Vége a magyar kereskedelemnek?

2010.01.12. 14:15

Abban a pillanatban, hogy 2008 őszén beütött a válság, a motorkereskedők szája pengevékonnyá keskenyedett, szemükben felhők gyűltek és kezük azonnal a nadrágszíjhoz nyúlt, hogy szorosabbra húzzák azt.

A 2008-as év sem volt túl erős, az év végi eladásokat becsúszással akasztotta el a krízis – 2009-től mindenki a legrosszabbat várta: ha jó nem is lett, de a megjósolt és várt hetven százalékos visszaesés nem érte el a magyar motorpiacot.

Tavalyelőtt 7792 gépet értékesítettek, tavaly mindössze 3617 új motort regisztráltak. Ez 4175 darabos, vagyis 53.6 százalékos visszaesést jelent. Természetesen a második negyedév volt a legerősebb 1611 géppel – itt 49,3 százalék volt a visszaesés.

A válság legkevésbé a praktikus, kisköbcentis gépeket érintette – a munkaeszköznek való és mindennapi közlekedésre alkalmas motorok piaca sínylette meg legkevésbé a gazdaság mélyrepülést. Esett a luxustárgyak értékesítése is, de ennek ellenére néhány típus statisztikája figyelemreméltó.

A BMW hagyományosan a túrázók kedvence. Ezt támasztja alá, hogy az R1200GS-ből 59 kelt el. A 102 Harley sem rossz a válsághoz képest, de a V2-esek piacának nem ez az igazán örömteli híre: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének statisztikája szerint forgalomba helyeztek hazánkban egy Confederate-et – a boldog tulajdonost szeretettel üdvözöljük, a Wraith-t pedig szívesen kipróbálnánk. Nagyon szívesen.

Az idei év győztese a Honda, 1106 motort adtak el. A lenyomott, értékesítés támogató magyar árképzés miatt ennek egy része visszakerült az Európai Unióba – egyes források szerint az eladott motorok mintegy tizenöt százaléka már nincs az országban. Legnépszerűbb kétkerekűjük a CBF125M volt – az olcsó és takarékos gépecske feltehetőleg idén is jól teljesít majd.

Az értékesítési verseny második helyezettje a Suzuki – ugyan a nulla százalék kezdős hitelek bedőlése sok meggondolatlan vevőt eltántorított a motorvásárlástól, de így is 1001-en maradtak – a tavalyi évhez képest 59,28 százalékkal esett vissza a forgalmuk. A vevőik kedvence a GSF650 és az M800 volt.

Az összesített lista harmadik helyezettje a Yamaha: 427 gépet adtak el a tavalyi 1348-cal szemben. Legkeresettebb típusuk ötven új tulajdonossal az FZ6S volt. Az év egyik meglepetése, hogy a prémium terméknek számító Vmaxból tizenegy darabot adtak el.

Ez az év nem lesz a Kawasaki kedvence: 178 eladott motorjukkal a legkevésbé potens japán márkának számítanak Magyarországon. Legkedveltebb termékük a 33 példányban elkelt ER-6N volt, de örömteli, hogy a kiváló negyedliteresükből, a Ninja 250-ből is 27 fogyott.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ez a statisztikája nem tartalmazza az ötveneseket – azok rendszámozása máig nem kötelező. A forgalmazók elmondása szerint itt is jelentős visszaesés volt – nagyjából ötven-ötvenöt százalékos a recesszió.

Az idei évre vonatkozó jóslatok sem túl rózsásak, senki nem vár kiugró emelkedést. Az importőrök a kivárásra rendezkedtek be, remélik, hogy 2011-től újra feléled a magyar piac.

Márka 2008.01 - 12 Piaci rész. % 2009.01 - 12 Piaci rész. % Változás Változás %
HONDA 1712 21.97% 1106 30.58% -606 -35.40%
SUZUKI 2458 31.55% 1001 27.67% -1457 -59.28%
YAMAHA 1348 17.30% 427 11.81% -921 -68.32%
KAWASAKI 561 7.20% 178 4.92% -383 -68.27%
BMW 286 3.67% 178 4.92% -108 -37.76%
PIAGGIO 165 2.12% 121 3.35% -44 -26.67%
APRILIA 329 4.22% 120 3.32% -209 -63.53%
HARLEY-DAVIDSON 223 2.86% 102 2.82% -121 -54.26%
KTM 131 1.68% 66 1.82% -65 -49.62%
GILERA 139 1.78% 49 1.35% -90 -64.75%
KEEWAY 101 1.30% 42 1.16% -59 -58.42%
DUCATI 75 0.96% 32 0.88% -43 -57.33%
MALAGUTI 28 0.36% 17 0.47% -11 -39.29%
HYOSUNG 27 0.35% 17 0.47% -10 -37.04%
BOMBARDIER 15 0.19% 15 0.41% 0 0.00%
MOTO-GUZZI 21 0.27% 12 0.33% -9 -42.86%
KYMCO 23 0.30% 11 0.30% -12 -52.17%
HUSQVARNA 8 0.10% 11 0.30% 3 37.50%
ROYAL ENFIELD 20 0.26% 10 0.28% -10 -50.00%
MV AGUSTA 5 0.06% 10 0.28% 5 100.00%
CAGIVA 1 0.01% 10 0.28% 9 900.00%
QLINK 5 0.06% 9 0.25% 4 80.00%
REVA 0 0.00% 8 0.22% 8 na.
IPS 0 0.00% 8 0.22% 8 na.
TRIUMPH 27 0.35% 7 0.19% -20 -74.07%
BUELL 6 0.08% 6 0.17% 0 0.00%
QJIANG 5 0.06% 6 0.17% 1 20.00%
POLARIS 0 0.00% 4 0.11% 4 na.
DERBI 2 0.03% 3 0.08% 1 50.00%
SACHS 4 0.05% 2 0.06% -2 -50.00%
LIGIER 1 0.01% 2 0.06% 1 100.00%
VICTORY 0 0.00% 2 0.06% 2 na.
KINROAD 0 0.00% 2 0.06% 2 na.
TAURIS 15 0.19% 1 0.03% -14 -93.33%
GAS-GAS 6 0.08% 1 0.03% -5 -83.33%
ROMET 3 0.04% 1 0.03% -2 -66.67%
QINGQI 2 0.03% 1 0.03% -1 -50.00%
SKYTEAM 2 0.03% 1 0.03% -1 -50.00%
SUKIDA 2 0.03% 1 0.03% -1 -50.00%
PEUGEOT 2 0.03% 1 0.03% -1 -50.00%
IMZ 1 0.01% 1 0.03% 0 0.00%
HUSABERG 1 0.01% 1 0.03% 0 0.00%
KAWADA 1 0.01% 1 0.03% 0 0.00%
BIMOTA 1 0.01% 1 0.03% 0 0.00%
BOOM 1 0.01% 1 0.03% 0 0.00%
KERN 1 0.01% 1 0.03% 0 0.00%
PENZ 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
CECTEK 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
SHERCO 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
CONFEDERATE 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
LAMBRETTA 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
KAZUMA 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
GUOBEN 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
ARCTIC CAT 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
BASHAN 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
PALMO 0 0.00% 1 0.03% 1 na.
BETA 4 0.05% 0 0.00% -4 na.
BANGHE 3 0.04% 0 0.00% -3 na.
ADIVA 3 0.04% 0 0.00% -3 na.
MBK 2 0.03% 0 0.00% -2 na.
JONWAY 2 0.03% 0 0.00% -2 na.
MOTO-MORINI 2 0.03% 0 0.00% -2 na.
SHENG QIBAO 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
GSMOON 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
HUATIAN 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
REWACO 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
LONGJIA 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
CF MOTO 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
TM 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
CUSTOM CHROME 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
SAMPO 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
WALZ HARDCORE 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
SANYANG 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
ZELEI TRIKE 1 0.01% 0 0.00% -1 na.
Total: 7792 100.00% 3617 100.00% -4175 -53.58%