Kitiltották a világbajnokot

Moto GP, Austin

2013.04.22. 14:24
Austinról mindig az ugrott be, hogy Jockey Ewing oda utazott, ha üzletet akart kötni. Ott csalta meg Samanthát.

Texas állammal mindössze annyi a kapcsolatom, hogy kaptam Dallasból hűtőmágnest. Úgy hiszem, ott platós terepjáróval járnak, duplacsövű puskával lőnek emberekre, benzinkúton töltényt lehet vásárolni, és csak a republikánusokra szavaznak. Tudom, hogy ez hazugság, a hétvégi MotoGP futamra odautazó újságírók meg is erősítettek. Szerintük Austin menő hely, fasza vendéglőkkel, még akár művészetkedvelő emberek is találhatnak elfoglaltságot, mindenki kedves, a város liberális, a bérautókban pedig Doors, Hendrix és Led Zeppelin közül választhat a delikvens. Ezek után nem csoda, hogy Valentino Rossi lekéste a csütörtöki sajtótájékoztatót az LSD hetvenedik szülinapjának előestéjén. Állítólag fennakadt a chicagói reptéren, ezért egy belföldi járattal, majd autóval érkezett meg a pályára.

Ettől sokkal komorabb dolgok is hátráltatták a bemutatkozó amerikai futamot. Kezdődött a bostoni maratonon történt robbantással, majd szerda este felrobbant egy, a pályától 160 kilométerre fekvő műtrágyagyár. Sokan aggódtak, hogy mérges gázok lehetnek a levegőben, de a szakemberek megerősítették, a futamra látogató nézőket és résztvevőket ez nem veszélyezteti. Ezt követően csütörtök hajnalban tűz ütött ki a Tech3 csapatában, amit az éjjelre töltőn hagyott motorindító szerkezet akkumulátora okozott. A tűzjelző berendezés riasztott, és alaposan eláztatta a Tech3, valamint a gyári Yamaha csapat elektronikus berendezéseit. Szerencsére egyikőjük hétvégéjét sem befolyásolta az incidens.

Őszinte leszek, fájlaltam: a tíz éve elhunyt, egykori negyedliteres világbajnok, japán Daidzsiro Kato haláláról kissé megfeledkeztek, kivéve csapatát, a Honda Gresinit. Ha valaki az orrom alá dörgölné, hogy a szervezők esetleg nem akarták egy zseniálisan motorozó újonc figyelmét felhívni arra, hogy ez a sport életveszélyes, nehezen, de megérteném – mert a hétvége Marc Marquez-ről szólt.

Sejtettük, hogy a COTA (Circuit of The Americas) pályán a Hondák dominálnak, arra viszont nem számítottunk, hogy lemossák a többieket. Az edzéseket Marquez és Pedrosa nyerte felváltva, bár a fiatal spanyol fölénye megkérdőjelezhetetlen volt. Miután megszerezte az első rajtkockát, új fejezetet nyitottak a történelemkönyvben: minden idők legfiatalabb edzés elsője lett, megdöntve Freddie Spencer rekordját.

A pálya vonalvezetését többen kielemezték, volt, aki komplexnek tartotta, mások úgy vélték, inkább Formula-1-es autóknak való. Tény, hogy a bajnokság leghosszabb egyenese (1,2 km) itt van. Döbbenetes volt látni, hogy a versenyzők miként gyorsulnak öt másodpercet a pénteki első szabadedzés és a szombati időmérő között.

Aki Marquez-t Lorenzóhoz hasonlította, és féltette egy esetleges sérüléstől – köztük én is –  tévedett. Ő nem Lorenzo, ő egy zseni, csupa nagybetűvel. A versenyen olyan higgadtan követte Pedrosát, majd olyan eleganciával előzte meg, amelyre nincs magyarázat. Az újoncok többsége ilyenkor bukik, felökleli az előtte haladót, vagy marad a biztos második helyen. Marquez nem tartozik a többséghez, belőle egy van, a rá váró karrier pedig megjósolhatatlan. Döbbenetes, hogy a Honda ilyen gyorsan megtalálta az embert, aki méltó utódja lehet Casey Stonernek.

Az igazsághoz hozzátartozik, nem véletlenül akadtak rá, ő a Repsol-tenyészet egyik legkiválóbb példánya. Kilenc körrel a futam vége előtt előzte Pedrosát, aki ezúttal talán még önmagán is túltett, próbálta tartani ifjú csapattársa iramát, de nem sikerült.

Lorenzo alaposan elszúrta a rajtot, harmadik lett, így is megszerezte élete századik dobogós helyezését. Nem hiszem, hogy most labdába rúghatott volna a győzelemért. Csapattársa, Rossi egész hétvégén szenvedett, szinte végig két másodperces hátránnyal küszködött. A helyzet olyannyira elfajult, hogy a rajtsorrendet eldöntő időmérőn, épphogy sikerült megelőznie Aleix Espargarót, aki CRT motorral megy, s a nyolcadik helyről indult. A futamon sem javult a helyzet, a hatodik helyért harcolt Bautistával és Doviziosóval, akiktől végül sikerült megszabadulnia, de az előtte haladó Stefan Bradlt már nem tudta utolérni. A verseny végén kiderült, elfuserált hétvége az övé, verseny közben még a féktárcsájából is kitörött egy darab. A negyedik helyen, az ismét fantasztikusan motorozó Cal Crutchlow végzett.

A dobogón három spanyol állt, közülük a legfiatalabb a tetején. Marc Marquez, 20 évesen és 64 naposan, harmincegy év után, átadta a múltnak Freddie Spencer rekordját, aki 20 évesen és 196 naposan minden idők legfiatalabb királykategóriás futamgyőztese lett. Spencer úriember módjára, azonnal reagált a döbbenetes eredményre. A futamot egy imolai hotelszobában nézte, ahol a legendás 200 mérföldes revival-on haknizott a hétvégén, 30 évvel azután, hogy ott '83-ban világbajnokká avatták. Rendkívül boldog volt, és gratulált Marquez-nek.

A futamon kívül, két erőteljesen punk vonulata is domborodott a háttérben. Az egyiket Thor Drake szolgáltatta, aki egy portlandi, szakadtfarmeros srác, és az egyik legmenőbb motoros kiállítást és kávézót üzemelteti. A „The One Motorcycle Show” névre keresztelt rendezvényt Austin-ba költöztette a hétvégére, a sok high-tech zseni álla meg leesett, főleg, amikor meglátták az Evel Knievel emléksarkot.

A másik megemlítendő Kevin Schwantz. Ki ne emlékezne a legendás a 34-esre, Texas állam első MotoGP világbajnokára. Mivel kiskoromban ő volt a példaképem, mindig szerettem volna, hogy legalább akkora orrom legyen, mint az övé. A történet röviden annyi, hogy Schwantz régóta lobbizott, mind a Dornánál, mind pedig Texas államnál egy MotoGP verseny érdekében.

Úgy tűnik, nem is rosszul, állítólag még a pálya tervezésébe beleszólhatott, ám a Schwantz mellett álló társaság összebalhézott a pálya tulajdonosaival. Természetesen a pénz állt az ügy hátterében, bár Kevin állítja, ő nem követelt részesedést. Az helyzet annyira elfajult, hogy néhány héttel ezelőtt a pálya tulajdonosa kitiltotta a világbajnokot, így a házától húsz kilométerre fekvő komplexumba nem teheti be a lábát.

Az eltiltás persze a versenyhétvégére is igaz volt, sőt a Dornától sem kapott külön engedélyt, gondolom ők sem akartak további jogvitába keveredni a COTA-val, így a futam második legfőbb mozzanata volt, hogy tömegek lobbiztak Schwantz érdekében, szerették volna a pályán látni, és az egyetlen texasi világbajnoknak igenis ott lett volna a helye. A hétvégére külön pólókkal készültek – „Free Kevin” felirattal, amit állítólag zavarba ejtően sok ember viselt. Még Schwantz szülei is megjelentek a depóban az említett pólóban, ami tovább feszélyezte a hangulatot.

Ennek ellenére, a magára maradt világbajnok számított a versenyzőkre, hogy üzenetben kiálljanak mellette. Ha jól tudom, ez elmaradt, a határozatot végül nem enyhítették, Schwantz nem lehetett ott saját versenyén, így kénytelen volt egy kocsmából nézni a futamot, ahol külön közönségtalálkozót szerveztek neki. Schwantz Twitter-üzenete alapján annyi a fejlemény, hogy Carmelo Ezpeletát tanúként várják az austin-i bíróságra, május 8-án, reggel kilencre.

A hétvége egyik legjelentősebb mellékhíre szintén Rossihoz köthető: Valentino hétfőn Kyle Busch Nascar-versenyző autóját fogja tesztelni a North Carolina-i Charlotte-ban.

Végeredmény


1. Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team

2. Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team

3. Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing

4. Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3

5. Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP

6. Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing

7. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team

8. Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini