Nagyon kedves befecskendezős

2008.02.19. 13:12

A bábolnai veteránversenyen szóba elegyedtem egy osztrák motorossal, és hamarosan kilyukadtunk a motoripar jelenlegi helyzeténél. Borúlátóak voltunk, ám megnyugtatott azzal, hogy amíg a Honda Super Cub gyártják, addig nagy gond nincsen.

A Honda Motor Company gyermeki örömmel tartja kínálatban az 1958-ban bemutatott modellt, néha megsimítja, hogy a pár finomítás még probléma- ­mentesebb és praktikusabb eszközzé tegye azt. Két évvel ezelőtt az 50 milliomodik példányt gyártották le, olyan megdönthetetlen rekordot hozva létre ezzel, amellyel semmilyen más gyártó nem büszkélkedhet. A történet korántsem ért véget, hiszen nem egy kerek számmal akarták lezárni a Super Cub gyártását. Pontosabban eszükbe sem jutott leállítani, hiszen azóta is töretlenül folyik az előállítás.

A modellel való törődés jegyében az új Cubok megkapták a Honda saját fejleszésű PGM-FI befecskendező rendszerét. Ezzel a gesztussal biztosítják, hogy a kis mindenes megfeleljen majd a később érvénybe lépő emissziós normáknak is. A világ számos piacán még a mai napig kelendő, sőt, Japánban szinte sztárstátuszú a kis motor. Növekvő eladások és rendületlen népszerűség igazolja az 1958-as koncepció helyességét.

CUB – Cheap Urban Bike, azaz olcsó városi motor. Ennek a mozaikszónak a jegyében tervezték meg a 49 köbcentis, négyütemű motorblokkot, amely strapabíró, sajtolt acélvázba került. Akkor, amikor kategóriatársai egytől-egyig két ütemmel próbálkoztak, a japánok megoldása úttörőnek számított. Az idő őket igazolta, hiszen azon túl, hogy több, mint 50 millió Cub került az utcára, megbízhatóságát már számos teszt és tulajdonos igazolta. Az ázsiai országok közlekedésének máig az alapját képezi, nem csak az eredeti Honda, hanem a számos licensz, vagy kópia modell.

Soichiro Honda urat 1992-es haláláig büszkeséggel töltötte el egyik kedvencének a sikere. Az első frissítést csupán 1968-ban, a tízéves jubileumra időzítették, amikor a nyomórudas, 4,5 lóerős blokkot egy OHC 4,9 lovasra cserélték, némi futóműfinomítás kíséretében. Ugyan a keleti piacokon megjelent a Super Cub nagyobb motorváltozatokkal is, ám az alapot még mindig a klasszikus elképzelés jelenti. Az egyik ilyen a Magyaroszágon is forgalmazott ANF 125 Innova , amely modernebb köntösben, nagyobb motorral próbálja helyettesíteni a hazánkban nem forgalmazott kiskedvest. Az importőr honlapján ugyan sajátos értelmezéssel naked bike-ként szerepel a műanyag idomba bújtatott utód, valójában mégis az ősmodell egyenesági leszármazottja. Az oldalon karburátorosként szerepel az Innova, azonban tavalyi tesztünkben már egy befecskendezős változatot ismerhettünk meg.

Az egyik bevezető szlogen, amellyel az eladásokat támogatták, a „You meet the nicest people on Honda”, vagyis a „Legkedvesebb emberek Hondával járnak”. Az idén 50. évével jubiláló Super Cub, ha nem is tudja bizonyítani, hogy minden tulajdonosa irtó aranyos, de egy biztos: a motor maga napjaink motor- piacának az egyik legkedvesebb klasszikusa.