Ennyiért a rossz is jó

Teszt: Becker Crocodile

2011.07.23. 07:15

Motoros navigációnál két fontos dolog kell: vízállóság és fényerő. A többi részletkérdés.

A motoros navigáció a műholdak felhasználásának egyik legfontosabb területe volna, de a gyártók sokáig elhanyagolták. Létezett navi autóba, gyalogláshoz, hajókra, hegyi túrához, de az első, Magyarországon is üzemképes motoros navigációt öt éve kezdte árulni a Garmin, 300 ezer forintért. Nem is értem, miért ilyen késve, hisz tudjuk, mennyire le lehet húzni a motorost – a motoros az automobilizmus legkomolyabb fejőstehene.

Négy éve használom is a Garmin Zumót, hogy elégedett lennék vele, az túlzás, hiszen a menüje hagyományosan idióta. A Zumo szlogenje az volt, hogy motorosok tervezték motorosoknak, de a menürendszerét sokkal inkább gibbonok, fogalmam sincs, kinek. Persze a vállalati nagyképűség mindig irritáló, és az ember óhatatlanul kritikusabb egy olyan árucikkel, amit szemérmetlenül, a nyílt színi rablás jegyében áraztak, csak mert megtehetik. Alapvetően tehát a Zumoáltalában , csak ha megszivat valami marhasággal, az embernek mindig az ára jut az eszébe.

Mostanra már másoknak is van motoros navigációjuk, melyeket nem próbáltam, de azt hallottam, vakok közt félszemű-alapon még mindig a Garmin a legjobb. A Becker tesztkészülékének viszont nem kell jobbnak lennie. Az ára 35 ezer forint körül van, ennyiért bőven jó az is, ha egyáltalán működik.

A dizájn elég béna – értem én, hogy a Crocodile egy rücskös, ronda, pikkelyes állat, de ez a készülékház így viccnek gyenge. Ha lenne krokodilfeje, meg farka, a rossz poén-kategóriában simán elmenne, főleg ha árulnának hozzá Hello Kitty-átalakítót. Használati cikktől viszont az ember valami letisztultat vár, ha már a szépség iránti igény nem is okvetlenül merül fel. De motoros navigációnál két fontos dolog kell: vízállóság és fényerő. A többi részletkérdés.

A Becker vízállónak vízálló. Hosszú esőben persze nem teszteltem; néhány percig locsoltam vízzel, és nem lett tőle baja. A vízállóság egyébként is inkább fogyasztói jogi kérdés: az akkor még 300 ezer forintos Garmin Zumo egy felhőszakadásban behisztizett, mert a motoros tartóba valahogy beszivárgott a víz. A két év garancia pedig két év garancia, elvittem a forgalmazóhoz, szó nélkül kicserélték a tartót. Ha tehát a Becker azt mondja, vízálló, és esetleg mégis beázna, hát majd kicserélik. A Crocodile vízállóságával tehát nincs baj, de az rossz, hogy az egyik csatlakozó fedele nem kapcsolódik a házhoz, így könnyen otthon felejti az ember. Nekem is vissza kellett érte szaladnom a szerkesztőségbe, amikor már rég locsolni akartuk volna a parkolóban.

A Crocodile menüjét nem akarom sokat ragozni: iGo fut rajta, amit az olvasó nagy valószínűséggel úgyis jobban ismer, mint én. A Becker igényességére jellemző viszont, hogy saját kezelőfelületet programoztatott az iGóhoz, így a Crocodile tudja a Garmin Zumo egyik fontos okosságát: nagy virtuális gombjait kesztyűben is nyomkodhatjuk. Plusz, ami a garminosokat időnként őrületbe kergeti, hogy a hülye menüből még kitalálni is nehéz, az a Beckernél nem gond: a Crocodile-on is van rendes, kézzel fogható, a képernyőn kívüli vissza-gomb. És tud útvonalat tervezni, amit akárhogy csinál, csak jobb lehet, mint a Garminé.

Viszont a Zumo mellett már nagyon látszik, mennyire nincs semmi fényereje a Beckernek. Valószínűleg ezért is tud ilyen olcsó lenni: egy sima autós készüléket raktak vízálló házba, és fejlesztettek hozzá motoros kezelőfelületet. A nagy fényerő, az kerülhet igazán sokba, annyiba, hogy négy év alatt a Zumo sokkal olcsóbb lett, de még mindig 140-160 ezer forint között van.

A Zumo olyan, hogy akár a közvetlenül rátűző napban is látunk belőle valamit. Ha motorozunk, és hátulról esnek rá a sugarak, elég egy kicsit mozdítani a fejünkön, és már le is árnyékoltuk, de ez a legrosszabb eset, egyébként mindig látszik a kép. Oké, a Garminon rajta van 100% fényerő, a Beckeren meg... nem lehet fényerőt állítani?! Hát igen, illetve nem. Nem hittük el, a fél szerkesztőség jelentkezett az adjátok ide, hülyék, majd én-játékra, de nem sikerült megtalálni a fényerő-állító menüpontot, úgyhogy ilyen nincs.

A Crocodile képernyője már akkor is láthatatlan, ha kigurulunk a garázsból, és nem nagyon felhős az idő. Semmi nem látszik. Ráadásul nem halvány, hiszen beltérben vagy autóban tökéletesen látható, aztán kültérben hopp, eltűnik. A Crocodile azonban olyan olcsó, hogy azt kell mondanom, 35 ezer forintba még az is belefér, hogy szereljek fölé egy sötét plexit, akár egy kis túraszélvédő mögé rejtsem. Ha ugyanis puszta kézzel árnyékoljuk, már látható – nem egy Garmin, de használható. Az is árulkodik a Crocodile autós gyökereiről, hogy a Crocodile beszél hozzánk, pedig hát motoron ugye ki az ördög hall ebből bármit is? Eleinte nem is értettem, mi van, amikor az első piros lámpánál meghallottam a bizonytalan, síron túli hangot.

Csikós barkácsolt sokat két éve, mert ugye a navigáció motoros túrázához akkora áldás, amiről az ember nem szívesen mond le azért, mert több százezer forintba kerül. Hosszas vaterázással sikerült összeállítania a Világ Legolcsóbb Motoros Navigációja nevű, észak-koreai űrállomásra, vagy Csikós szerint guminő bemeneti nyílására emlékeztető szerkezetet, melyet lehetett a fólián át ujjal vezérelni, kivéve nevek beírása, de visszalépni, autópályára átállítani, satöbbi, az ment. A végszámlája a következőképp nézett ki: 15 ezer a tartó és a vízhatlan tok együtt, 20 a navi használtan, ez együtt 35. Jé, ennyibe kerül újonnan a Crocodile!

Csikósnak a Crocodile nagy áldás lesz, mert a készülék, ami egyébként egy régi Becker volt (tetemét ma is őrzi), nem ázott be a tokban, de a plusz fólia még jobban csökkentette az amúgy is harmatos fényerőt, és a víztől meg is foltosodott.

Sokan felnyesnek gyorsszorítóval egy bármit, és ha lóg az eső lába, ráhúznak egy zacskót. Az se rossz, és ha már a gyorsszorítónál tartunk, a Becker motoros navigációjához nem adnak motoros tartót. De épp az a szabványosítás szépsége, hogy lehet kapni egyszerű, szabványos dolgokat. Én nem akartam sokat költeni, úgyhogy a teszthez ezresért vettem egy kis felcsavarozható műanyag bilincset. A Herbert Richterről elnevezett HR iparági szabvány alapján készült tartó a célnak már épp megfelel, de 2-3 ezer forintokért már egészen rendes, állítható motoros tartókat lehet kapni, melyekkel a Becker teljesen kompatibilis.

A Becker motoros navigációja menüben, grafikában és szolgáltatásokban alig marad el a négy-ötszörös áron kapható Garminétól. Egyetlen nagyon súlyos hátránya a fényerő. Én azt mondom, 35 ezer forint már bőven alatta van annak a fájdalomköszöbnek, ahol az ember még barkácsol egy kicsit, hogy használni tudjon egy eszközt.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.