Dunlop: verhetetlen elmebeteg

2013.06.06. 11:50

A szerdai nap izgalmasan telt, végre igazi motorversenyt is láthattam a szigeten, így néhány nap késéssel átéltem azt, amire a világon csak itt van lehetőségünk, sehol másutt. Nem haboztam, nyakamba vettem a szigetet és fotózni indultam.

Kezdésnek a híres Ballaugh Bridge-t választottam, leparkoltam egy mellékutcában és vártam a repülő hatszázasokra. Több bolti eladót és pályabírót nyomasztottam visszatérő kérdésemmel, miként juthatok be a híd alatti kiskertbe. A lakók nem nyitottak ajtót, a kertkapu viszont nyitva állt. Természetesen kint maradtam, s igyekeztem alkalmazkodni a körülményekhez. Egyedül a televízió közvetítések gyártóinak van szabad bejárása minden udvarba, párban dolgoznak, általában gumicsizmában járják a terepet. Nem egyszer patakokon, mély árkokon át vezet útjuk, hogy a tévénézőket megfelelően kiszolgálják. Irigyelni nem kell őket, közel mázsányi terhet cipelnek napestig, kilométereken át.

Nemrég olvastam, hogy indulásukkor, néhány évvel ezelőtt harminc ország vásárolta meg a TT közvetítések jogait. A szám kissé átalakult, jelenleg 130 ország vásárolja műsorait, hogy este aztán mindenki részesüljön a napi örömökből.

A Supersport második versenye előtt akadt más látnivaló is. Az elektromosok TT Zero versenye amolyan ráhangolódás. A nyertes Michael Rutter MotoCzysz-sel, második McGuinness Mugennel. Rutter csapatfőnökének, Michael Czysz-nek ajánlotta győzelmét és mielőbbi gyógyulást kívánt neki. Másik versenyzője, Mark Miller igazán bearanyozhatta volna a napját, hiszen a harmadik helyről adta fel a küzdelmet. Miután landolt a Ballaugh-i híd túloldalán, megsérült a váltóház, a motor így használhatatlanná vált. Harmadik helyét az Ohio Egyetem motorját hajtó Rob Barber szerezte meg.

Rutter egyébként bámulatos sebességet ért el, 109,675 mérföld/órás körátlagot motorozott. A hegyi szakaszon, a Bungalow-nál még McGuinness vezetett, de Rutter beleerősített és végül hozta a futamot.

A Supersport kategória versenye előtt odajött hozzám egy pályabíró, hatvanas éveiben járó hölgy. Hamar kiderült, Guy Martinnal kissé elfogult. Miután Martin mekegő nyilatkozatot adott a verseny előtt, amely a pálya szélén kihangosított rádióban még eszementebben hangzott, a hölgy megjegyezte: milyen szépen beszélt most. Elárulta, utálja Michael Dunlopot, mert 2010-ben kis híján elsodort egy pályabírót, aki belengette a sárga zászlót egy bukás után. Végül hozzátette – felőle bárki nyerhet, csak ne Michael. Azt is megtudtam, hogy motorsport rajongó, mindent szeret ami a versenyről szól. A '70-es évek közepén a John Player Specialnek dolgozott sajtósként, akkor került be a körforgásba és beszippantotta az egész. Számára a legfontosabb, hogy minden évben itt legyen.

Bármit is kívánt, nem lett igaza, Dunlop ismét győzött, zsinórban a negyediket, és még két futam hátravan. Alig találnak szavakat teljesítményére, bárki bármit mondott, ezt senki nem hitte volna. Kívülről roppant érdekes volt figyelni a futamot, a híd utáni kanyarban sokáig úgy tűnt, hogy Dunlop kissé talán darabosan motorozik. Mindent összevetve úgy tűnik, ez semmit nem jelent, agresszivitásával mindent kompenzált. Tény, hogy az utolsó körben, a landolást követően elmebeteg módjára lőtt ki a kék- fehér-piros Honda.

A mellkasi fertőzésből lábadozó Bruce Anstey igaz, hogy három körön keresztül vezette a futamot, de Dunlop verhetetlennek bizonyult, a 128,667 mérföldes körátlag pedig abszolút űridőnek számít a kategóriában.

John McGuinness negyedszer állt dobogóra idén, összességében negyvenedszer, utolérve így az örökranglistán Joey Dunlop-ot.

Bevallom, minden körben, amikor Gary Johnson megérkezett az MV Agustával heves erekcióm támadt. Bár azt hiszem, nem csak nekem. Dicsérendő az olaszok figyelmessége, az üvöltő motor hallatán csukott szemmel könnyen azt képzelhetjük, Agostini haladt el skarlátvörös motorján.

Az oldalkocsisok versenyére Ramsey-be igyekeztem, hogy a városközpontban található kilencven fokos kanyarból figyeljem az eseményeket. Nem bántam meg, csak néhány fotózni vágyó lézengett a helyszínen, körülbelül hatan lehettünk. Szerencsére időben érkeztem, mire az első körben megjöttek a Birchall fivérek már ott álltam.

Páratlan élmény figyelemmel követni féktávon, majd a hajtűkanyarban az utasok komoly tornamutatványát. Lélegzetelállító, amit művelnek, minden tiszteletet megérdemelnek. Az első négy versenyző érkezésénél oldalkocsis versenymotor helyett Formula autó jövetelét jósolnánk hang alapján, sebességük egyszerűen fenomenális. Birchalléknak ezúttal szerencséje volt, technikai zűrök nélkül nyerték a futamot a Molyneux/Farran, Harrison/Aylott páros előtt.

A második körben pont előttünk állt ki a Saunders/Kiff páros. Érdekes volt látni a két alaposan befeszült versenyzőt, akik pusztán élvezetből versenyeznek, de mégis összeomlottak, hogy fel kellett adniuk a küzdelmet. Saunders elmondta, valószínűleg elektromos gondjai lehettek a hatszázas Suzuki motornak, mert gyakran kihagyott menet közben. „A kanyarban semmi másra nincs szükséged, csak erős motorra, azért, hogy be tudj fordulni. Nekünk pont ez hiányzott, ezért álltunk ki. Akár végzetes is lehetett volna úgy folytatni a versenyt, hogy bármelyik pillanatban elfogyhat az erő.” – Saunders a TT-n csak az élvezet kedvéért indul, más bajnokságba nem vágyik. Soha nem akart az élmezőnybe tartozni.

Tegnap harminc fok körüli volt a levegő hőmérséklete, ami itt meglehetősen szokatlan. Ramsey teljesen kivirágzott, az emberek papucsban járnak és fagylaltot esznek, erős naptejjel kenegetik magukat. Lehet, hogy megfordultak a dolgok és Európa déli félteke helyett ide kell áttennie annak a székhelyét, aki jó időre vágyik? Nem tudom, de csodás, az biztos.

Egy apróság majdnem elkerülte a figyelmem. A Supersport futamot követően megrohamoztuk Ballaugh egyetlen apró szupermarketjét, ami rekordforgalmat bonyolít az utóbbi két hétben. Nekem úgy tűnik, nem volt áremelés a verseny miatt, sőt! Minden olcsóbb, mint Douglasben. Valahogy itt működnek ezek a becsületességen alapuló dolgok.

Ma pihenőnap ismét, holnap a legnagyobb durranás, a Senior TT. Kíváncsi leszek, mire mennek egymással a srácok.

Végeredmény TT Zero

Végeredmény Supersport 2. verseny

Végeredmény Oldalkocsi 2. verseny

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.