Környezetbarát Piaggiók jönnek

2007.11.09. 11:52

A környezetvédelem és tudatosság ma már a járműgyártók egyik első számú szempontja. A Piaggio mint motorgyártó sincs ezzel másként. A nemrég piacra dobott hibrid robogó motorja új távlatokat nyithat a városi közlekedésben. Az új hajtásláncban a hagyományos robbanómotort és az elektromotort egyesítették az olaszok. A prototípus a Piaggio HyS nevet kapta, és hamarosan olyan modellekbe kerülhet bele mint a Vespa LX, a Piaggio X8, vagy a Piaggio MP3. Manapság a városok környezetszennyezésének csökkentése első számú szempont, és az olaszok ezt saját bőrükön érzik sokszor szennyezett levegőjű ipari városaikban. Itt egyes területeken még a robogók is ki vannak tiltva, éppen ezért a zéróemissziós hibrid hajtóműves kétkerekű lehet a gyors egyéni közlekedés megoldásának kulcsa ezeken a helyeken.

A Piaggio Hys motor párhuzamos hibrid hajtás, azaz a belső égésű motort és az elektromos motort mechanikusan és elektronikusan összekapcsolták és egyszerre adják át erejüket a hajtásláncnak, amely robogókhoz hasonlóan egy automata, ékszíjtárcsás váltómű, röpsúlyos kuplunggal. A robbanómotor egy modern, erős egyhengeres négyütemű katalizátoros erőforrás, alacsony fogyasztással. Működése közben tölti az elektromotor akkumulátorait. Az elektromotor álló helyzetből rajtoláskor segít be a benzinesnek, kihasználva az elektromotorok nagy nyomatékát és remek gyorsító képességét. A beépített elektronika ügyel arra, hogy ne csak a legjobb gyorsulást, hanem a legjobb fogyasztást és szén-dioxid-kibocsátást lehessen elérni menet közben.

Csak elektromos hajtást használva is minimum 20 kilométert tudunk megtenni. A pilóta a kormányról tudja szabályozni mikor melyik üzemmódban kíván haladni. Az akkumulátorok külön is tölthetők normál 230 voltos hálózatról, mindössze 3 óra alatt. A hibrid üzemmód valójában három fokozatot takar, mely mindegyikében fékezéskor visszatáplálás történik az akkumulátorokba. Eltérés a teljesítmény, fogyasztás, akkutöltés közti arányokban van a hibrid üzemmód különféle fokozataiban. Ráadásként még hátrameneti fokozattal is ellátták az MP3 háromkerekűt. Az MP3 és X9 modellben a sisaktartó egy részét foglalják el az elemek, a Vespa LX-ban a teljes ülés alatti részt kitöltik, így a prototípus egy hátsó csomagtartó dobozt kapott szériában az elvesztett helyért.