190 milliós vád: Németh Balázs tartozik?

2009.12.09. 17:54

Ünnepelték, gratuláltak neki, a motorosok olyan életet akartak, mint Németh Balázsé. Felhívták, lenne-e kedve a világ legrangosabb gyorsasági versenyein indulni, ő meg azt mondta, naná! Az érem másik oldaláról senki sem beszél: százkilencven millió forintot vár tőle korábbi menedzsere. Balog Róberttel és Baski Zoltánnal, a Racing Management Kft. résztulajdonosaival beszélgettünk. Ugorjunk vissza 2009 tavaszára, történetük onnan indul.

2009-ben a Factory Racingből ismert Balog Róbert és Baski Zoltán a versenycsapattól függetlenül működő, személyi menedzsmenttel foglalkozó céget alapított. Azoknak a fiataloknak a felkutatása volt a céljuk, akikben megvan a tehetség, hogy nemzetközi szinten is helytálljanak. A Racing Managementnek nem az a célja, hogy a leszerződtetett sportolók a Factory Racingnél versenyezzenek, feladatuk kizárólag a menedzselés.

Ha a szerződésben foglalt időszak alatt szponzorok jelentkeznek, és pénzt fektetnek a versenyzőbe, az összeg bizonyos százaléka a Racing Managementet illeti. A részesedést a szerződéskötéskor előre rögzítik. Tehát a menedzsercég annak reményében végzi a tehetségkutatást, hogy az első néhány évben befektetett tőkét később szponzori pénzekből látja viszont.

Mint minden befektetésben, itt is van kockázat, ami jelen esetben nemcsak a motorsportot támogatók nullához konvergáló számában merül ki, benne van az is, hogy Magyarországon csak maroknyi pilóta alkalmas komolyabb nemzetközi megmérettetésre. Persze hogy ki miben lát fantáziát, magánügy, jelen esetben a Racing Management baja.

2009. április 21-én Németh Balázs szerződést írt alá a Racing Management Kft.-vel, amelynek értelmében a következő öt évben, azaz 2014 áprilisáig ők rendelkeznek Balázs médiajogaival. Balogék azt hangoztatják, hogy a szerződést ügyvéd hitelesítette, és az aláírásáról képanyagban rögzített bizonyítékaik vannak.

2009. május 25-én elérkezik a Talmácsi kontra Balatonring Team teleregény utolsó fejezete: Jorge Aspar Martinez hivatalos sajtótájékoztatón közli, hogy közös munkájuk Gáborral azonnali hatállyal véget ér, valamint keresik Talma utódját, aki magyar lesz.

Egy hazai közvetítőn keresztül, akinek kilétét Balog és Baski nem árulta el, a BRT (Balatonring Team) megkeresi a Németh családot. Jorge Martinezt egy dolog érdekli: van-e Balázsnak érvényes szerződése. Németh László, Balázs édesapja letagadja a Racing Managementtel kötött megállapodást, fiát a világbajnokságon akarja látni. Bármi áron.

Martinez másnap visszarepült Spanyolországba, hiszen Talmácsi helyére nagyjából egy nap alatt sikerült embert találnia. Baskiék a médiából tudják meg, hogy szerződtetett versenyzőjüket elhappolta a BRT. Üzennek Martineznek, aki talán érzi a dologban rejlő veszélyeket, és haladékot kér: a mugellói versenyre kölcsönadási egyezséget javasol, hogy Németh szerződésen kívül versenyezhessen az olasz futamon. A Racing Management rábólint.

2009. május 31-én Balázs sikeresen célba ér a első grand prix versenyén, a 16. helyen intik le. A verseny után Jorge Martinez csapatfőnök Magyarországra üzen: következő hét szerdán küldöttség érkezik Baskiékhoz a helyzet tisztázása céljából.

Így jártak a csehekkel

A Factory Racing csapatfőnöke, a legutóbbi, Németh Balázzsal kapcsolatos írásunkra is reagált.   

Balogék elmondása szerint nem kényszerből versenyeztették a WSBK betétfutamaként aposztrofált Stock 1000 kategóriában Némethet; szerintük egyszerűen jót tett volna neki, ha van még egy tanulóéve a kevésbé rutinos mezőnyben.

Állítják, az MS Racing nem fizetett azokért a szolgáltatásokért, amelyeket előtte szerződésben rögzítettek. A megállapodás szerint a cseh csapat frontembere, Matej Smrz a Factory Racing Triumphján teljesíthette volna a 2009-es Supersport-szezont, míg Németh Balázs az MS Racing versenygépein küzdhetett volna Stock 1000-ben. Mivel a Triumph motorok Supersportban való versenyeztetése többszörösébe kerül annak, amennyit az MS-nek a Stock 1000-ben Balázsra kellett volna költenie, már a szerződéskötés pillanatában nyilvánvalóvá vált, hogy az évadban az MS-nek kell több pénzt az FR asztalára tennie, nem fordítva.

Csakhogy a pénzcsomagok nem érkeztek meg. Rendszeresen futkároztak a pénzük után Csehországba Smrzékhez, akik különböző kibúvókkal rendre megfutamodtak a fizetési határidők elől.

Mivel így a Factory Racing legfőbb bevételi forrása kiesett, egyértelmű volt, hogy az MS Racingnek, azaz az adósnak ők sem fizetnek Balázs után. A történethez az is hozzátartozik, hogy Balázs motorozása már az első hétvégén többször annyi pénzt nyelt el, mint az MS kalkulálta: összetörte a Honda CBR1000RR-t.

Rosszabb körülmények között versenyzett, mint csapattársai: Öhlins helyett az egy évvel öregebb fejlesztésű  White Power rugós tagokkal szerelték fel a motorját, sokszor csak egyetlen garnitúra gumit kapott a pénteki edzésekre; a többiek felnijén öt-hat új abroncs is megfordult. Balázs valószínűleg ronggyá verte volna az MS-ben versenyző társait, de ezt sohasem bizonyíthatta be.

Smrzék a sorozatos tartozások után felbontották a szerződést. A Factory Racing elmondása szerint a szervizbuszból kiloptak mindent, amit mozdítani tudtak, majd vettek maguknak egy teljesen széria Triumphot. Versenygéppé alakították a Daytona 675-öt, és azt hitték, megválthatják a világot: azonban Matej átlagban tíz hellyel végzett rosszabb helyen, mint amire korábban képes volt.

Közben Balázs, mivel csapata az előre kiírt költségvetés felborulása miatt nem tudta finanszírozni motorozását, kikerült a sorozatból.

2009. június 3-án az érintett felek a tárgyalóasztalhoz ülnek. A találkozón ott van Németh Balázs, a versenyző, Németh László, az apa, Balog Róbert és Baski Zoltán, a Racing Management résztulajdonosai, Szabó Stein Imre, a BRT médiareferense, Mervó József a Grupo Milton képviseletében, Dr. Rafay Krisztina ügyvéd és a már említett közvetítő.

A BRT képviselői átnézték a Németh Balázs és a Racing Management szerződését, azt az akkori helyzetnek megfelelően minden részében érvényesnek és megkérdőjelezhetetlennek találták. A tárgyalások végén a BRT által felvonultatott gárda fél óra szünetet kért, majd érdekes megoldással álltak elő.

Kijelentették, hogy őket az érvényes szerződés kevéssé érdekli, azonban szerintük csúnya lenne Némethet megfosztani a lehetőségtől. Miután egyértelművé vált, hogy Balogék nem akarják Balázst elvágni a Grand Prix-től, csupán a médiajogokhoz ragaszkodnak, a BRT százezer eurós bánatpénzt ajánlott fel a Racing Managementnek. Ezt visszautasították, mire a BRT kijelentette, hogy márpedig Balázs az övék, és ha nem tetszik valami, jobb híján pereskednek.

2009. június 4-én Németh Balázs felmondta az érvényben levő szerződését a Racing Managementtel. Három nap múlva, Baskiék saját ügyvédeikkel cáfoltak minden olyan pontot, amire a versenyző felmondó nyilatkozata hivatkozik.

Az állóháború folydogál a maga medrében, közben a Racing Managementet több olyan vállalat is megkereste, amelyik fantáziát lát a most már Grand Prix-n szereplő fiú szponzorálásában. Mivel ekkor a BRT már kisajátította Németh médiajogait, ezek a szerződések sohasem köttetnek meg. Ellenben Balog Róberték ügyvédje számításokat végzett: az ötéves szerződés értelmében mennyi pénz folyt volna be ezekből a támogatásokból a Racing Managementnek a 2009-es szezonban, illetve mennyibe került Balázs motoroztatása az év első felében a cseh MS Racing színeiben.

Százharmincmillió forintos összeg kerekedik ki, amihez még hozzáadják a 2008-ban Balázsra költött százkilencvenegyezer-ötszáz eurót. Összesen százkilencvenmillió forintot követelnek most a Németh családon szerződésszegés címén – mivel a második fizetési felszólításnak sem tettek eleget, a Racing Management jogi útra terelte az ügyet.

Mindemellett Balog és Baski kijelentette, hogy az utóbbi hónapokban nem azért voltak csöndben, mert nem volt mit mondaniuk: június óta dolgoznak az ügyön, és még idén decemberben, sajtótájékoztatón ismertetik a fejleményeket. Hiteles szerződések, ügyvéd által ellenjegyzett iratok, kép- és hangfelvételek várják dossziéban azt, hogy végre a nyilvánosság elé kerülhessenek, állítják a Racing Management és a Factory Racing emberei.

A másik fél válaszol

Dr. Rafay Krisztina ügyvéd, Németh Balázs jogi képviselője az ügyfele ellen megfogalmazott vádakra a következőket nyilatkozta:


„Mindenek előtt meg kívánom jegyezni, hogy az átküldött cikk több helyen tartalmazó valótlan tényállításokat, azonban nem tisztem az események és mások által elhangzott beszélgetések pontosítása.

Németh Balázs és a Racing Management Kft. által megkötött megbízási szerződést Balázs jogszerűen felmondta, így akkor, amikor Balázs szerződést kötött az Aspar Balatonring Teammel, már nem állt jogviszonyban a Racing Management Kft.-vel. A menedzser cég ezen felmondás jogszerűségét vitatja és ezzel összefüggésben követelnek kártérítést.

Az, hogy Balázs szerződést szegett-e, és hogy kárt okozott-e ezzel, egy független, hivatalos, szakmai fórum, a bíróság jogosult megítélni. Álláspontom szerint azonban Balázs jogszerűen járt el.”