Magyar politikusok nyélgázon

2011.10.30. 14:28 Módosítva: 2011.10.30. 14:28

Hangaround kopterek, a bandához csapódó újoncok

Kocsis Máté józsefvárosi polgármester annyira a robogók megszállottja, hogy néhány éve robogósítási programot hirdetett meg a kerületében. Ennek során ő is szert tett egy olasz Gilera 50-es kerregőre. Nem tudjuk pontosan, milyen típus rejtőzik a Gilera 50 elnevezés mögött, hiszen a Piaggio konszernhez tartozó márka legalább tízféle ötven köbcentis modellt gyártott az elmúlt két évtizedben.

07
Fotó: Huszti István

Kocsis választhatott akár egy ballonos kerekű üsd-vágd stílusú Stalkert, melyet sokáig nagyon alacsony áron, illetve mindenféle beszámítási akciókkal kínáltak a kereskedők. Ha ügyesen spórolt, vehetett akár egy Runnert is, amely a legdrágább ötven köbcentisek egyike, ára még a legdurvább kedvezmények időszakában is több mint félmillió forint. Persze ha a politikus valóban két lábbal áll a földön, mindezt megvehette töredékáron, az Olaszországban levetett készletek egyikéből.

Bárhogy is döntött, divatos, dinamikus kamaszrobogóhoz jutott. Irigyelhetik a padtársai és imádják a lányok a vagánysága miatt, sőt apró robogójával bármikor átlépheti a KRESZ-ben ostoba módon még mindig negyven kilométerre korlátozott legnagyobb sebességet, ha nagyon sürgetik az országos problémák. Csak arra kell figyelnie, hogy érkezés után hol parkolja le a Gilerát, hiszen regisztráció és rendszámtábla híján Magyarországon még mindig kockázat nélkül lopható egy ilyen kismotor. Azért jó tudni, hogy van valaki a parlamentben, aki érzi és érti a több százezerre tehető segédmotoros társadalmi réteg égető problémáit. Ki tudja, talán egyszer beszél róla a főnökeivel is.

Ughy Attila országgyűlési és fővárosi fideszes képviselő egy nagy kerekű, 125-ös Honda SH robogóval kerülgetheti az autókat a dugóban.

01 27 ingujj

A Honda SH125 az egyik legjobb választás. Olaszországban gyártják, kifejezetten az ottani igényeket követi, bírja a rossz minőségű városi utakat, van rajta szatyorakasztó, ráadásul valamivel tartósabb is, mint néhány helyi márka hasonló típusai. A racionalitás szintén az SH mellett szól. Benzint alig fogyaszt, és ha van rajta rendszám, akár az agglomerációból is kényelmesen lehet vele munkába járni.

Simsonosok is akadnak még Kiss Sándor (Jobbik, országgyűlési képviselő) és Nagy Csaba (Fidesz, országgyűlési képviselő) személyében.

Kiss Sándor
Kiss Sándor
Fotó: Huszti István

A Varsói szerződés országainak nevezett párhuzamos dimenzióban a Simson volt a kismotorok királya. Amikor viszont kiderült, hogy a hegyeshalmi határőrök mégsem a hazánkra leselkedő pattintott kőkorszakot tartják vissza, a Simson fokozatosan átkerült a közkedvelt kategóriából a lenézettek közé.

Nagy Csaba
Nagy Csaba

A márka kilencvenes évekbeli másodvirágzása a kamaszok tömegeinek köszönhető. Ők mindenféle verseny- és terepmotorrá építették át a suhli kismotorokat. Mára ez a láz is csak emlék, így a megmaradt több tízezer, hagyományos motorkerékpárhoz hasonló S50, illetve S51 típus leggyakrabban csóró motoros futárok és takarmányzsákot fuvarozó vidéki bácsik alatt bukkan föl.

A márka valódi fanatikusai kevesen vannak, de jó hír, hogy akad köztük néhány országos politikus, így parlamenti képviseletük továbbra is biztosított.

Helyesbítés: Nagy Csaba Simson AWO 425 birtokosa. A motorkerékpár 247 köbcentis, 14 lóerős, négyütemű. A típus az ötvenes évek kedvelt túragépe, sok veterános szeretett motorja mind a mai napig. Formája németes, viselkedése barátságos - az AWO hangja karakteres, könnyű felismerni az alacsony fordulaton járó egyhengerest.

És persze nem szabad megfeledkezni Demszky Gábor volt főpolgármesterről, aki egy időben Vespa típusú robogójával töttyögött be a citybe budakeszi házából. Feltételezzük, bár biztosan nem tudjuk, hogy valóban a rengetegféle robogót gyártó Piaggio konszern ékkövéről van-e szó. Ha igen, csak támogatni tudjuk a politikus választását, hiszen a lazaság és a stílus kikezdhetetlen jelképéhez jutott.

06
Fotó: Huszti István

Egy Vespához nem kell sok kommentár, imádnivaló és kész. Sokáig minden típusán kézzel kellett váltani, pedálos a hátsó volt fék és teljesen más az üléspozíció, mint egy mai tucatrobogón. Az öregebb változatokat olajégető kétütemű motor hajtja, amelynek hangja magabiztosan hozza a Trabantok jellegzetes pengését.

Akinek ez sok a retróból, vehet modern, tiszta, csendes divat-Vespát, mindenféle méretben és motorváltozatban, ám így sokat veszít az élményből. Az ős-Vespát a Második világháború utáni gazdasági kényszer és nem a marketingosztály szülte. Leszármazottai filmekben szereztek világhírt, és ezek az egyszerű de ötletes kis gépek még most is nélkülözhetetlen részei az olasz kisvárosok utcaképének.

A politikai körök igazi motoros királya Tatár László, a Szolnok megyei Fegyvernek polgármestere. Ő a legnagyobb gyűjtemény birtokosa – közel harminc gépe van. A középkorú elöljárót leginkább a hazai motorkerékpár-gyártás klasszikusai vonzzák.

D  BJ20111017005
Fotó: Bugány János

Simsonnal kezdte 1977-ben, de a gyűjtőszenvedély csak ez elmúlt 4-5 évben kapta el. Motorjait a legkülönbözőbb helyekről vásárolta össze – volt tulajdonostól vagy fémgyűjtő telepről.

D  BJ20111017001
Fotó: Bugány János

Elsőként egy 1957-ben gyártott 125-ös Csepelt újított fel, melyet a felségének ajándékozott. Kollekciójának tagja egy szürke színű 1964-es Danuvia, de 1968-as P10-es és 1972-es, francia exportos P20-as is várja a beindítást. Legújabb kedvence egy kéthengeres, amelyet két P10 blokkjából hoztak össze.