Supermoto és sportmotor-keverék Aprilia módra

2007.12.04. 11:20

Az Aprilia az SMV 750 Dorsoduróval a nagyobb méretű supermotók piacára igyekszik, de valójában egy teljesen új kategóriát látszik feléleszteni újonnan bemutatott fejlesztésével. A motorban megtalálhatók a supermotók, a sportmotorok, de még a naked motorok jellemzői is. Egy kicsit a Ducati Multistrada-utánérzésének tűnik ötletre. A tervezők a Dorsodurót egyaránt javasolják kezdő és gyakorlott motorosoknak, ha nem ijednek meg első látásra a kategóriába nehezen sorolható kétkerekű látványától. A motor formaterve minimalista és agresszív egyben, a váz és a blokk minden eleme látható. Az SMV 750 idomzata minimális, mint egy supermoto esetében, sőt még az utaslábtartó is csak extraként rendelhető, hogy a motor minden egyes része csakis a vezetési élményt szolgálhassa. Kis sűrűségű alkatrészek és minőségre törekvés mindenhol. A motor karcsú és agilis, a tervezők szerint pár méter elegendő, hogy megtanuljuk a gép kezelését. A hátsó ülés alatti dupla kipufogó szintén az agresszív jegyeket erősíti a motoron.

A blokk a nemrég a Shiver 750-esben bemutatkozott ultramodern, 90 fokos V2-es darab, amit a gyújtáselektronika módosításával egy kicsit a Dorsoduro egyéniségéhez igazítottak. Teljesítménye itt is 95 lóerő. A V2-es blokkban hengerenként 4 szelep és két vezérműtengely található. Táplálását benzinbefecskendező végzi, és a pillangószelep nem a hagyományos kábelsodronyon át, hanem elektromos vezetéken át kapja a parancsokat. A kuplung hidraulikus rásegítőt kapott, a gyújtótekercseket pedig a gyertyakupakokba integrálták. A tisztaságról az Euro3 normákat teljesítő katalizátor gondoskodik a kipufogóban. Az egész motor vezérlését CAN rendszerű adatátvitellel oldották meg, e szerint mindössze 2 adatvezeték hordozza az összes parancsot, amelyet a vezérlőelektronika küld ki a végberendezésekhez.

A váz a már szintén jól ismert Shiver 750 félig térhálós acélcső, félig alumínium váznyúlvány kombinációja. Ez megfelelően merev, könnyű, kiegyensúlyozott és remek kezelhetőséget biztosít a nagy supermoto-szökevénynek. Nem mellékesen a kiváló olasz vázépítés egyik legszebb modernkori megfelelője látható a motoron. A hátsó rugóstag a Shiverhez hasonlóan nem középen, hanem jobb oldalra eltolva helyezkedik el. Ezzel pluszhelyet nyertek a kipufogó elvezetéséhez, és nem kellett a megfelelőnél hosszabbra tervezni a motort sem. A duplakarú alumínium hátsó lengővilla szintén a remek olasz formatervezés egyik jó példája. Tervezésre révén aktív részese az aszimmetrikus hátsó futómű megoldásnak. Hátul a rúgó előfeszítés és a húzófokozat csillapítása állítható. Az első futómű sem marad szégyenben, egy 43 mm-es belsőcső átmérőjű, fordított teleszkópvillát kapott a motor, melynek rugó előfeszítése és húzó fokozati csillapítása állítható. Utcai motorokhoz képest hosszú a villa rugóútja, 167 mm.

Az Aprilia a fékkel sem spórolt a Dorsoduro esetében. Az első, 320 mm-es dupla féktárcsa hullámos kivitelben és négydugattyús féknyergek támogatásával került a gépre. Hátra egy szintén hullámos kivitelű, 240 mm-es féktárcsa került, egyetlen dugattyús féknyereggel. Minden fékcső fémhálós bevonatot kapott a precíz adagolhatóság kedvéért. Az SMV 750 további alkatrészei sem tükrözik az olcsóság látszatát. Digitális és analóg műszerek keverékéből áll össze az elektronikus Matrix műszerfal. Minden funkcióját a kormánymarkolatra szerelt vezérléssel is elérhetjük. Szigorú morcos első lámpa és LED-es hátsó zárófény szolgálja a közlekedés biztonságát. A dupla falú alukormány, a hidraulikus üzemű kuplung, a hathüvelykes hátsó könnyűfém felni mind igen jó előzetes hírét kelti a Dorsodurónak. Tömeget ugyan nem közöl az Aprilia, de a Shiver sem egy nehéz motorkerékpár, így egy utcai supermoto jellegű gépnél sem szállhattak el a tervezők nagyon. A 870 mm-es ülésmagasság és a 12 literes kicsi üzemanyagtank szintén ezzel a kategóriával mutat hasonlatosságot. Az SMV 750 egyelőre piros-fehér színben, arany felnikkel került napvilágra, de más színösszeállítás is várható tavaszra, amikor a motor a szalonokba kerülhet.