesztéséért is felelnek. A legfontosabb változás, hogy a 1098-as 1099 köbcentis lökettérfogata 1198 köbcentire növekedett. Ezt a furat 2 mm-es növelésével érték el. A brutális teljesítmény 9750-es fordulaton jelentkezik, míg a 134 Nm nyomaték 7750-es értéknél. A blokkban egyébként sok minden átalakult a sima 1098-ashoz képest. Más az égéstér, magasabb a kompresszió, a szívó és kipufogó szelepek áttervezésre kerültek és mindegyik titánból készül. A vezérműtengelyeket a versenymotorból vették át, és ugyanakkorát nyitnak mint a célegyenes végén egy versenypályán. A speciálisan edzett szelepemelők szintén a versenyalkatrész-raktárból kerültek ki.

A szelepfedelek magnéziumötvözetből készülnek, míg a nagy furatú dugattyúkat jócskán megerősítették dugattyúkorona alatt. A blokk pörgősségét, megbízhatóságát és kisebb tömegét egyaránt szolgálja a titán hajtókarok alkalmazása. A hajtókar mindkét végét speciálisan edzett részekkel kapcsolták a főtengelyhez és a dugattyúkhoz. A hatsebességes váltót szintén át kellett tervezni. Strapabíróbb acél szerkezet és más áttételezésű hatodik fokozat került a váltóba. A csúszókuplung már természetes ebben a szegmensben lassan, a 1098R is megkapta a hátsó kerék megcsúszását megakadályozó technikát. A nagyobb teljesítmény érdekében az egész szívótraktust átdolgozták, a 60 helyett már 63,9 mm² felületen szívja a friss levegőt a motor. Minden szívótorokba dupla injektor pumpálja az üzemanyagot, egy négy lyukon át spriccelő fő, és egy 12 lyukat használó segédinjektor dolgozik a rendszerben. Az új kipufogórendszer könnyebb lett, vékonyabb a fala, de egyben vastagabb az átmérője, és 2-1-2 kivitelben, a leömlők acélból, a dupla kipufogódob pedig titánból készülnek. Mindez Euro3-nak megfelelő kivitelben.

A 1098R váza alapvetően megegyezik a széria modellével. A hátsó egyoldalas alumínium lengővilla is a korábbi változatból került át, azonban most fekete fényezést kapott. A futómű az Öhlinstől érkezett. A 43 mm-es belsőcső átmérőjű fordított teleszkópvilla minden irányban állítható, csúszószárát titán-nitrid bevonattal látták el. A hátsó rugóstag az Öhlins TTX sorozatból került a 1098R-be. Ez szintén minden paraméterében állítható, plusz a motor hátsójának magassága is változtatható. A fékek terén szintén a 1098 volt az alap. A Brembo Monobloc M4 négydugattyús első féknyergek egy darabból lettek elkészítve. Felfogatásuk radiális, és egy-egy 330 mm-es tárcsára feszülnek a motor első kerekén. Az R változat a Marchesini kovácsolt alumínium kerekeit kapta, amelyek amellett hogy arany színben roppant mutatósak, 2 kilóval könnyebbek a széria 1098 felnijeinél. A szénszálas idomok, alkatrészek, a fekete színű alumínium elemek, és a fehér rajtszám helyek tovább fokozzák a 1098R verseny küllemét. A versenymotor alap csak együléses kivitelben és Ducati-vörös színben lesz kapható, ára minden bizonnyal meghaladja a 7 millió forintot.