B125-öt-szájbarágó

Autós jogsival 125-ös motort vezetni – előnyök, hátrányok

2011.01.12. 11:34

Ha elfogadja a parlament, akkor sem lesz kötelező mindenkinek motorra ülnie. És a 125-ös is épp csak annyival gyorsabb az 50-esnél, hogy ne taposson el rajta a kamion, viszont kevésbé szennyez, kevesebbet eszik. Tévhit-oszlatás, hiterősítés 125-ös témában.

Amióta beindult kampányunk, hogy lehessen 125 köbcentis kismotort vagy robogót B kategóriás jogsival vezetni, meglepőbbnél meglepőbb reakciókkal találkoztunk. Csodáltuk Winkler türelmét, ahogy mindenféle rádiókban és tévékben állta a sarat, s újra meg újra elmagyarázta, amit a műsorokban a kérdezők pánikból, vagy akár csak az idő nyomása miatt nem értettek meg.

Ezért úgy döntöttünk, a gyakran ismétlődő kérdésekre választ adunk. Lássuk.

K: Mi ez a B125 néven futó népi kezdeményezés?

V: a B125 arról szól, hogy egy sokakat érintő problémát próbálunk meg európai módon, Európához közeledve megoldani. Ha a népi kezdeményezésünk sikeres lesz, B kategóriás jogosítvánnyal, némi utóképzést követően vezethetők lesznek a maximum 11kW teljesítményű, maximum 125 köbcentis robogók. Ha a parlament is egyetért mindezzel. Olyasmi, mintha most azért dolgoznánk, hogy – mint másutt - nálunk is 130 legyen autópályán a megengedett sebesség, ne csak 120.

K: Mi történik, ha összegyűlik a sok aláírás?
V: A parlament köteles lesz megtárgyalni az ügyet, majd szakértők megvizsgálják, hogy ami Európa többségében működik, működhet-e nálunk is.

K: Miért jobb 125 az 50-nél?
V: A 125 köbcentis, maximum 15 lóerős motor alkalmasabb közlekedési eszköz temérdek szituációban:

  • az elővárosi közlekedésben tartja a forgalom tempóját,
  • használhatja az autópályákat,
  • a városi közlekedés 70-es szakaszain nincs sebességkülönbség a többi közlekedő és a 125-ös motor között, míg az 50-es, 45 km/h-ban maximált végsebességű segédmotor-kerékpárnál ez jelentős
  • 125-ös motorral fel szabad hajtani például az M0-ásra, bár a rendes, 130 km/h-s autópályázást - ami legális ugyan vele - nem javasoljuk. 50-essel mindez teljesen tilos,
  • azonos körülmények között egy korszerű 125-ös gép kevesebbet eszik, szerényebb a károsanyag-kibocsátása, mint egy túlhajszolt kétüteműnek, nem beszélve az élettartamáról
  • 125-össel szállítható utas, ugyanakkor le lehet vele parkolni bárhol
  • A többi közlekedőhöz képest kisebb sebességkülönbség miatt alkalmas falvak-városok közötti ingázásra
  • Egy nyilvántartásba vett motornál ugyanolyan kacifántos a lopott gép legalizálása, mint egy autónál, nem lesz olyan könnyű ellopni, mint a mostani rendszám nélküli robogókat
  • Casco is köthető rá, vagy éppen hitel vehető fel a megvásárláshoz, ami egy fél-egymillió forintos, újszerű motornál komoly előny.

Autóhoz képest tehát (belvárosban dolgozók figyelem!) havi tízezreket lehet spórolni csak parkoláson, és akkor a benzinpénzről még nem is beszéltünk. A dimbes-dombos helyeken már elég ereje van, hogy a bazaltot szállító teherautó ne akarja megelőzni, és ezzel balesetveszélyes helyzetet teremteni.

K: Mi a baj az ötvenessel?

V: Lassú. És nem Talmácsi Gáborhoz képest, hanem a 7-es buszhoz a Rákóczi úton, meg a 22-eshez a Budakeszin. A tejesautóhoz Mezőkovácsházánál, és egy 10 éves Suzuki Swifthez képest is a sárvár-hegyközségi emelkedőn. Egy rendszám nélküli robogót (az ötvenesek jellemzően ilyenek), ha ma ellopnak az embertől, szinte bizonyíthatatlan az eltulajdonlás ténye.

K: Nem gondolják, hogy képtelenség keresztülvinni egy ilyen törvényt? Hiszen tízezres nagyságrendben futkosnak az utakon 50-es vagy nagyobb motorok rendszám nélkül.

V: Magyarországon egyedülállóan furcsa a helyzet, ilyen máshol a világon nincs, hogy rendszám vagy biztosítási plakett nélkül közlekedjenek motorkerékpárok az utakon. Valóban súlyos a helyzet, de ha tetszik, ha nem, ezt a helyzetet fel fogják számolni előbb-utóbb. Évek óta számítunk arra, hogy valamelyik kormány vesz egy nagy levegőt, és nekilát a feladatnak.

K: Én már egy ötven köbcentis robogón is majdnem meghaltam egyszer, nem kellene még gyilkosabb eszközöket adni az emberek kezébe, úgy-e? Pláne olyanoknak, akik sose láttak még nagymotort közelről.
V: Senkinek sem lesz kötelező 125-ös motorra ülnie; aki tart a motorizált kétkerekűtől, ne üljön rá. Akinek viszont hiányzik a tanfolyamra a pénze, ideje, és nem akarja az életét kockáztatni a sáv szélén, választhatna. A B jogsis használatot pedig mi is úgy képzeljük el, hogy az autósnak részt kellene vennie egy tanfolyamon, ahol bizonyítja az alkalmasságát - ahogy ez Európa több államában is van.

K: Úgy hallottam, egyik-másik 125-ös motor akár kétszázzal is tud menni. Nem félnek, hogy tele lesz a közút motorozni nem tudó száguldozókkal?


V: Tudnak, de azok nem teljesítenek egy fontos kitételt, a 15 lóerős teljesítmény maximumot. Mi a maximum 11 kW-os, tehát 15 lóerős gépek használata mellett kampányolunk, ezek tipikusan 90-100 km/h-s sebességre képesek, városban fürgék, országúton elérik az engedélyezett tempót. Az ámokfutásról pedig: a sima B kategóriás jogsival ma is helyből vezetni lehet akár egy 1001 lóerős Bugatti Veyront, vagy egy M5-ös BMW-t (507 LE).

K: Miért nem jó az 50-es motor az autósoknak, hiszen az már most is legális? Hiszen az enyém is megy kilencvenet...


V: Igaz, hogy a maximum 50 köbcentis motorral hajtott motorkerékpárokra, mint járműkategóriára 2010. január elsejétől megszűnt a 45 km/h-s tervezési sebességkorlátozás, de az autós jogosítvány továbbra sem jogosít ennél nagyobb tempójú haladásra ilyen motoron, tehát jelenleg illegális.

K: Kinek javasoljuk, hogy támogassa akciónkat?
V: Aki az elmúlt két hónapban ült már tizenöt percnél többet a dugóban - még ha ő maga nem is ülne át motorra, másoktól ne tagadja meg ezt a lehetőséget. Aki most illegálisan jár 50-esnél nagyobb robogóval rendszám nélkül. Akit nem zavar, ha másoknak jobb lesz az élete ettől. Aki zavar, ha másoknak most rossz, de lehetne joób is.

K: Nem gondolják, hogy már most is éppen elég ön- és közveszélyes motoros rombolja a közlekedési morált, és nem kéne szaporítani a számukat?


V: Száguldozni egy 15 lóerős libakergetővel? Gondoljon arra, hogy minden egyes motoros eggyel kevesebb autót jelent ön előtt az úton. Az ámokfutók pedig nem így keletkeznek. Akinek autós jogsija van, de tavasztól őszig inkább robogóval járna, ma is megveszi a 125-ös, 250-es, 400-as, 500-as, sőt 800-as robogót, és illegálisan közlekedik vele. Őket szeretnénk visszaterelni a legális csatornába, valamint új embereket átültetni motorra, akiket nem közlekedni kell megtanítani, hanem motorozni, és ez az Ön érdeke is.

B125 – Miről szól a kezdeményezés?

Hiába modern és környezetbarát az 50 köbcentis robogó, ha a hivatalosan 45 km/h-ra korlátozott végsebességével inkább mozgó forgalmi akadály, mintsem valóságos ingázási és közlekedési alternatíva.

Európa számos jól motorizált országában – feltételekhez kötve – érvényes a szabályozás, ami megengedi, hogy B kategóriás jogosítvánnyal vezethetőek legyenek a 125-ös, legfeljebb 11 kW-os robogók és motorkerékpárok. Az ottani a döntéshozók felismerték, hogy a nagyvárosi dugók nemzetgazdasági léptékkel is mérhető károkat okoznak azon túl, hogy tönkreteszik milliók életét és egészségét.

Itt az idő, hogy Magyarországon is rendezzük a helyzetet. A várt hatások között szerepel a segédmotoros kerékpárok és a most rendszám nélküli motorok biztosítási hátterének rendezése, környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági ellenőrzésük lehetővé tétele, és a modern, környezetkímélő motorkerékpárok üzembehelyezése.


B125 – népi kezdeményezés nagyobb térképen való megjelenítése

Amennyiben listánkon nem talál a lakóhelyéhez közel egy létesítményt sem, ide kattintva letöltheti a domumentumot. A kinyomtatott, majd kézzel kitöltött aláírási ívet elpostázhatja címünkre (Totalcar.hu Informatikai kft, 1033 Budapest, Flórián tér 1.). Kérjük, a borítékra írja rá, hogy 125.

Várjuk azon helyek – boltok, kereskedések, klubok, szórakozóhelyek, stb. – címét, ahol szintén szeretnének részt venni a gyűjtésben.