A rendőrök nem kísérleteznek

Interjú: Fiedor Ferenc rendőr főtörzszászlós

2013.03.29. 06:29 Módosítva: 2013-03-29 14:47:27

A motoros rendőrök évtizedek óta jelen vannak Magyarországon. Munkájukról, képzésükről, járműhasználatukról Fiedor Ferenc rendőr főtörzszászlóst, szakirányítót kérdeztük.

TB: A világ számos rendőri testületénél használnak kisebb, kezelhetőbbnek tűnő motorkerékpárokat. Magyarországon miért kedvelik a nagyköbcentis, súlyosabb gépeket?

FF: Idehaza is lenne értelme a kisebbeknek, el tudnék képzelni színesebb palettát. Főleg supermotóbb jellegű, könnyebb motorokat, de szűkös a költségvetés, ezért elsődlegesen olyanok beszerzésében vagyunk érdekeltek, amelyek több célra alkalmasak – városban, autópályán vagy reprezentációs célra. Így amolyan öszvéreket használunk. Ebben a rendőrségnél elterjedt BMW nagyon jó.

Persze számos helyzetben könnyebb lenne a kisebbek irányítása, de a súlybeli hátrányt a képzés minőségével kompenzáljuk: a magyar rendőrmotorosok oktatása folyamatos, szigorúak a feltételek, évente van alkalmassági vizsga. Nehéz bekerülni, de könnyű kiesni.

A magyar rendőrök képzésében is a tradicionális japán képzési mód az uralkodó?

Általánosan elterjedt tévhit ez, de nem, pont ellentétes a módszerünk. Mi stabil gázzal, ők nyitással-csukással motoroznak. Nagy a hangsúly a hátsó féken, de mi az eltolásos technikát preferáljuk, a nagy tömeg miatt karból irányítva mozgatjuk magunk alatt a motorokat. Így több súly jut a gumiabroncs aszfalttal érintkező négyzetcentimétereire – így kisebb kanyarsebességet tudunk elérni nagyobb biztonság mellett.

Ez a bajor készenléti rendőrök számára kifejlesztett „BMW-metódus” – a géppark miatt idehaza is ez honosodott meg. A vizsga egyébként elég kemény, évente változtatunk rajta. Most 4 perc 10 másodperc a szintidő, ebben vannak olyan szakaszok is, ahol átlépik a 110 km/h-s sebességet, vagyis nem egy sima bójás keringés a feladat.

Tavaly terepszakaszt is beiktattunk, volt motorváltás, Yamaha XT660-nal kellett elhagyni az aszfaltot. Fegyveres rész – bár gondoltunk már rá – nincs, sőt, azt sem szorgalmazzuk, hogy menet közben tüzeljenek. Ezt egyrészt nehezíti, hogy a gázmarkolat a jobb oldalon van, és majdnem mindenki jobbkezes. Ugyan oktatjuk a bal kézzel való kormányzást és gázadást, de kimondhatom: a biztonság ez első. Rendőreink jellemzően harminc körüli, családos fiatalemberek, erre is tekintettel kell lennünk.

Mikor kezdődött a magyar rendőrök vezetéstechnikai felkészítése?

A hatvanas években csak afféle önfejlesztő képzéseket tartottak a fiúk, együtt motoroztak. A 80-as években a BRFK-sok két-három napos, szezon előtti bemotorozásokat tartottak. Az igazi, tudományos alapú képzés csak a kilencvenes években kezdődött – akkor a program már országos szinten működött.

Jelenleg 300 fölött van a regisztrált rendőrmotorosok száma, ebből nagyjából 250 dolgozik. Sajnos van lemorzsolódás, nem ez a legjobban fizetett beosztás, de vannak elhivatottak. Ha azt nézzük, hogy a kilencvenes évek végén csak Budapesten 98-an voltak, most meg 25-30 rendőrmotoros dolgozik, ez sokat elmond a szomorú helyzetről. Véleményem szerint a fővárosba háromszor, az országba kétszer ennyi kéne, mert hatékonyak.

Az elmúlt évtizedekben elég sokféle rendőrmotort láttunk, az MZ-től a Kawasakiig sok minden feltűnt kék megkülönböztető jelzéssel. Mi alapján történik a kiválasztás?

Volt már itt mindenféle típus és forma, van, hogy egy-egy kapitánysághoz nem központi beszerzés alapján kerülnek a motorok. Néha meglepő helyzetek is kialakulnak: még Kawa Vulcan is akadt a kilencvenes években. Elmondható, hogy akárcsak a képzési metódusban, itt is a német dolgokat preferáljuk – beváltak, ennyi.

Volt törekvés, hogy heterogén legyen a flotta, így már a kilencvenes években számos Yamaha érkezett. Összességében elégedettek voltunk velük, bár a régi XJ-k nem értek el akkora futásteljesítményt, mint a német bokszerek. 2007-ben közel 100 FJR került a rendőrséghez és az akkor még működő határőrséghez. Jó motorok, a mai napig szolgálatban vannak, bár erejük miatt nem lehet őket ugyanúgy használni. A 143 lóerő inkább autópályára való – ahol a BMW elfogy, ott ezek még nagyon mennek. Nagyobb fordulókörük miatt városba viszont kevésbé alkalmasak.

Nézve a jelenlegi, új rendőrmotorok beszerzésére vonatkozó tendert, látni, hogy a BMW-n kívül talán más cég nem is tud elindulni. Ez szándékos, vagy a követelmények hozták így?

Lajtár rendőrtábornok úr jogosan szorgalmazta, hogy csak gyári felkészítésű rendőrmotor vásárolható. Ennek több oka is van, történtek balesetek, de az üzemeltetési tapasztalatok szintén ebbe az irányba visznek minket. A Harley-Davidsonnak ugyan léteznek eleve erre a célra áttervezett és legyártott modelljeik, de jelentős tömegük, magasabb áruk és hengerűrtartalmuk miatt nem igazán jöhetnek szóba – 400 kiló, azért az sok. Van ugyan kettő a Balatonnál, egy Electra Glide meg egy Road King, reprezentatívak, de nem alkalmazhatók olyan sokrétűen, mint szeretnénk.

Tényleg számít, hogy már a gyártószalagon specializálva készüljenek. Nem csak a vezetékekre, a markolat- és ülésfűtésre, a dupla akksira és megkülönböztető jelzésekre gondolok; fontos, hogy a dobozokat is úgy tervezzék, hogy nagy sebességnél se csökkenjen a vezethetőség. A BMW és a Harley is speciális, keskenyített gyári dobozokat kínál – pont akkorák, amennyit a szolgálat igényel. Nem minden motorkerékpár alkalmas – van, ami nagyobb tempónál instabillá válik, ilyen például a Honda Pan European. 160 felett szitálni kezd; több országban is probléma volt velük.

A közelmúltban történt a sajnálatos baleset, amikor Telegdi Zsolt életét vesztette. A haláleset kapcsán előkerült a kopott gumik kérdése is. Javultak azóta a feltételek?

Igen, bár az az eset többtényezős volt. Aquaplanning, időjárás, gumi – ezek együtt alakították a helyzetet, amelyben kollégánk életét vesztette. Javult az ellátottságunk, zömmel Metzeler és Continental abroncsokat használunk. Én szakirányítóként van, hogy az adott márka más típusát választanám, de a beszerzésekkor az ár és az érték is számít. Például az FJR esetében is izgalmas a választás: a sportos teljesítmény sokkal jobb keveréket kíván, ami lényegesen drágább is.

A jelenlegi globális motorkínálatból mely típusok lennének még alkalmasnak rendőrmotornak?

A BMW sornégyesei, mert megbízhatóak és dinamikusak, ugyanarra alkalmasak, mint az FJR-ek, igaz, ebből még nincsenek rendőrségi modellek. Az F800ST-nek viszont már van ilyen kivitele, idén mutatták be, én támogatnám beszerzésüket, hisz az RT-ket gond nélkül válthatná a modernebb és picivel erősebb sorkettes. Egyébként a bokszereknek van egy nagy előnye: a léghűtésesek illesztése elég laza, így jól tolerálják a melegítés nélküli terhelést, ami a mi szakmánkban életszerű. Sokszor órákig áll a motoros az út mellett, majd ha a helyzet megkívánja, felpattan és nagy gázzal elrajtol. Ilyen üzemben ugyan eszik az olajat – háromezrenként egy litert –, de amúgy jól tűrik.

A legfontosabb, hogy a gépeink kiforrottak legyenek, nem hinném, hogy a rendőröknek kéne kísérletezniük. Világszerte öt márka terjedt el: Kawasaki, Yamaha, BMW, Honda és a Harley, túlnyomórészt lefedik a szolgálati motorok palettáját.

Persze idehaza is vannak olyan helyek és alkalmak, ahol jó lenne eltérni a jelenlegi választéktól. A határ menti nyiladékok, vagyis a zöld sáv ellenőrzésekor BMW F650 Dakart használunk, ezek helyett elég lenne valami kisebb, könnyebb, fordulékonyabb is. Még quadokat is el tudnék képzelni: azon akár ketten is utazhatnak.

Vidéken máig gyakran látni öregebb gépeket, ezek meddig maradnak?

Igen, jellemzően önkormányzati beszerzések vagy régi flották túlélői. Hódmezővásárhelyen például Honda CBF1000-ek is vannak, a fiúk nagyon szeretik őket, még ha nem is tipikus rendőrgépek. VanAprilia Caponord, Yamaha TDM, régi XJ-k (a legenda szerint az utolsó 900-asok a japán gyárból hozzánk érkeztek), meg ugye a Harley-k is. Ezek egy része már kopik kifele, tartjuk, amíg tudjuk, de egyre aktuálisabb a csere és az új beszerzés. Nemcsak a műszaki tartalom lesz a fontos, hanem a megjelenés is – kell, hogy a hatóság motorjai tekintélyt parancsolóak legyenek.

Szolgálati motorkerékpár beszerzése ORFK–OBB részére

Hogy megkönnyítsük az olvasóink dolgát, a fontos részeket kiemeltük az eredeti 64 oldalas szövegből. Az ajánlattételi határidő január 12-éig volt nyitott, a győztest még nem hirdették ki.

A 40 darab motorkerékpár beszerzésének becsült értéke áfa nélkül: 236 220 000 Ft. A ajánlattevők körét alaposan megritkítja, hogy alkalmatlan az, aki a felhívást megelőző 36 hónapban nem rendelkezik legalább 30 darab vagy legalább nettó 180 millió Ft értékű, gyárilag rendőrségi célra kialakított motorkerékpár szállításási referenciával - ismereteink szerint csak egy ilyen cég, a BMW van az országban.

Az ajánlattevőnek gyártói igazolás szükséges, amely bizonyítja, hogy a modell kimondottan rendőri igényekhez kifejlesztett és gyári rendőri kivitelű. Bármely széria motornak a pályázat okán történő rendőri felszereléssel való ellátása nem megengedett.

A különböző rendőri igénybevétel megköveteli, hogy a leszállítandó motorkerékpárok két különböző maximális hengerűrtartalmú és minimális teljesítményű kategóriára kerüljenek felosztásra, azonban a flotta egységesítése megköveteli, hogy a megajánlott járművek azonos márkájúak legyenek. 

A kért hengerűrtartalom: 870-1000 valamint 1000-1300 cm3 között kell, hogy legyen. Meghatározzák a teljesítményminimumot (legalább 58 kW az egyiknél, míg 80 kW a másiknál), a nyomaték alsó küszöbét (80 Nm és 115 Nm), de a minimális 180 km/h végsebesség is elvárás.

Rendőreink könnyűfém kerekeket, elöl dupla tárcsás, blokkolásgátlós fékrendszert kívánnak. A generátor teljesítménye legalább 10 százalékkal haladja meg a jármű elektromos fogyasztóinak összteljesítményét (figyelembe véve a megkülönböztető jelzések áramfelvételét, valamint tegye lehetővé szolgálati rádió utólagos csatlakoztatását). Hogy a téli használat is megvalósulhasson, gyári szivargyújtó aljzat szükséges a ruházat fűtéséhez.

Mivel az oldaldobozok aerodinamikai kivitelezése nagy tempónál instabilitást okozhat, ezért szintén gyári tervezésű csomagtartóváz, hozzá tartozó zárható, vízhatlan oldalsó dobozok, valamint zárható, vízhatlan felső csomagtartó doboz az elvárt. Baleset-biztonsági okok miatt a bukókeret, kényelmi szempontból a szélterelő is a rendőrség listáján szerepel.

Természetesen a megkülönböztető fény és hangjelzések, és két hangszóró is szükséges (a megkülönböztető lámpa fényének nappal, a ráeső napfényben legalább 150 méterről, sötétben, tiszta időben pedig legalább 300 méterről határozottan felismerhetőnek kell lennie). A gyári tervezésű és kivitelezésű kormánymarkolat-fűtés és ülésfűtés szintén kötelező – az utólag beszerelt, független beszállítótól származó rendszer használata még itt sem megengedett.