A Vespa GTS új csúcsváltozata

2007.11.28. 12:21

A Vespa kínálatában a GTS 250 volt mindig is az igazi Gran Turismo. Legyen szó városi használatról vagy utazásról, mindkét funkciót tökéletesen tölti be a GTS 250. A Vespa 52 évvel ezelőtt mutatta be a Vespa GS-t, melynek késői leszármazottjának a GTS tekinthető. Anno a GS-ben egy 150 köbcentis blokk segítségével elsőként érte el a Vespák közt a 100 km/h-s sebességet. A GS adta a háború utáni olasz fiatal generáció mozgásszabadságának, motorizációjának az alapját. A Vespa GTS 250ie ezt a vonalat igyekszik továbbvinni modern mindennapjainkba. A modell a technikailag valaha létezett legigényesebb Vespának számít. Motorja a modern Quasar 250ie blokk a Piaggio konszerntől származik. Jellemzője ez egyetlen négyütemű henger, négy szelep, vízhűtés és üzemanyag-befecskendezés, és mindez Euro3-nak megfelelő kivitelben.

A Vespa blokkja 22 lóerős, ami 122 km/h-s végsebesség eléréséhez elegendő. 2008-ra a mérnökök továbbfejlesztették a befecskendező rendszert, és hajtókar összekapcsolását szintén áttervezték az egyenletesebb járás érdekében. A henger és a dugattyú egyaránt más anyagból készült, valamint a dugattyún módosítottak némileg. A variátor, a kuplung és a szabadonfutó teljesen új. A befecskendezőt úgy módosították, hogy az automata váltókra egyáltalán nem jellemző motorfékhatást is meg tudták oldani. Számos formai és mechanikai változáson ment át a kipufogó is, hogy minél halkabb, de egyben jobb hangja is legyen.

A Vespa GTS külsején az első sárvédőszegély krómozása, a lámpa elhelyezkedése az első pajzson az újdonságok, melyekkel az 50-es évek Vespáira hasonlít. A GTS önhordó karosszériája továbbra is fémlemezből készül, mely megkülönbözteti a többi robogótól. Ennek ellenére tömege alig 151 kg a 9,2 liter üzemanyag nélkül. A GTS ülése új formát, és anyagokat kapott, javítva ezzel a hosszú távú utazások komfortosságán. Továbbra is megtalálható az ülés alatti méretes rekesz, illetve az első pajzson a kisebb tárgyak tárolására alkalmas tárolóhely. A GTS műszerfala is megújult, egy high-tech LCD kijelzővel mutatja az üzemanyagszintet, a fordulatszámot, a külső hőmérsékletet és különféle megtett távolság adatokat. A pillanatnyi sebességet egy analóg mutatós egység közli a pilótával. A motorhoz elektronikus indításgátló is jár. A GTS 250ie továbbra is 12 colos kerekeken gurul, elöl 120/70, hátul 130/70 méretű abroncsokon. Az első felfüggesztés a Vespa klasszikus egykarú, rugóstaggal szerelt darabja, míg hátra két darab rugóstag került állítható előfeszítéssel. A GTS 250ie az első Vespa, amelyik ABS rendszerrel is rendelhető. Elöl-hátul 220 mm-es féktárcsa szolgál, és az ABS-es változat egy fékerő-rásegítős, fékerő-elosztós szervoféket is kapott. Az új GTS 250ie kék, sárga, szürke, fekete vagy piros színekben rakható a motorgyűjteménybe.