Dunlop halott, McGuinness rekordra hajt?

Isle of Man TT, 2013

2013.03.07. 11:11

John McGuinness nem viccel. Az Isle of Man Tourist Trophy hivatalos weboldala bombaként robbantotta a hírt: a 41 éves TT legenda újabb kategóriában áll rajthoz az idei versenyen. Phil Morris csapatával kötött szerződést, egy Honda CBR500R-el indul a Lightweight kategóriában, vagyis a Honda is képviselteti magát a legkisebb géposztályban.

A kisköbcentis versenygépek kategóriája a reneszánszát élheti. McGuinness és a Honda színre lépése izgalmasnak tűnik, vonzó, hogy immáron három márkát érint. További előny, hogy az újonc fiatalok már legelső TT próbálkozásukon trükköket leshetnek el a legendáktól.

Tavaly kizárólag ER6-os Kawasakival és SV650-es Suzukival versenyeztek az indulók, az első nyolc helyen Kawák végeztek. A győztes, Ryan Farquhar év végén visszavonult, de csapatával továbbra is jelen lesz a TT-n. Egészen biztos, hogy idén ismét ráerősít a kategóriára, már tavaly is szívügyének tekintette.

A Suzukisok üzentek, további fejlesztésekkel térnek vissza, ütőképes motort akarnak faragni az SV-ből. A kérdés csak az, lehet-e esélye bárkinek is McGuinness-el szemben. A szervezők nem titkolt célja, hogy részvételével a viszonylag alacsony költségvetésű Lightweight népszerűségét az egekbe emeljék.

Nem lenne meglepetés, ha hamarosan újabb nagy nevekkel gyarapodna a nevezési lista: a gyártók régóta bizonygatják, hogy a kisköbcentis motorok is remek szórakozást nyújthatnak, lám, annyira, hogy John is rákívánt egyre. Ettől jobb reklám talán nem is kell.

Úgy tűnik, a kialakult helyzet McGuinness számára is kapóra jött. Évekkel ezelőtt versenyzett már Morris csapatával, akkor egy VFR400-as Honda nyergében aratott győzelmet. Elmondta, tavaly nagyon zavarta, hogy a Senior TT lefújása után nem maradt lehetősége versenyezni, miközben a Lightweight TT futamát megtartották. Kissé furcsának tűnik, de szavaiból mégis arra enged következtetni, hogy tiltakozásai ellenére megkezdené a végső hajrát, s megpróbálja beállítani Joey Dunlop rekordját.

Dunlop negyvennyolc esztendősen halt meg Észtországban, és huszonhat TT győzelmet hagyott az utókor számára. A tizenkilenc győzelmet neve mellett tudható McGuinness eddig azt vallotta, nem célja egy újabb rekord felállítása, de ha jól megnézzük, az oldalkocsisok versenyein kívül minden kategóriában rajthoz áll. Még a legnevesebb TT szakértők is úgy vélik, élete formájában van, a következő pár évben még igazán nagyot alkothat.

A visszavonulás nem foglalkoztatja, a kategóriák felhalmozása a malmára hajthatja a vizet. Amennyiben tartja magát régi jó szokásához, akkor legfrissebb munkaadójával egyszerre három csapatot is képvisel Man szigetén. Hivatalosan a Honda TT Legends Team versenyzője, viszont hűségből, a Supersport és Superstock futamokon mindig a Padgetts csapatot erősíti, elmondása szerint azért, mert a csapatfőnök Clive Padgett mindig úriember módjára viselkedett vele, és kisegítette motorral a nehéz időkben. Ehhez jön még a jelenlegi harmadik, Phil Morris nevéhez köthető alakulat.

Szép dolog egy napon két versenyt teljesíteni, de ő az utolsó ember, akinek erre szüksége van, főleg úgy, hogy a Lightweight kategória versenyét, a rendezvény kékszalagos összecsapása, a Senior TT előtt rendezik meg néhány órával június hetedikén. Persze sokan úgy gondolják, ez a futam egy olyan kaliberű fickónak, mint John legfeljebb ujjgyakorlat. Nem állítom, hogy nem igaz, de az ellenkezőjéről sem vagyok meggyőződve.