Út a világ végére

Interjú: Kevin Sanders, 2012 Patagónia

2012.05.24. 11:09

Évek óta szerettem volna eljutni Patagóniába: kanyarogni az Andokban, rázkódni a hírhedt 40-es úton, amit oly sok éve építenek. Vágytam ráfekdüni a 100km/órás keresztszelekre a Tierra del Fuegon, túl a Magellán szoroson.

2012 márciusában a World of BMW szervezésében 13 motorral nekivágtunk a 4400 kilométeres útnak Osorno (Chile) és Ushuaia (Argentína) között. Túravezetőnk Kevin Sanders, a kalandtúrázás pápája volt, aki tavaly egy 8 hónapos túra keretében körbeutazta a Földet, de vele együtt, a Globebusters-szel lehet rendszeresen végigcsinálni a Transamlegendás útvonalát is Alaszka legészakibb pontjától Ushuaiáig, az amerikai kontinens legdélebbi csücskéig.

A mi élményeinket visszatükrözik a képek, de magáról a GlobeBusteről kérdeztük Kevin Sanders-t.

Hogy jött létre ez a vállalkozás?

Nem kellett túl nagy elhatározás, hogy megszülessen a Globe Busterst. Sokat utazgattam a 80-as, 90-es években Európában szerte, majd Dél-Amerikában az öreg R80GS-emen – kétszeres Guinness rekorder vagyok távmotorozásban. A másodikat, a Trans Americast 2003-ban teljesítettem: az út során végig előadásokat tartottam. Az emberek mindenhol azt kérdezgették, hogyan kell egy ilyen túrát lebonyolítani, ezért javasoltam feleségemnek, Juliának, hogy tervezzünk meg egy öt hónapos túrát Alaszkától Argentínáig.

Senki nem tett még meg ekkora utat előttünk – mi teljesítettük először 2005-ben, majd filmet készítettünk róla a National Geographic számára, amiből egy hat részes sorozat készült, The Ridecímen. A DVD máig elérhető a honlapunkon.

Állandóan úton vagy különféle emberekkel; legutóbb nyolc hónapon keresztül motoroztatok Mi a titkod, mivel tartod bennük a lelket?

Amikor elkezdtük, nem volt hosszú idejű együttlétre és különböző személyiségekre felkészítő csoportvezetői képzés. Hosszú tanulási folyamat volt, de azt hiszem, sikerült. Meg kell próbálnod előre kitalálni, mire lesz szükség, milyen területeken lesznek nehézségeik, plusz segítened kell nekik, tudnod kell, hogyan bátorítsd és vezesd őket anélkül, hogy tudnák mit csinálsz.

A túrák arról szólnak, hogy a személyek, akiket viszel, teljesítsék ezt a nagy utat: érezniük kell, hogy megcsinálják: ez boldoggá teszi őket. Egy jól sikerült kiránduláshoz elengedhetetlen, hogy eleget tegyünk az elvárásoknak. Rengeteg munka zajlik le a háttérben a csapatom jóvoltából. Szeretem és élvezem, hogy láthatom a motorosok boldogságát, miközben a világ csodálatos tájain utaznak. Azt hiszem, az emberek látják ezt, érzik, segítek nekik mindenben – így lesz az útjuk különleges. Persze magamra is kell figyelnem, hisz rám senki nem vigyáz.

Hogyan választjátok ki az útvonalat, mi kell egy tökéletes útitervhez?

Mindig megpróbálunk arra gondolni, hogy mi lehet izgalmas az emberek számára és eljuttatjuk őket oda, ahova egyébként nem motoroznának el. Először keresünk egy izgalmas úti célt, majd feltérképezzük. Ez hetekig, hónapokig is eltarthat. Az is nehezítés, hogy a végső túra során már nem magam vagyok: a helyszínen már csoportról van szó.

Ezután jöhetnek a részletek: hotelek, utak, határátkelőhelyek. Ha szállítmány is van velünk, akkor szintén felderítésre van szükség. A vendég nem csupán a túráét fizet, hanem az előkészületekre szánt időért és munkáért is.

Például, éppen most küldtem el az egyik támogató csapatunkat Afrikába nyolc hétre, hogy elintézzék az utolsó munkálatokat, amelyek a dél-afrikai túránkhoz szükségesek. Biztosítaniuk kell arról, hogy minden rendben van, minden készen áll a túrához ez év szeptemberében.

Célunk, hogy feledhetetlen élményt nyújtsunk. Persze megtervezzük az utakat, lefoglaljuk a szállásokat, megvannak a saját fenntartott motorjaink, annyi segítséget nyújtunk, amennyire csak szükséges, mégis mindenkinek megvan a szabadsága ahhoz, hogy a saját tempójában motorozzon. Nem konvojban haladunk és nem is egy buszos kirándulást vezetünk. Segítünk, hogy csodálatos utazásban legyen része mindenkinek, biztonságos környezetben.

Mesélj a két Guinness Rekordodról! Miért csináltad?

Számomra ezek személyes érdekeltségűek: imádok motorozni. A rekordok velejárója: volt, hogy 1600 km-t tettem meg magam mögött Juliával egy nap alatt – szóval ez igazán kemény megpróbáltatás volt nem csak a motorozás terén, de a házasságunkban is.


Chile and Argentina March 2012 nagyobb térképen való megjelenítése

Létezik olyan hely a Földön, ahol még nem jártál?

Szeretnék még eljutni Madagaszkárba. Mindig is meg akartam nézni, akár motorral, akár anélkül – remélem nemsokára lehetőségem lesz rá. Most egy újabb rekordot szeretnénk fölállítani: egy tízhónapos világ körüli túrát tervezünk.