Megtisztult a legfrissebb Honda Forza

2007.11.20. 01:19

A Honda mindig is Japánban dobta először piacra a Forza nagytestű robogó legfrissebb változatát. A 2008-as modellévben megvehető európai változat Milánóban mutatkozott be. A legújabb EU-s kiadásba igyekeztek mindazt átrakni, amit a szigetországban már kitaláltak az évek folyamán. Az emissziós kibocsátási értékek szigorodása miatt szükség volt a Forza blokk megtisztítására is. Az új Forza-X és az ABS-szel felszerelt Forza-EX nem tér el technikailag túl sok dologban az elődtől. Maradt ugyanaz az a városi nagytestű robogó, de az eleje sokkal karcsúbb, kompaktabb lett, még a dupla első fényszóró ellenére is. A hátsó túlnyúlása is csökkent valamelyest. Dupla hátsólámpa, és áttetsző index búrák tették frissé a hátsó fertályt. Az új Forza egy teljesen megújult, high-tech műszerfalat kapott, nagy sebesség és fordulatszámmérővel, amelyek a központi LCD kijelzőt ölelik közre. Üzemanyagszint- és vízhőfokmérő is került a műszeregységbe.

Az új ülést jobban megformázták, így a pilóta könnyebben éri el a talajt róla, valamint a lábnak is több helyet hagy a lábdeszkáig. A csomagtartó a pilóta alatt gombnyomásra nyílik a műszerfalról, de az utas részen is felhajtható az ülés, és ekkor összesen 63 literes helyre rakodhatunk. A Forza motorját ellenben teljesen átdolgozták. Az alapot a 2007-es SH300i blokkja adta. A vízhűtéses, benzinbefecskendezős, egyhengeres, négyszelepes, négyütemű SOHC blokk tekintélyes 22 lóerőt ad le a 249 köbcentis lökettérfogatból. Az automata szíjhajtását szintén az SH300i-től örökölte. A luxus EX változat megkapta a gyár legújabb S-Matic Evo automatikus váltóját. Ez a szerkezet D és S módban tud működni. A D módban a hagyományos mindennapi utcai menetben haladhatunk, míg az S módban az elektronika tovább hagyja pörögni a motort és a váltóművet is sportosabb pályára állítja. Ezenfelül a pilóta egy 7 sebességes manuális módot is választhat, ha kedve a gombnyomogatással választható fokozatok felé húz éppen. Az S-Matic rendszerben egy terhelés szenzor is helyet kapott, amely folyamatosan méri a motor sebességét és a gázkar állását, és ennek megfelelően állítja be a váltón az ideális áttételt. Mindezekkel az új Forza sokkal jobban gyorsul az első 100 méteren, mint a régi. A HECS3 oxigén katalizátoros rendszerrel a Forza-X teljesíti az Euro3-as normákat.

A Forza robogók acél csőváza teljesen új, sokkal erősebb és merevebb mint a régi. A futóműben elöl 35 mm-es teleszkópvilla dolgozik, míg hátra dupla rugóstag került. A futómű ezzel elöl 10, hátul 15 milliméterrel nagyobb rugóútat nyert. A menetkészen 195 kg tömegű járművet egy 110/90-13 és 140/70-13 méretű abroncs pár hordozza. A megállásról a Honda kombinált fékrendszere gondoskodik. Az X változatban a bal fékkarral az első és hátsó fék egyaránt üzemel egyszerre. Az EX változatban ezt egy ABS rendszer egészíti ki. Mindkét változat a Honda elektronikusan kódolt kulcsával indítható gombnyomásra, akárcsak az ülés és a kesztyűtartó. Extraként sztereórendszer, riasztó, markolatfűtés, avagy tároló rendszer rendelhető a Forzákhoz. Mindkét változat fekete, ezüst és lila színben lesz megvásárolható.