Vége a magyar kereskedelemnek?
Abban a pillanatban, hogy 2008 őszén beütött a válság, a motorkereskedők szája pengevékonnyá keskenyedett, szemükben felhők gyűltek és kezük azonnal a nadrágszíjhoz nyúlt, hogy szorosabbra húzzák azt.
A 2008-as év sem volt túl erős, az év végi eladásokat becsúszással akasztotta el a krízis – 2009-től mindenki a legrosszabbat várta: ha jó nem is lett, de a megjósolt és várt hetven százalékos visszaesés nem érte el a magyar motorpiacot.
Tavalyelőtt 7792 gépet értékesítettek, tavaly mindössze 3617 új motort regisztráltak. Ez 4175 darabos, vagyis 53.6 százalékos visszaesést jelent. Természetesen a második negyedév volt a legerősebb 1611 géppel – itt 49,3 százalék volt a visszaesés.
A válság legkevésbé a praktikus, kisköbcentis gépeket érintette – a munkaeszköznek való és mindennapi közlekedésre alkalmas motorok piaca sínylette meg legkevésbé a gazdaság mélyrepülést. Esett a luxustárgyak értékesítése is, de ennek ellenére néhány típus statisztikája figyelemreméltó.
A BMW hagyományosan a túrázók kedvence. Ezt támasztja alá, hogy az R1200GS-ből 59 kelt el. A 102 Harley sem rossz a válsághoz képest, de a V2-esek piacának nem ez az igazán örömteli híre: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének statisztikája szerint forgalomba helyeztek hazánkban egy Confederate-et – a boldog tulajdonost szeretettel üdvözöljük, a Wraith-t pedig szívesen kipróbálnánk. Nagyon szívesen.
Az idei év győztese a Honda, 1106 motort adtak el. A lenyomott, értékesítés támogató magyar árképzés miatt ennek egy része visszakerült az Európai Unióba – egyes források szerint az eladott motorok mintegy tizenöt százaléka már nincs az országban. Legnépszerűbb kétkerekűjük a CBF125M volt – az olcsó és takarékos gépecske feltehetőleg idén is jól teljesít majd.
Az értékesítési verseny második helyezettje a Suzuki – ugyan a nulla százalék kezdős hitelek bedőlése sok meggondolatlan vevőt eltántorított a motorvásárlástól, de így is 1001-en maradtak – a tavalyi évhez képest 59,28 százalékkal esett vissza a forgalmuk. A vevőik kedvence a GSF650 és az M800 volt.
Az összesített lista harmadik helyezettje a Yamaha: 427 gépet adtak el a tavalyi 1348-cal szemben. Legkeresettebb típusuk ötven új tulajdonossal az FZ6S volt. Az év egyik meglepetése, hogy a prémium terméknek számító Vmaxból tizenegy darabot adtak el.
Ez az év nem lesz a Kawasaki kedvence: 178 eladott motorjukkal a legkevésbé potens japán márkának számítanak Magyarországon. Legkedveltebb termékük a 33 példányban elkelt ER-6N volt, de örömteli, hogy a kiváló negyedliteresükből, a Ninja 250-ből is 27 fogyott.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ez a statisztikája nem tartalmazza az ötveneseket – azok rendszámozása máig nem kötelező. A forgalmazók elmondása szerint itt is jelentős visszaesés volt – nagyjából ötven-ötvenöt százalékos a recesszió.
Az idei évre vonatkozó jóslatok sem túl rózsásak, senki nem vár kiugró emelkedést. Az importőrök a kivárásra rendezkedtek be, remélik, hogy 2011-től újra feléled a magyar piac.
Márka | 2008.01 - 12 | Piaci rész. % | 2009.01 - 12 | Piaci rész. % | Változás | Változás % |
---|---|---|---|---|---|---|
HONDA | 1712 | 21.97% | 1106 | 30.58% | -606 | -35.40% |
SUZUKI | 2458 | 31.55% | 1001 | 27.67% | -1457 | -59.28% |
YAMAHA | 1348 | 17.30% | 427 | 11.81% | -921 | -68.32% |
KAWASAKI | 561 | 7.20% | 178 | 4.92% | -383 | -68.27% |
BMW | 286 | 3.67% | 178 | 4.92% | -108 | -37.76% |
PIAGGIO | 165 | 2.12% | 121 | 3.35% | -44 | -26.67% |
APRILIA | 329 | 4.22% | 120 | 3.32% | -209 | -63.53% |
HARLEY-DAVIDSON | 223 | 2.86% | 102 | 2.82% | -121 | -54.26% |
KTM | 131 | 1.68% | 66 | 1.82% | -65 | -49.62% |
GILERA | 139 | 1.78% | 49 | 1.35% | -90 | -64.75% |
KEEWAY | 101 | 1.30% | 42 | 1.16% | -59 | -58.42% |
DUCATI | 75 | 0.96% | 32 | 0.88% | -43 | -57.33% |
MALAGUTI | 28 | 0.36% | 17 | 0.47% | -11 | -39.29% |
HYOSUNG | 27 | 0.35% | 17 | 0.47% | -10 | -37.04% |
BOMBARDIER | 15 | 0.19% | 15 | 0.41% | 0 | 0.00% |
MOTO-GUZZI | 21 | 0.27% | 12 | 0.33% | -9 | -42.86% |
KYMCO | 23 | 0.30% | 11 | 0.30% | -12 | -52.17% |
HUSQVARNA | 8 | 0.10% | 11 | 0.30% | 3 | 37.50% |
ROYAL ENFIELD | 20 | 0.26% | 10 | 0.28% | -10 | -50.00% |
MV AGUSTA | 5 | 0.06% | 10 | 0.28% | 5 | 100.00% |
CAGIVA | 1 | 0.01% | 10 | 0.28% | 9 | 900.00% |
QLINK | 5 | 0.06% | 9 | 0.25% | 4 | 80.00% |
REVA | 0 | 0.00% | 8 | 0.22% | 8 | na. |
IPS | 0 | 0.00% | 8 | 0.22% | 8 | na. |
TRIUMPH | 27 | 0.35% | 7 | 0.19% | -20 | -74.07% |
BUELL | 6 | 0.08% | 6 | 0.17% | 0 | 0.00% |
QJIANG | 5 | 0.06% | 6 | 0.17% | 1 | 20.00% |
POLARIS | 0 | 0.00% | 4 | 0.11% | 4 | na. |
DERBI | 2 | 0.03% | 3 | 0.08% | 1 | 50.00% |
SACHS | 4 | 0.05% | 2 | 0.06% | -2 | -50.00% |
LIGIER | 1 | 0.01% | 2 | 0.06% | 1 | 100.00% |
VICTORY | 0 | 0.00% | 2 | 0.06% | 2 | na. |
KINROAD | 0 | 0.00% | 2 | 0.06% | 2 | na. |
TAURIS | 15 | 0.19% | 1 | 0.03% | -14 | -93.33% |
GAS-GAS | 6 | 0.08% | 1 | 0.03% | -5 | -83.33% |
ROMET | 3 | 0.04% | 1 | 0.03% | -2 | -66.67% |
QINGQI | 2 | 0.03% | 1 | 0.03% | -1 | -50.00% |
SKYTEAM | 2 | 0.03% | 1 | 0.03% | -1 | -50.00% |
SUKIDA | 2 | 0.03% | 1 | 0.03% | -1 | -50.00% |
PEUGEOT | 2 | 0.03% | 1 | 0.03% | -1 | -50.00% |
IMZ | 1 | 0.01% | 1 | 0.03% | 0 | 0.00% |
HUSABERG | 1 | 0.01% | 1 | 0.03% | 0 | 0.00% |
KAWADA | 1 | 0.01% | 1 | 0.03% | 0 | 0.00% |
BIMOTA | 1 | 0.01% | 1 | 0.03% | 0 | 0.00% |
BOOM | 1 | 0.01% | 1 | 0.03% | 0 | 0.00% |
KERN | 1 | 0.01% | 1 | 0.03% | 0 | 0.00% |
PENZ | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
CECTEK | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
SHERCO | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
CONFEDERATE | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
LAMBRETTA | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
KAZUMA | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
GUOBEN | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
ARCTIC CAT | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
BASHAN | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
PALMO | 0 | 0.00% | 1 | 0.03% | 1 | na. |
BETA | 4 | 0.05% | 0 | 0.00% | -4 | na. |
BANGHE | 3 | 0.04% | 0 | 0.00% | -3 | na. |
ADIVA | 3 | 0.04% | 0 | 0.00% | -3 | na. |
MBK | 2 | 0.03% | 0 | 0.00% | -2 | na. |
JONWAY | 2 | 0.03% | 0 | 0.00% | -2 | na. |
MOTO-MORINI | 2 | 0.03% | 0 | 0.00% | -2 | na. |
SHENG QIBAO | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
GSMOON | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
HUATIAN | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
REWACO | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
LONGJIA | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
CF MOTO | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
TM | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
CUSTOM CHROME | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
SAMPO | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
WALZ HARDCORE | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
SANYANG | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
ZELEI TRIKE | 1 | 0.01% | 0 | 0.00% | -1 | na. |
Total: | 7792 | 100.00% | 3617 | 100.00% | -4175 | -53.58% |