Az egyik szemem sír, a másik meg nevet

2011.04.11. 10:50
Idén már két gyorsasági-motoros világbajnoki futamot bonyolítottak le, de sajnos magyar versenyző nélkül. Talmácsi Gábor egy hónap múlva ünnepli harmincadik születésnapját; 26 esztendeje az édesapja által készített minimotorral kezdte. Tizennégy évesen már a felnőttek között száguldozott, majd a sorozatos hazai és nemzetközi sikereket követően az ezredfordulón megjelent a világbajnokságon. Hosszú és kemény csatározás után 2007-ben jutott fel a csúcsra: a legjobb lett a 125-ös kategóriában. Utána több szép siker, remek szereplések. Tavaly még hatodik volt a Moto2-ben, aztán idén beütött a krach: 2011 kimarad.

- Nagyon elkeseredett, amikor hosszú tárgyalássorozat után kiderült, hogy az idén nem fog versenyezni?

- Az egyik szemem sír, a másik nevet. Nagyon furcsa érzés, hogy nem lehetek ott a MotoGP indulói között. Azonban tíz év versenyzés után csak olyan helyen szeretném vállalni az indulást, ahol lehetőségem van megmutatni, mit tudok, mire vagyok képes. Már az első verseny megerősítette a megérzésemet, hogy a mindenáron való motorozás nem lett volna éppen jó döntés. A G22 csapat a Moto2-ben a mezőny végéhez tartozik, más csapatoknál pedig a pénztárca dominált volna.

- Kikkel tárgyalt, és miért hiúsult meg az ügy?

- A Jack&Jones by A. Banderas csapattal aláírt szerződésem volt, ahogy ők kiszálltak, megkezdtem a tárgyalásokat, ami akkor már – lévén, hogy alig volt szabad hely – sokkal nehezebb feladat volt. Folytattam egyeztetéseket superbike és supersport kategóriában induló csapatokkal is, de a Moto2-ből is kaptam ajánlatokat. A legvégén a G22 csapattal próbáltam egyezkedni, de folyamatosan változtattak a feltételeken, így nem született megállapodás.

- Említette az egyik korábbi nyilatkozatában, hogy sokat – vagy túlságosan is sokat – kellett volna fizetni azért, hogy motorra ülhessen az idén is. Mondjon egy nagyságrendet, hány nullával végződik mindez forintban.

- Nincs fix tarifatáblázat, ahány csapat, akkora összeg, amit sok minden befolyásol. A Jack&Jones istállónál nem kellett volna fizetnem semennyit. Náluk a referenciám számított volna. A későbbiekben kapott ajánlataim között is jelentős eltérések voltak az előírt anyagiak vonatkozásában. Nagyságrendileg a fizetendő összegek, amelyeket a csapatok kértek, 200 000 és 600 000 euró között mozogtak.

- Elégedett-e a tavalyi hatodik helyével?

- Ahogy telik az idő, még inkább óriási eredménynek tartom. Több mint negyven gyors és tehetséges versenyző küzdött az elsőségért minden versenyen, és nemcsak egyszer volt szükség arra, hogy a lehető legjobbat produkáljam, hanem 17-szer. Világszinten hatodiknak lenni bármilyen sportban hatalmas dolog, és én is büszke vagyok arra, hogy tavaly mindössze öten végeztek előttem.

- Mit csinál most, hogy annyi szabadideje maradt? Vagy éppen fordítva: annyi dolga van, hogy ma sincs ideje semmire?

- Senki se gondolja, hogy most, hogy átmenetileg nem indulok a vb-n, otthon ülök lábat lógatva. Ugyanolyan programozottan élem a mindennapjaimat, mint eddig. Keményen készülök, edzek és számos felkérést kapok, amelyeknek eleget teszek. Igen kecsegtető meghívásokat is kaptam különféle versenyeken való részvételre, de nem szeretnék semmit sem elhamarkodni. Ezen kívül a szabadidőmben az utánpótlással foglalkozom a saját pályánkon, a Talmácsi-ringen. Erről folyamatosan lehet olvasni a weblapomon és a Facebook-oldalamon.

- Korábban hetente elutazott a világ másik felére. Most nagy a csend? Elutazik majd egy-egy versenyre?

- Mindenképpen el fogok utazni jó pár versenyre, hiszen szeretnék a tűz közelében maradni. Szeretném, hogy számoljanak velem a csapatfőnökök, amit leginkább úgy tudok elérni, ha személyesen találkozom velük, ha sűrűn látnak.

- Rendszeresen motorozik? Szokott edzeni? Milyen motorral és hol teszi mindezt? Vagy csak kimegy az M7-esre, és száguldozik egy kicsit?

- Folyamatosan, napi rendszerességgel edzek. Ebbe beletartoznak az erőnléti edzések, a mentális tréningek és a motoros edzések is. Gyakran motokrosszozom, ami mindamellett, hogy egy remek kikapcsolódás, szinte kivétel nélkül minden MotoGP versenyző edzésmódszere is. Segít a koncentrációban, fejleszti az egyensúlyérzéket és javítja a fizikai állóképességet is. Van egy 600-as Moto2-es gépem is a pályamotorozáshoz, hogy minél jobb formában tartsam magam.

- Mikor kezdi el a tárgyalásokat az esetleges folytatásról? És kikkel? Van-e már valaki, vagy valakik a célkeresztben?

- Már azzal, hogy kimegyek a versenyekre, az a célom, hogy minél több információt gyűjtsek, folyamatosan felmérjem a lehetőségeket. Az pedig külön jó, hogy nincs előírva, hogy novembernél hamarabb nem lehet szerződést aláírni a 2012-es szezonra.

- Kicsi kora óta motorozik, melyik volt a három legemlékezetesebb élménye?

- Nagyon sok élményt fel tudnék sorolni, de most ha csak hármat lehet, akkor: 2007 Valencia, ahol világbajnok lettem, 2008 Assen, a futamgyőzelem és 2009 Barcelona, a MotoGP-s bemutatkozás.

- Egy évvel ezelőtt még sokan reménykedtek abban, hogy lesz Magyarországon új versenypálya. Az ügy egyelőre kútba esett. Lát esélyt arra, hogy legyen valaha?

- Nincsenek információim arról, hogy hol tart az új pálya ügye. Meggyőződésem, hogy egy magyar GP-futamból az ország és a magyar motorsport is profitálhatna, hiszen mégiscsak a kétkerekűek legrangosabb versenysorozatának adna otthon Magyarország.

- Akad-e a fiatalabbak között olyan versenyző, akire azt mondaná: lehet, hogy a nyomomba lép?

- A Talmácsi-ringen nagyon sok tehetséget nevelünk, akikkel napi szinten foglalkozunk, és úgy gondolom, hogy minden esélyük megvan, hogy szép karriert fussanak be.