Durván szívatják a motorosokat

2012.05.08. 06:22

A hivatali logika nem ismeri a gravitációt. A motorjogosítványok rendszerét úgy változtatták meg, hogy abból a legtöbb plusz bevétel származzon. Csak azzal nem számoltak, hogy így megint sikerült magukra haragítaniuk néhány tízezer embert. Mindegy is. Legalább a kezdők könnyebben ülhetnek sportmotorra.

"Egy érdekességre szeretném felhívni a figyelmet" – írja az olvasó és pár sorral később már vele rázzuk a fejünket. Mi sem értjük, miért kellett megváltoztatni a motorjogosítványok rendszerét. Főként azt nem, hogy miért a logikustól az abszurd felé mozdulunk. Azon kívül persze, hogy ez itt Magyarország. Nem a levélíró az első, és biztosan nem is az utolsó, aki idén óriásit koppan, amikor néhány év motorozás után valamelyik korlátozottról nagyobb kategóriára váltana, vagyis betartaná a fokozatosság elvét.

Miért? Mert új szelek fújnak, minden működő megoldásnál létezik jobb. Vagyis mostantól akinek van rutinja, akár öt-tíz éve motorozik, azt visszaküldik a kezdők közé, akinek viszont egy évnél fiatalabb a motorjogosítványa, annak csak egy könnyített tanfolyam áll az útjába, hogy a kettőötvenes csettegőt végre Hayabusára cserélhesse.

Kezdjük az elején, hátha nincs mindenki képben. A segédmotoros, vagyis M kategóriával együtt, összesen négyféle motorjogosítvány közül választhatunk. Félve írom ezt, mert hamarosan újraszabályozzák a kategóriákat is. Eljön az idő, amikor nosztalgiázva gondolunk majd vissza a korra, amikor a meglévő, 9-től 1001 lóerőig mindenre megfelelő autójogosítványhoz mindössze ennyi motoros jogsi tartozott.

A segédmotoros jogosítvány korhatára 14 év. Ezzel legfeljebb 50 köbcentis gépet lehet vezetni, vagyis például robogóval járhat iskolába a kamaszkorú kezdő. A tanfolyam 16 óra elméleti és 10 óra gyakorlati oktatást tartalmaz, vagyis középmagas a kerítés a gyerekek előtt. Persze tudjuk, vannak és lesznek akiknek csak ilyen engedéllyel rendelkeznek, de simán cikáznak valamilyen rendszámtalan 125-össel. A 40-45 ezer forintért kínált M-es tanfolyamnak is része a Kresz-oktatás, majd jön a gyakorlatozás a bójapályán, illetve a forgalomban, összesen 10 órán át.

Bizonyos iskolák diplomatikusan hallgatnak arról, hogy a forgalmi vizsgán töltött órát is leszámlázzák, továbbá, hogy a meghirdetett ár nem tartalmazza a kezdőknek kötelező elsősegély tanfolyam és a nagyobb motoros kategóriák esetén az orvosi vizsgálat árát. Ez így együtt még 15-20 ezer forint, amiről általában szintén külön rovatban tesznek említést.

A középiskolás korosztály, vagyis a legalább 16 évesek számára az A1 kategóriás motorjogosítvány jelenti a megoldást. Az A1-es kategória korlátja a 125 köbcentis hengerűrtartalom és legfeljebb 11 kilowatt teljesítmény, de a két paraméternek egyszerre kell teljesülnie. Így már értjük, miért haltak ki egész Európában az ennél erősebb, jellemzően kétütemű konstrukciók. Akinek nincs B kategóriás jogosítványa, és A1-es jogsit szeretne, kénytelen részt venni a 22 órás elméleti tanfolyamon. Ehhez ebben az esetben még 16 óra gyakorlati képzés tartozik, az ár pedig iskolától függően valahol 70 ezer forint körül szóródik. Aki már autózik, annak a B125 tökéletes választás lehet, hiszen csupán 3 elméleti órát ül majd végig és 2 órát vezet, mielőtt gyakorlati vizsgára küldik. Ideális esetben 30 ezerből megússza az egészet.

Nem nehéz kiszámolni, hogy míg az otthon is könnyen tanulható motoros Kreszre ebben a konstrukcióban kevés tanfolyami idő jut, addig még akkor is bőven az A1-es képzések alapára alatt maradhat az autós-motorosok továbbtanulásának összköltsége, ha kénytelenek venni néhány pótórát, mielőtt gyakorlati vizsgára mennek. Ezek egyébként 2-2,5 ezer forintba kerülnek.

Az A korlátozott motorjogosítvány feltétele a nagykorúság, vagyis a 18. betöltött életév, az ára és a kötelező óraszámok megegyeznek az A1 esetén előírtakkal. Sokan félreértik ennek a kategóriának a határait. A korlátozott motorjogsihoz 25 kilowattos, vagyis 34 lóerős teljesítményhatár tartozik, de hengerűrtartalmi korlát nincs. Van viszont 0,16 kilowatt/kilogramm teljesítmény-saját tömeg arány. Így például egy régebbi 250 köbcentis négyhengerest már nem vezethetünk ezzel a jogosítvánnyal, de egy újabb, négyszázas egyhengerest talán igen, sőt egy hatszáz köbcentis japán csopper is szóba jöhet, ha elég nehéz és gyenge. Ezért aki az A korl. kategóriában gondolkodik, kénytelen kezében számológéppel motort választani.

A korlátlan motorjogosítványhoz tartozó tanfolyam költségei az autós kategóriához közelítenek, mivel magas az óraszám. A kezdőket 26 óra vezetésre kötelezik, ami éppen 10 órával több, mint a kisebb motoros kategóriáké, és mindössze 3 órával kevesebb az autós tanfolyamokénál. Kezdőként minimum 100 ezer forintos költségre kell számítani.

De mi lesz azokkal, akiknek már van valamilyen motorjogosítványuk, például öt éve használnak 125-ös vagy 250-es gépet, és eddig vártak a kategóriaváltással? Őket az állam alaposan pofára ejtette. Akik ugyanis még a múlt szezonban szánták rá magukat az elméleti képzést és vizsgát nem tartalmazó, csupán 10 óra gyakorlatból, illetve vizsgából álló tanfolyamra, azok nagyjából fél áron léphettek feljebb. Így volt ez az A1-ről A korlátozottra, és az A korlátozottról korlátlanra váltók esetében is. Aki élt a lehetőséggel, akár 50 ezer forintot és rengeteg időt spórolhatott.

Ugye nem csak számomra logikus, hogy minimum két év után engedték a nagyobb motorok közelébe a középhaladókat? Pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jogbarkácsolói szerint ez így rossz. A tavaly decemberi jogalkotási dömping idején gondoltak egyet, és amikor biztosan senki nem vonul a hivatal épület elé kiegyenesített vasvillával, egyszerűen kifordították az eddigi rendszert.

Íme a zseniális ötlet. Akinek egy évnél régebbi A1-es vagy A korl. motorjogosítványa van, és szeretne egy vagy két kategóriával feljebb lépni, azt teljes tanfolyamra kötelezik, aki viszont néhány hónapja szerezte meg valamelyik kategóriát, akár mehet a gyorstalpalóra. Önök értik ezt? A régi motorosokról feltételezik, hogy elévült a tudásuk, vagyis nem árt újra végignyomniuk az egész istenverte tanfolyamot.

Az NFM-nek küldött kérdéseinkre adott válaszban azt írják, hogy a vizsgáztatási tapasztalat miatt kellett megváltoztatni a régi rendszert. Mit lehet ilyenkor tenni? Mielőtt felrobbant az agyam a sületlenséget olvasva, felhívtam az egyik budapesti autós-motoros iskola vezetőjét. Kíváncsi voltam, Hartman Ádám tanítványai közt is sokan vannak-e, akiknek, ahogy a minisztérium levelében olvasom, közlekedési alapismeretei, vagyis a Kresz-tudása, valamint vezetéselméleti és jármű műszaki ismeretei nem megfelelőek. Tényleg büntetőtanfolyamra kell küldeni a tapasztalt motorosokat?

Az oktató némán csóválta a fejét a telefonban. Hartman szerint, még ha el is ismerjük, hogy a technika fejlődik és nem vesszük figyelembe, hogy az újabb motorkerékpárok nem csupán erősebbek, de általában minden szempontból biztonságosabbak, akkor is döcögős érv a kötelező kresztanfolyam és vizsga. Aki látta már rutinvizsga első perceiben zajló, hagyományosan gyermeteg műszaki elméleti vizsgát, az tudja mekkora blődség ez. Ahhoz viszont már az oktató sem tudott mit fűzni, hogy miért feltételezik egy maximum egy éve motorozó kezdőről, hogy rövidebb idő alatt képes lesz elsajátítani egy 50 vagy 100 lóerős motor vezetésének alapjait, és miért nem bíznak abban, aki 5-10 éve vizsgázott és azóta akár minden évben motorozott 5 ezer kilométert.

Nem csodálkozunk ezen, hiszen egy ilyen épületes baromság önmagáért beszél. Az érintetteket viszont sajnáljuk.

Ezzel nagyjából végeztünk volna, ám volt még egy érdekes gondolat a hivatalos válaszban. Eszerint jövőre minden megváltozik. Megint. Akkor az uniós irányelvek szerint megjelenik majd az A2 és az AM motoros kategória. Az utóbbi egyszerűen az eddigi M, vagyis segédmotor-kategória új neve, apró módosításokkal. Az A2 viszont egy köztes lépcső lesz az A korlátozott és a korlátlan jogosítvány között. A Magyar Közlöny 2011. december 28-i számában leírtak szerint az új kategóriában a teljesítményhatár 47 lóerő lesz, a motorkerékpár teljesítmény/tömeg aránya nem haladhatja meg 0,2 kW/kg-ot, és még egy érdekesség: olyan gép jöhet csak szóba, amelyet nem kétszer akkora teljesítményű járműből alakítottak át. Ez utóbbi rossz hír a papíron folytásban gondolkodóknak. A kötelező teljes óraszám egyébként az NFM szerint 38, vagyis annyi, amennyit most a két alsóbb szinten írnak elő a vizsgák előtt.

Mivel kíváncsi voltam, hogy a nagy EU-s jogharmonizáció mit hozhat még itthon, megnéztem hogyan lehet kategóriát váltani most Angliában és Franciaországban. Ahogy a honlapokon írják, a szigetországban mindenféle utóvizsga vagy egyéb tortúra és lehúzás nélkül ülhet bármilyen nagymotorra, akinek legalább két éve van már A korlátozott jogosítványa. Franciaországban kicsit szigorúbbak a szabályok. Képzeljék, aki ott 21 éves kora előtt szerez motorjogosítványt, az két évig korlátozott engedéllyel vezethet, ez után pedig egy kártyacserével juthat korlátlan jogsihoz. Persze neki sem kell többé tanfolyamra járnia. Aki eleve 21 éves kora után vizsgázik, automatikusan nyitott jogosítványt kap. Jó, nem?

Remélem, segíthettem a tisztelt hivatalnak a probléma megoldásában.