Talmácsiék csöndben vannak

2010.01.11. 11:21 Módosítva: 2010.01.11. 11:21

Azért az vicc, hogy senki nem tud semmit. Még most sem, pedig január közepe van. Már rég adatot kéne gyűjteni, tesztelni, számolni, mérnököket venni, szaktudást kamatoztatni: hol vannak a csapatok által bekalibrált versenymotorok? Illetve hol vannak a csapatok?

A Jorge Martinez vezette Moto2-es gárda még hezitál, lassan kifutnak az időből. A decemberben kipróbált öt váz közül nem tudnak dönteni: azt mondják kevés az adat. Meg hát várták még a Messiást karácsony előtt, aki nem jött: habár az Aprilia ősszel elment vadászni, azért kategorikusan nem tudta kimondani, hogy innentől kezdve semmi köze nincs a Moto2-höz. Volt valami félig, vagy háromnegyedig kész váza Noalének, amit kár lett volna kukába dobni.

Martinezt még december közepén is azzal hitegették, kiadják a prototípust; most már szinte biztos, hogy ez nem történt meg. A szakvezetés információkat tart vissza, a köznép semmit nem tud, de még a csapatfőnökök is csak annyit tudnak mondani, hogy he?, amikor a verseny-négyhengeresről kérdezik őket. Olyat ők még nem láttak, a tesztekre CBR600RR blokkokat csavaroztak a spéci vázakba.

Április 11-én lesz az első verseny Katarban, a hivatalos IRTA teszt pedig márciusban, valamikor a közepén-végén. Szóval van még két hónap, ennyi idő alatt kéne a még nem létező blokkhoz vázat építeni, ahhoz futóművet hangolni, alapbeállításokat keresni, aerodinamikát mérni, versenyzőhöz simítani. Igaz, az idősebb Kenny Roberts vezette csapat pár évvel ezelőtt képes volt ugyanerre a bravúrra: az akkori vadonatúj 800 köbcentis Honda blokkhoz pár hét alatt megterveztek és legyártottak mindent: vázat, lengővillát, futóművet, kipufogórendszert. Azt persze tegyük hozzá, hogy a tesztpilótáktól is másodperceket kaptak körönként. Ifjabb Kenny Roberts, majd a családi csődbe becsalogatott bátyja, Kurtis pedig szó szerint féltek a motoron. Annyi keserűséget szedtek össze egy év alatt, hogy összeszedelőzködtek, és elmentek.

Világverő versenymotort pár hét, hónap alatt kifejleszteni nem könnyű.  Jelen esetben annyi előnye van mindenkinek, hogy egytől-egyig ugyanabban a pöcegödörben fürdenek: egyenlő esélyek, egyenlő szopás.

Talmácsiról semmi hír. Decemberben kipróbálta az FTR vázat, amivel piszok gyors volt, nagyjából vállalható lenne vele az évad, de biztos kijelentéseket sem ő, sem menedzsere, Favaro nem tett. Sőt, külön felhívták a figyelmet: nem tudják, mi lesz. Azóta nem nyilatkoznak.

A magyar vonatkozások azóta összesen annyival frissültek, hogy a tavaly nagy hévvel elindított Balatonring csapat gyakorlatilag megszűnt. Mármint évi két-három indulásra nem lehet mást mondani, és az a néhány futam, amire meglebegtettek, az is csak ígéret. Állítólag Balázs majd mehet a sávolyi pályán. De hol a pálya? Felépül? Mikorra? Lesz rajta verseny? És ha lesz, akkor Némethet ráültetik majd a motorra? De hát nincs is motor? A Team Toth eltűnt, dettó. Összevesztek az anyagyárral, ennyi elég volt, de ezt már megírtuk korábban –Tóth Imre idén biztosan nem fog pontokat gyűjteni, igaz, eddig sem volt szokása.

A szeptemberben még Aprilia gyári csapatként emlegetett Cardion AB az elmúlt héten döntött arról, hogy az olasz RSV Motors fejlesztette vázzal mennek neki a 2010-es szezonnak. Jorge Aspar Martineztől ugyanezt a döntést várják a szakértők, bár a spanyol csapatfőnök nyíltan kokettál a német Kalex műhellyel is. Kettejük közül fog választani, előre láthatólag az elkövetkező hetekben. „Minden a technikai felkészültségen múlik, ugyanakkor a Kalex nagyon szoros együttműködésben van a konkurens Pons csapattal. Ezzel szemben az RSV Motors egy független, kis olasz társaság, akiket teljesen be tudnánk vonni a csapatmunkába.” – mondta Martinez. „A mi csapatunknak az élen kell mennie, ehhez garanciát kell kapnunk a technikai háttérre, a további fejlesztésekre. A BQR vázat sokat teszteltük, a Kalexet csak öt kör erejéig, mindegyiknek vannak jó és rossz oldalai. A leggyorsabb az RSV volt.”

A nevezési listán most már hivatalosan is ott van a Bimota. Igaz, a pilóták neveit még nem tették közzé, persze lehet, hogy még nincsenek is. Privát tesztek már voltak, az első nyílt próbát állítólag január 21-én rendezik. Az olaszok térhálós csővázat építettek, ami a jelenlegi Moto2 palettán egyedülállónak ígérkezik.