Még távol a csúcs

2009.11.28. 11:03 Módosítva: 2009.11.28. 14:11

Ha az utóbbi fél évben figyelt, tudja, ki Németh Balázs. Vagy mégsem? Talán úgy, hogy ő Talmácsi utódja a Balatonring Teamben? Még mindig semmi? Sebaj, az ön esete nem kirívó, Talma is akkor került be a köztudatba, amikor felért a csúcsra. Balázs pedig közel sincs ott, legalábbis egyelőre.

Az utóbbi években úgy bukkan föl, és tűnik el hirtelen, mint a legképzettebb mentalista: a világbajnoki mezőnyből szinte napok alatt vissza tud esni a magyar félamatőr ligába – nyilván nem önszántából. Tudták, hogy már 2007-ben is pontokat szerzett a világkupán?

2009, a cseh-magyar barátság

Németh a Balogh Róbert vezette Factory Racing csapattal vágott neki az idei Supersport 600-as világbajnoki szezonnak. A magyar befektetők pénzelte alakulat tavaly mutatkozott be, majd néhány zűrös pilótaváltás után végül Németh Balázs mellett tették le a voksukat. Már az első versenyeken is ígéretesen motorozott, de a szezonzáró futamokon volt igazán elemében. Látva az igyekezetet és a fiúban rejlő lehetőségeket, szerződést hosszabbítottak vele 2009-re.

A tél beálltával ígéretet kapott a Factory Racing, hogy idén gyári specifikációjú Triumph motorokkal versenyezhetik végig az évet. A csomaghoz feltételeket is kaptak: a támogató kizárólagosan dönthetett, ki ül a Daytona 675-ös gépekre. „Nemet iz veri fászt”, ezt hajtogatták, de tapasztalat, illetve a név reklámértékének hiányában a cseh Smrz dinasztia kisebbik fiára, Matejre esett a választás.

Smrz-ék csapata, az MS Racing Matej távozásával pilóta nélkül maradt. Németh Balázs pedig motor nélkül, bár ott állt mögötte a Factory Racing. Balogh Róbert nem akarta veszni hagyni újoncát, így áthidaló megoldásként a 2009-es szezonra kölcsönbe ajánlotta az MS-nek. Utóbbi a Superstock 1000 világkupa mezőnyében indította versenyzőit: olyan technikai háttér állt mögöttük, amivel akár a bajnokságot is megnyerhették volna – abban a kategóriában Németh már két évvel ezelőtt is pontszerző volt. A felek belementek a pilóta barterbe, ott volt a kiugrási lehetőség. A legjobb ötben akart végezni év végén.

Aztán jött a koppanás, a magyar reality show: a Factory Racingnek már két verseny után elfogyott a pénze. Valenciába, a Superstock 1000 első versenyére már el sem utaztak. Spanyolországban Matej Smrz sem tudott felülni a Triumphra, igaz, akkor már nem is nagyon akart: a csehek szerint közel sem kaptak olyan szolgáltatást a magyaroktól, amiben az év elején megállapodtak. A felek felbontották a szerződést, Matejnek kerestek másik motort. Németh az MS racing jóindulatából még indulhatott Valenciában és Assenben. Azonban elmagyarázták neki, hogyha a továbbiakban is versenyezni akar, akkor fizessen az MS-nek: konkrétan a költségek teljes egészét.

Munka nélkül

Végül nem utazott ki Monzába: a szervezőknek azt mondták, lebetegedett. Nem akarták, hogy az egész mezőny előtt boruljon a bili. Az MS Racing felajánlotta, hogy Némethék részletekben is kinyöghetik a pénzt; az első csekk 3-4 millió forintnak megfelelő összeg lett volna. A mai Magyarországon, a Factory Racing hátszele nélkül, év közben természetesen senki nem tudott adni egy fillért sem – főleg nem ilyen rövid idő alatt. Megköszönték az eddigieket és csendben távoztak.

Itthon kilátástalan volt a helyzet, és a komótosan elmúló hetek után nem az lett a súlyponti kérdés, hogy az SSP vagy a Superstock mezőnyében lehet-e nagyobbat fejlődni, hanem hogy Németh még csak edzeni sem tud. Már elment a tavasz nagy része és 2009-ben alig motorozott pár száz kilométert. Bár tudását az itthoni mezőnyben már nem tudta volna kellő mértékben csiszolni, felmerült, hogy a Köztársaság Kupa néven futó magyar bajnokságban tesztpilótaként menne egy KTM RC8 R nyergében. A Talmácsi kontra Balatonring Team körüli botrány ekkoriban kezdett beérni.

Jön Jorge Aspar Martinez

Bár erről mindenki hallgatott, Németh Balázs ekkora már túl volt egy bemutatkozáson Martinez úrnál. A Balatonring Team célja ugyanis – a Moto2 projekten túl – egy új, a nyolcadliteresek mezőnyében induló csapat lett volna a 2010-es szezonra. Ugyan áprilisban más okból tartózkodott Valenciában, de kapcsolatai révén sikerült kipróbálnia az egyik 125 köbcentis versenymotort.

Közben Talmácsi bejelentette, nem versenyzik tovább a BRT színeiben, Jorge Martinez pedig még ugyanezen sajtótájékoztatón közölte, négy nap múlva hivatalosan is bejelentik utódját, aki mindenképpen magyar lesz. „Egyszer csak felhívott minket Jorge úr, és felvázolta, mi a helyzet. Emlékezett rám a valenciai tesztről és felkért a világbajnokságban való részvételre, amire természetesen igent mondtam.” Negyvennyolc óra múlva már nyílt titok volt, hogy ki veszi át Talmácsi megürült helyét a csapatban. Ekkorra Németh Balázs már szabad volt: a szerződésben vállalt feltételek nem teljesítése miatt jogszerűen felmondta korábbi szerződését.

Ugyanaz a csapat, megváltozott feltételek

A történet innentől nagyjából ismert. Jött a mugellói futam, ahol Németh debütált. Megfutotta a limitet, és pálya- és motorismeret hiányában is majdnem sikerült pontot szereznie. A tizenhatodik lett. „Nem azért nem kockáztattam, mert féltenem kellett a motort. A szerződésem kimondta, hogy a törési károkat minden esetben a csapat állja, azonban Martinez úr elmagyarázta, hogy ez az év a tanulásra szolgál, nincsenek különösebb elvárásai az eredményeket illetően. Tudtam, hogy tapasztalatot kell szereznem, hisz a pályák nagy részét nem ismertem.”

Nem ült még ilyen motoron, de konkrétan ezt, azaz a Talma által is használt gyári gépet nem élvezhette tovább egy versenynél. Az Aprilia felhívta a csapat figyelmét, hogy újoncnak nem jár a legfrissebb technika; így a későbbiekben a 2008 nyolcadliteres világbajnokának, Mike di Meglionak előző évi gyári motorjával körözött.

„A legfőbb különbségnek azt éreztem, hogy a gyári motorokon volt kipörgésgátló. A kormányon volt egy hétállású kapcsoló, menet közben is lehetett variálni, mennyire lehessen csúsztatni a hátsó kereket. Igazából vizes pályán élveztem ennek az előnyét, száraz körülmények között nem tudtam annyira kihasználni.

Eddig négyütemű motorokkal versenyeztem, az pedig teljesen más. Az ezres motor hátulját könnyedén lehetett csúsztatni a kanyarokból kifelé, ezt például a 250-essel nem nagyon tudtam megtenni. Ahogy elforgott a hátsó kerék, rögtön le akart magáról dobni az Aprilia. Ráadásul ezeket a kétütemű motorokat nagyon magas fordulaton kell használni. Nem lehet velük megtenni azt sem, hogy mondjuk a kanyar közepéig negyedgázt adok, és csak aztán gyorsítok ki. Pedig én ehhez voltam szokva. Azt mondták a szerelők, vagy húzzam neki tövig, vagy inkább engedjem el és csak guruljak. De a kettő közötti állapotot nem igazán szereti a motor.

Szerencsére megkaptam ugyanazokat a szerelőket, mérnököket, akik Talmácsinak is dolgoztak. Nehéz volt egyszerre tanulni mindent: a kanyarokat, a motort, a csapattal való kommunikációt. Persze minden pályára megkaptam a tavalyi beállításokat, ami alapján el tudtunk indulni. Lejöttem a gyors körökről, elmondtam, mit éreztem, melyik részen hogy viselkedett a motor, a szerelők meg változtattak a beállításokon. A verseny napján már általában jónak éreztem mindent.”

Balázs Csehországban tudott először pontot szerezni, akkor tizennegyedik lett, majd San Marinóban, Malajziában és Valenciában is benne volt az első  tizenötben. A tíz versenyen összesen tizenegy pontot szerzett.

Nem tudják, mi lesz

Nem tudják mi lesz, legalábbis ezt mondja Martinez. Egyelőre a decemberre várnak, addigra elvileg kiderül, motorozik-e Németh Balázs a Moto2-es kategóriában 2010-ben, vagy sem. „Martinez úr nagyon kedves volt velem egész évben. Odajött a versenyek végén, és megdicsért, ha jól mentem, hasznos tanácsokat is adott. Valószínűleg most derül majd ki, ezen az egy hónapon belül, hogy mennyire fontos neki a magyar tehetségkutatás, amibe idén kezdtek. Egyelőre várunk, nem tudunk semmit.”

Az Aspar csapat királykategóriás szereplése várhatóan hatalmas összegeket fog felemészteni, emiatt nem tudni, milyen feltételekkel indulhat a Balatonring Team a Moto2-ben. Az előzetes, nem hivatalos rajtlistán mindenesetre nem szerepel a nevük, de az előzetes információk szerint a csapatot az Aspar team kontingenseként kezelik. Sem a csapat, sem a média nem kapott eddig érdemi információt afelől, folytatódik-e 2010-ben Németh Balázs Grand Prix karrierje.