Hibrid motorkerékpárt fejleszt a BMW

2011.03.25. 09:07

Nincs ember, aki pénzt adna érte – legyinthetnénk, ha valamelyik feltörekvő garázscég állna elő az ötlettel.

Itt azonban többről van szó, mert egészen konkrétan a BMW Motorrad toboroz szakembereket az újonnan felállított, alternatív hajtásokat fejlesztő csapatába.

„...Entwicklung alternativer elektrischer Antriebssysteme bei BMW Motorrad. In einem kleinen Entwicklerteam haben Sie die Möglichkeit, sich bei der Konstruktion und Entwicklung elektrischer Traktionsmotoren einzubringen.“

Hivatalos közlemény hiányában a dolog hátterét és a fejlesztés irányát illetően legföljebb találgatni tudunk, de a gyári álláshirdetések mindig árulkodóan előrevetítik az eljövendő fejlesztéseket.

Egy motor legyen vagy könnyű, kicsi és olcsó közlekedési eszköz, amihez körülbelül úgy passzol a nehéz és drága akkumulátoros cucc, mint Babettához a kardánhajtás. Vagy legyen élvezeti, mondhatni luxuscikk, akkor meg a fogyasztás szinte tökmindegy.

Nem véletlen, hogy még csak ötlet-szinten is elvétve találkozni hibrid motorkerékpárokkal. A Yamaha például 2005-ben bemutatta a Gen-Ryu névre keresztelt tanulmányt, amit körülbelül annyira lehetett komolyan venni, mintha Lázár Jani bejelentette volna: jövő keddtől tíz éven át egy rózsaszín Twingóval közlekedik. A négy évvel később bemutatott HV-X szintén nem szériaérett, de kis fantáziával legalább elképzelhető róla, hogy motorként használható. A kétszázötven köbcentis négyütemű egyhengeres mellett egy húsz lovas villanymotor is segíti a haladást, alacsony sebességnél akár tisztán elektromos üzemet is lehetővé téve. A lítium-ion akksik a benzintank hűlt helyére kerültek (ennyit az alacsony súlypontról), az üzemanyagtartály pedig hátrébb, az utasülés alá vándorolt.

A vázlatokon és tanulmányokon túljutó kevesek közé tartozik a Piaggio MP3 hibridváltozata. A kétkerekű-háromkerekű robogó célközönségét első ránézésre talán a feltűnési viszketegségben szenvedő, sötétzöld beütésű milliomospalánták jelenthetik. A 124 köbcentis négyütemű egyhengeres mellett egy 2,6kW-os villanymotor vesz részt a hajtásban, ami akár egy combosabb fúrógép motorja is lehetne. A kilencezer euróért (kb 2,5 millió forint) vesztegetett öko-robogó akár hatvan kilométert is meg tud tenni egyetlen liter benzinnel – feltéve, hogy beleszámítják a teljesen feltöltött akksival elérhető kb 20 kilométeres hatótávot is.

Hiába is gondolnánk, hogy az „MP3” elnevezés a legjobb marketingfogás a zöld(nek tűnő) motorok között, mert ennél is van feljebb (lejjebb?) a környezettudatos vásárlók pénztárcájáért folyó harcban. Az Erockit néven árult villanybiciklit például ember-villany hibridként pozicionálják. A világújdonságként beharangozott elektronika a pedál taposására fordított erőt sokszorozza meg, így akár 80km/órás sebességet is lehetővé téve. Nem is lenne ezzel semmi baj, ha nem ugyanezen az elven működne a legtöbb kínai villanybicikli vezérlése is. Igaz, azok nem bírják a nyolcvanas tempót, cserébe nem is kerülnek 12500 euróba (csaknem három és fél millió forintba).

BMW hibrid motorkerékpár

A csendre vágyó, finom lelkű krosszmotorosok (bár ez önmagában közelíti a fából vaskarikát) számtalan kisebb-nagyobb villanymotor közül válogathatnak. Beszámolók szerint ha az ember túljut a hangtalanság okozta első sokkon, egészen használható, vidám szórakozást nyújtó gépek nyergében érezheti magát. Az utolsó megjegyzés azonban szinte mindig ugyanaz: a konnektorból töltött gépek egyelőre nem vehetik fel a versenyt a kútnál tankolókkal.

De vajon melyik irányba indul a BMW? Az egyik lehetőség a Piaggio-hoz hasonló pici, környezetbarát robogó hibrid-, vagy akár tisztán elektromos kivitelben, kis zöld csészelevéllel a kék-fehér propeller alatt. De az sem kizárt, hogy valami nagy dobással egy csapásra sikerül megoldaniuk a nagy tömeg és a még nagyobb ár problémáját, mert ettől eltekintve, pusztán elvileg kiválóan alkalmas lehetne a hibrid rendszer kanyarvadászatra: viszonylag kis akksival gyors, intenzív kigyorsításokra elegendő energiát tárolhatna, aminek jelentős részét a következő fékezésnél vissza is nyerhetné. Aki pedig mindezt nem győzi kivárni, vagy úgy sem lesz pénze rá, válasszon negyed literrel nagyobb blokkot és fél literrel nagyobb fogyasztást, aztán akksit bele, oszt gyíííí.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.