Maxi robogó mindenek felett

2007.11.28. 12:22

A Gilera GP800-ast 2006 őszén mutatták be a Milánói motorkiállításon, és egy év kellett az olaszoknak ahhoz, hogy sorozatgyártásra éretté tegyék a valaha létezett legnagyobb motorral szerelt robogót. Ez a gép kis jó indulattal nevezhető csak robogónak, a helyes elnevezés az automata motorkerékpár lenne inkább. A Gilera, és a mögötte álló Piaggio csoport igazából egy új kategóriát hozott létre a kétkerekűek világában a GP800-assal, melynek egyelőre nemigen van versenytársa a világon. Az sportos maxi robogó meghajtásáról egy 90 fokos V2-es 839 köbcentis négyütemű, hengerenként négyszelepes, vízhűtéses, benzinbefecskendezéses blokk gondoskodik. 75 lóerőt produkál az erőforrás, míg a 76 Nm nyomaték majdnem teljes egészében rendelkezésre áll 3500-as percenkénti fordulattól. A motor szárazkarteres, és a vázhoz rezgéscsillapító gumiágyakon kapcsolódik. Az erőt ugyan automata váltómű továbbítja a hátsó kerék felé, de csak a váltóműben szolgál szíj a primer kihajtásnál. A szekunder hajtást már lánccal oldották meg, ez forgatja a kereket. A kettő az egyben kialakítású kipufogórendszer, mely természetesen katalizátort is tartalmaz, nincs közvetlen a vázhoz csatlakoztatva, hogy minél kevesebb vibrációt keltsen.

A Gilera GP800 méretével, komfortjával, külsejével lenyűgözi a szemlélőt. Dinamikus, tiszta vonalak, a legjobb olasz motorépítő hagyományokat idézi. A Gilera GP800 nagy előnye lehet, hogy egyelőre nincs igazi versenytársa a piacon, hiszen ez a kategória nem is létezett a GP800 létrejötte előtt. A vevőköre azokból tevődhet össze, aki egyrészt a robogók praktikusságát kedvelik, másrészt szükségük van egy nagymotor menettulajdonságaira. A GP800 tudja mindezt, hiszen 5,7 másodperc alatt sprintel százas tempóra és végsebessége meghaladja a 200 km/h-t. A váz acélcsövekből álló dupla bölcső konstrukció és direkt a blokk köré tervezték. A váz több helyen is erősítéseket kapott, melynek következtében igen merev, de egyben flexibilis szerkezetet sikerült kialakítani. A gyár 45 fokos maximális dőlési szöget ígér a GP800-hoz, ami nem csekély. A teszteken is igazolódott, hogy a GP800 stabilitása a nagymotorokéhoz hasonlatos. A hátsó lengővilla alumíniumból lett öntve, és közvetlenül a váz oldalsó részéhez rögzítették. Szintén a nagymotorokhoz hasonlít a hátsó rugóstag központi, horizontális elhelyezkedése, melynek előfeszítése állítható. Az első futóművet egy 41 mm belsőcső átmérőjű teleszkópvilla pár adja.

A robogó idomzata teljesen új formatervről tanúskodik. Modern, innovatív, konkáv és konvex vonalak összessége. Az orrát az egyedi dupla fényszórók határozzák meg. Hátra dupla LED-es zárófény került. Az elektronikusan állítható szélvédő végső alakját szélcsatornában nyerte el. A kormány sportosságot hangsúlyozó alumíniumból készült, az ülés pedig a legjobb anyagokból állt össze. Az elektronikus műszerfal analóg és digitális kijelzőkből áll, és rengeteg információt megtalálunk rajta a motor állapotáról. Kezelése a kormánymarkolatra szerelt kapcsolóval történik. A GP800 nagyméretű 5 küllős könnyűfém kerekeken gurul. Elöl 120/70-16, hátul 160/60-15 col átmérőjű abroncsokat találunk. A megállást a Brembo Gold sorozatból érkezett kétdugattyús első féknyergek, és a dupla 300 mm-es féktárcsák garantálják. Hátra egy szintén dupla dugattyús, 280 mm-es féktárcsa került. A fékcsövek fémbevonatot kaptak, a fékkar 4 pozícióban kézre állítható. A motort parkoló fékkel is ellátták álló helyzetben történő rögzítéshez. A GP800 tömege nem csekély, 245 kg, de ezt az alacsony ülésből (780 mm) és az alacsony súlyponttal könnyen lehet terelgetni. A Gilera vörösben és grafit metálban kapható GP800-ast várhatóan ára is a nagymotorok világába fogja sorolni.