Türelmetlenséggel ölöd meg a gépet

A tavaszi szezonkezdet

2013.04.19. 06:00

A hosszú állás nem tesz jót a motornak, de mérsékelhetjük a tárolás kedvezőtlen hatását, ha okosan helyezzük üzembe.

Rosszabb a motornak, ha áll, mintha kíméletesen használnánk. Nem csoda: bizonyos szerkezeti elemek nem kapnak kenést, korrodálódnak, mások nem kapják meg a munkafolyadékot és kiszáradnak. Szinte mindegy, hogy hol áll a motor, ha nincs néha üzemmelegre járatva, nincs néha bekacsolva és működtetve, jobban károsodik, mintha kíméletesen használnánk. A tárolás körülményei persze nagyban befolyásolják az állagromlás mértékét – azonban az mindig igaz, hogyha okosan üzemeljük be a hónapokkal, esetleg évekkel ezelőtt elrakott motort, mérsékelhetjük a károsodást.

Korábban írtunk már a tárolásról; fontos ez, mert ideális esetben úgy vesszük elő a motort, ahogy elraktuk. Ha a raktározás nem ideális, mert nincs helyünk, időnk vagy pénzünk ezt rendesen előkészíteni, akkor az üzembe helyezésnél nagyobb figyelemmel kell eljárnunk. Az állatorvosi ló egy olyan motor, ami részben szabad ég alatt töltötte a telet és elrakásakor nem különösebben figyeltek a részletekre.

A hosszú és kedvezőtlen pihentetés hatásait a négy fő szerkezeti rész alapján elemezzük. Az első a futómű a fékrendszerrel, a második az elektromos rendszer a kezelőszervekkel, a harmadik a motor és a váltó egysége az üzemanya ellátó berendezéssel és a negyedik a váz és a burkolatok.

A futómű a használat során önmagát keni, a szimeringeket az olaj tartja nedvesen és óvja a kopástól. A krómozott vagy köszörült becsúszószárakat is az olaj tartja jó karban és védi a korróziótól. A folyamatosan mozgó és kenést kapó gumi alkatrészek nehezebben száradnak ki, nehezebben repedeznek be. A tárolás során azonban nem szenteltünk kellő figyelmet ezek kenésére, esetleges szilikonozására, így a kenőolaj már tovatűnt, elpárolgott, esetleg az időjárás lemosta. Ilyenkor az első mozdulat, a kenés nélküli siklás nagyon veszélyes a szimeringek vékony tömítő ajkainak, könnyen sérülnek, szakadnak. A koszt, port letörölve és kis szilikon spray-vel megfújva már bátrabban mozdíthatjuk meg.

A fékrendszer hasonlóan kényes, ugyanis a fékfolyadék keni a karmantyúkat, ettől nem tapadnak le, ettől nem száradnak ki. Rugalmasságukat csak így tudják megőrizni, ha sokat állnak és nem érintkeznek folyamatosan és egyenletesen a munkafolyadékukkal, hamarabb öregszenek. Senki nem sétált le a motorhoz pár naponta megpumpálni a fékeket, pedig bizony nagyon jó lett volna.

Most azonban óvatosan mozdítsuk meg a fékkarokat, hogy a letapadt gumi dugattyúk, szerkezeti elemek megmozduljanak és a fékfolyadék jobban és mindenhol érinthesse őket. Pár óvatos pumpa után, ha nincs komoly szivárgás, esetleg egy-egy csepp kiszökik, de megáll, akkor minden rendben van, használhatjuk üzemszerűen.

Tegyük be az akkumulátort, vagy töltsünk rá és próbáljuk végig a fogyasztókat. A párában a kapcsolók érintkezőin kis oxidáció léphet fel, amely egy-két hónapot tárolt motornál az első pár kapcsoláskor le is jön. Általános olaj spray, mint a WD40 vagy a szilikon segít ezen. Kapcsolgassunk minden át jó párszor, féket, vészleállítót, világításkapcsolót. Az akkumulátor pólusaira, valamint a testkábel vázhoz rögzítésére különösen ügyeljünk, itt semmi átmeneti ellenállást okozó oxidréteg nem lehet.

A motor és a váltó az a szerkezeti rész, amely pár hónap alatt nem igazán tud tönkremenni. A mai olajok adhéziós képessége és korróziógátló tulajdonságai együttesen még kedvezőtlen körülmények között tárolt motorok szerkezetét is megvédi a korróziótól. Ez akkor is így van, ha öreg olajat hagytunk ősszel a blokkban, mert szinte biztosan marad ennyi tartaléka adalékainak.

Sokkal kényesebb a karburátor vagy befecskendező, illetve ezek részegységei. A karburátor, pláne az állandó nyomású membrános karburátorok egy hónap állás után is ki tudnak annyira száradni, hogy az első beindítás nehézkes, utána pedig hosszú percekig, kilométerekig a motor csak árnyéka önmagának. Nem húz, nincs ereje és torpan, durrog. Ezt mind a membrán kiszáradása és a benzinből kicsapódó adalékok és egyéb anyagok okozzák. Ha nem akarunk tisztítással kezdeni, akkor várjuk meg ezt a 10-20 km-t türelmesen, adjunk kis gázt és néha forgassuk meg jobban a már bemelegedett motor. Ez általában segít, ha nem, akkor nem kerülhetjük el a karburátor vagy karburátorok leszedését. Tisztító adalék segíthet, de csodát ne várjuk tőle.

A befecskendezős motoroknál első indítás előtt adjuk rá a gyújtást vagy ötször, közte hosszú másodperceket várva. Ekkor a pumpa beállítja a rendszernyomást, a leürült esetleges nyomástárolót feltölti. Ezt a gyújtás ráadást azoknál a karbis motoroknál, ahol üzemanyag szállító pumpa van (pl. Honda Africa Twin, KTM 950 Adventure) is érdemes megcsinálni párszor. Ha benzincsapos a motor, akkor kapcsoljuk PRI (prime, átfolyás) állásba és várjuk meg míg az úszóházak feltöltődnek. Ne lepődjünk meg, ha egy-egy karburátor ilyenkor túlfolyik, mert az úszó letapadt, nem emelkedik fel a benzinszinttel. Csavarhúzó nyelével kocogtassuk meg a karbit, ettől bezár majd a tűszelep. Ha nem, akkor úgyis le kell venni.

Ne indítózzunk 5 másodpercnél tovább, inkább többször rövidebbet. Nem kell sokkolni az akksit és az első átforgatásnál a majdnem száraz hengert sem kell feleslegesen csiszolni. Hosszú állás után teljesen természetes, hogy nem lesz azonnal szép alapjárat, az sem kizárt, hogy majdnem az akkumulátor teljes töltését kijátszva tudjuk csak életre bírni a motor.

Legyünk türelmesek, pihentessük néha az akksit és az átmelegedett főkábelt. Ha már alig forgatja az indítót, akkor ne öljük meg a már teljesen letérdelő akkumulátort, töltsünk rá. Tartsunk egy kétórás kávé szünetet. A türelem meghozza az eredményt.

A váz és az idomzat ápolása a szokásos módon történhet, bő vizes mosással, szárazra törléssel. Emlékezzünk rá, hogy valamivel konzerváltuk-e a motort a tél előtt, mert bizonyos szerek speciális eltávolítót igényelnek, esetleg a féktárcsa féktisztító spray-t.

Ha télen esett rá esetleg hó is, kosz került rá, azt mindenképpen mossuk le, mert csak vízmegkötő anyagként gyorsítja a műanyag romlását és a fém korrózióját. A gumiabroncsokba állítsuk vissza a megfelelő nyomást, ellenőrizzük a szelepeket. Az első úton ne akarjuk peremig dönteni a gumit, a gumi is hideg, az út is koszos. Három-négy hónapos tárolás nem probléma egy motorkerékpárnak, fél év már kicsit nagyobb odafigyelést igényel. Ha azonban betartjuk ezt a pár dolgot, sok dolognak meghosszabbítjuk az életét.