Veszélyben a motorosok hallása

2003.03.03. 10:45

LOUD PIPES SAVE LIFE - Hangos kipufogó életet ment - hirdeti a népszerű felirat a motoros felvarrókon, matricákon. De ahogy minden gyógyhatású készítménynek, így a kipufogó dörejnek is megvannak a maga mellékhatásai. A halláskárosodás ellen egyet tehetünk, megelőzzük. Ehhez nyújt segítséget az Elacin füldugó.

Zajos világban élünk. Mindennapi életünk részévé vált a zajterhelés, mely ébren töltött időnk csaknem egészében ér bennünket. Az ipari üzemekben, a háztartásban, kertben vagy az utcán működő zajos gépek, a nagy hangerőn hallgatott zene és nem utolsósorban a közlekedés mind hozzájárul ehhez.

Ki ne tapasztalta volna egy hosszabb motoron töltött nap végén, hogy hiába állította le a motort, továbbra is hallja a kipufogó zúgását vagy a szél duruzsolását. A nyitott, jet-típusú, vagy a félig zárt bukósisakok esetében ez az érzés rövidebb túra után is jelentkezhet, míg a zárt sisakok ugyanakkora sebességnél ugyan jóval csendesebbek. A jó minőségű zárt sisakokat azonban sporttúra vagy sport motorokhoz vásárolják, és ezekkel jóval gyorsabban közlekednek, vagyis a motorost folyamatosan érő zajhatás is erősebb.

A hang
Hang mindaz, amit hallunk. Az anyagnak igen gyorsan és egyformán ismétlődő rezgő mozgásából ered. A rezgésnek egy másodpercre eső számát rezgésszámnak nevezik, s ezzel jelzik a hang magasságát.

A zajterhelés hatása a zaj intenzitásának (hangosságának) és a behatás hosszának függvényében különböző lehet.

A legenyhébb fokozat az adaptáció, amit egy kiadós motorozás vagy egy hangos koncert után érezhetünk. Ilyenkor mindannyian érezzük, hogy tompábban hallunk, cseng a fülünk, ingerküszöbünk megemelkedik. Szerencsére ez a jelenség ideiglenes, másnapra fülünk újra a régi.

De ha túl gyakran ismétlődik a fül elleni támadás, a hallószerv kifárad, és egyre később áll vissza az eredeti állapot. Sajnos olyan zajártalom is van, amely hatására olyan módon károsodik a hallószerv, ami már nem visszafordítható. Ha hosszú órákon keresztül vagy rendszeresen nagy hangerejű zajban vagyunk, egy idő után szinte biztosan nagyothallóvá válunk.

A hallószerv belsejében található kis szőrsejtek - melyek a hangingert továbbítják a hallóideghez -, fizikailag mennek tönkre. Letörnek, megsemmisülnek. Sajnos pótlásuk nem lehetséges, ezért maradandó nagyothallás alakul ki.

A motorosokat a közepes, 500-2000 Hz-es frekvenciás zajok érik menet közben. Az ábráról leolvasható, hogy ha egy motoros naponta motorral jár dolgozni, és összesen egy órát ül motorján, akkor öt év után 15 %, tíz év után 25 %, 25 év után 45 % a valószínűsége, hogy súlyos nagyothallása fog kialakulni, ha bukósisakja alatt 114 dB átlagos zajterhelés mérhető.

Az egész napot motoron közlekedve töltő motoros futárnál a zajártalom egyben foglalkozási ártalom. Ami különösen azért veszélyes, mert nem fáj, nincsenek szembetűnő jelei, azonban az elszenvedett halláskárosodás nem gyógyítható sem gyógyszeres, sem műtéti úton.

A kialakult rosszhallás bosszantó, mert kevésbé tudunk részt venni a társas érintkezésben, állandóan vissza kell kérdeznünk, elmulasztunk fontos információkat, és ez akár veszélybe is sodorhat bennünket. A zajártalom azonban nemcsak nagyothallást okozhat. Előidézhet egyéb kellemetlenségeket: fülzúgást, a fejfájást, alvászavarokat, idegi panaszokat és ennek következményeként pszichoszomatikus elváltozásokat is többek között szorongást és emésztési zavarokat.

Személyenként nagyon különböző, hogy kinél milyen zajártalom mekkora károsodást okoz, azonban senki sem kerülheti el a halláscsökkenést. Ekkor már csak a hallókészülék segíthet, amiből manapság már nagyon korszerű és hatékony típusok állnak rendelkezésre, de mégis jobb, ha inkább megelőzzük a nagyothallást.

Erre több módszer kínálkozik. Kapható több fajta, legtöbbször szivacsos anyagokból készült füldugó, mely ugyan elég jól tompítja a zajt, ám higiéniai okokból gyakran kell cserélni. A fülben tartósan benne tartani elég kellemetlen érzés, és minden hangot tompít. Kapható az úgynevezett fültok, mely ugyan kielégítően csillapítja a zajokat, ám nem kellemes viselet, mert alatta bemelegszik a fül, nem is beszélve arról, hogy bukósisak alatt lehetetlen viselni.

Az Elacin füldugó ezeket a problémákat is kiküszöböli. A most már Magyarországon is beszerezhető új eszköz formája egyénileg, a viselő személy hallójáratának lenyomata alapján, antiallergén anyagból készül. Ezért kényelmes viselni, alig érezhető, hogy bent van a fülben.

A füldugóban egy kis akusztikai szűrőt helyeznek el, mely zajcsapdaként működik, elnyeli a legnagyobb intenzitású káros hanghullámokat. Ez a szűrő többféle lehet, a kiválasztás attól függ, milyen területen van szükség a védelemre. Például más fajta zajszűrésre van szüksége egy dobosnak, másra a traktorosnak és megint másra a motorosnak. Ez a füldugó nem teszi tompává a hallást, csak célzottan szűr, nem veszi el a hangos hangokat, így a számunkra fontos hangok, a beszéd érthető marad, és a forgalom informatív hangjai (mentő szirénázás) is eljutnak hozzánk.


Termékjellemzők:

Neve: Elacin füldugó
Védelem: Frekvencia-specifikus szűrő
Az egyénre mintázott darab elkészülési ideje: 3-5 nap
Ára: 23750 Ft/pár
Gyártó: ELCEA Hollandia
Forgalmazó: OTO hallókészülék szalon
Cim: Budapest, Lövölde tér 7.
Zöld szám: 06-80-200-082