A célegyenesben történt a szombati halálos baleset

2011.04.24. 13:22
Halálos balesetet szenvedett egy német amatőr pályamotoros az ostffyasszonyfai Pannónia Ring nevű versenypályán. A kifejezetten motorosok számára épített, dinamikus vonalvezetésű, nagyon népszerű ringen hétköznapinak mondható egy-egy súlyosabb baleset, haláleset is többször előfordult már – pedig a Pring alapvetően biztonságos, csak a kanyarok egy része annyira gyors, hogy az amatőrök nem tudják megemészteni.

Nem tudni, mennyire voltak gyakorlott pályázók

A Celldömölki Rendőrkapitányság ügyeletére 10 óra 28 perckor érkezett a bejelentés, miszerint egy német állampolgárságú férfi életét vesztette a Pannónia Ringen. Ebben az időpontban a Jura-Racing által szervezett motoros pályanap szabadedzései folytak: a leggyorsabb csoportot 10:20-kor váltotta a leglassabb, de nem lehet tudni, pontosan mikor történt a baleset. Meg nem erősített információk szerint feltételezhető, hogy a két pályázó a gyengébbek között motorozott.

A baleset a célegyenesben történt. A hátulról érkező német állampolgárságú, Suzuki GSX-R-rel köröző férfi nekiment a szintén német, szintén GSX-R-rel motorozó társába. Kettejük sebességkülönbsége nem volt nagy, a tempó viszont igen: a felismerhetetlenségig tört össze a két Suzuki.

A hátulról érkező motorost súlyos-életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba, társa azonban a pályán belehalt sérüléseibe. A nap további programját elhalasztották, a szervezők egy perces néma csenddel adóztak az eset után.

A célegyenes veszélytelennek tűnik, pedig nem az

Egy jó hosszú célegyenes az egyetlen hely, ahol pihenni lehet a motoron. Az ember ilyenkor bebújik a plexi mögé, ráhasal a tankra, kicsit lelazítja kezeit a kormányon: szinte teljesen elernyed a teste, hogy erőt gyűjtsön a következő körre. Ebben az állapotban a motoros nincs felkészülve arra, ha valaki elveszi előtte a gázt.

Rengeteg ehhez hasonló baleset történt már. Néhány évvel ezelőtt egy magyar, amatőröknek rendezett versenyen egy gyakorlatlan versenyző az egyenesben hármasból nem négyesbe, hanem vissza, kettesbe váltott: az őt üldöző motoros már nem tudta kikerülni – nekik szerencséjük volt, bár egyiküket négy hónap után engedték ki a kórházból.

Sokszor nem tartják be a csoportbeosztást

A pályamotorosok – főleg azok, akik gyorsabbak, mint az átlag – gyakran panaszkodnak a szervezőknél, hogy néhányan nem tartják be a csoportbeosztásukat. A nap elején bemondás alapján kerülhet az ember lassabb vagy gyorsabb menetbe: egyesek rosszul mérik fel képességeiket, így egy haladóbb csoportba kerülnek, mint ahová tartoznának.

A gyorsak nem számítanak rá, hogy az előttük motorozó ötven méterrel hamarabb fog fékezni, mint ahogy ők szeretnének – ez is gyakori balesetforrás.

Még így is ez a legbiztonságosabb

A szombati baleset híre sokkoló ugyan, de még így is a zárt pályás motorozás a legbiztonságosabb módja ennek a hobbinak. Aki szereti a sebességet, érdekli, mire képes motorkerékpárja, soha ne az utcán próbálkozzon!

A Pannónia Ring egyébként kifejezetten a motorosoknak épített pálya. A vonalvezetés folyamatos, dinamikus, a bukótereket is úgy alakították ki, hogy az a motorosoknak kedvezzen.

Az átlagosnál súlyosabb és gyakoribb baleseteket azzal lehet magyarázni, hogy a Pringen rengeteg a beláthatatlan, hosszú ívű, gyors kanyar: ezekben nehéz korrigálni, az amatőrök pedig gyakran későn veszik észre, ha rosszul közelítik meg az érintési pontot.