Rossi akár abba is hagyhatná

Moto GP Barcelona

2013.06.17. 10:00

Sean Penn neve hallatán nem az idilli férfi képe jelenik meg előttünk, de a Dorna mégis nagy bravúrt hajtott végre, mert meggyőzte Madonna exférjét, érdemes MotoGP versenyre járni.

Nem meglepő, de a közvetítésből erősen úgy tűnt, Penn Rossi garázsában időzött talán a legtöbbet. Persze a sajtófotó róla és Lorenzóról készült, ez is érthető, de úgy gondolom, amíg a világ egyik legkarizmatikusabb színészét is a „falusi” olasz csávó vonzza a legjobban, addig teljesen mindegy, hogy az hányadik helyen ér célba. S ha még sokat mondogatja, lassan azt is elfogadjuk, nem feltétlenül a győzelemért, inkább a versenyzés öröméért motorozik még a világbajnokságon.

Változó eredményekkel értek véget az edzések, pénteken még sokan Rossi esetleges győzelmét remélték, az olasz végre első helyen végzett. Szombatra minden megváltozott, ő már csak a hetedik helyről várhatta a rajtot, „nemgyári” kollégája, Crutchlow Lorenzót is megelőzve a második helyet szerezte meg a kvalifikáción. Pedrosa pole-ból indulhatott.

A két héttel ezelőtt bukott Marquez kicsit visszafogottabban motorozott, így a hatodik helyet szerezte meg. Sejtettük, a versenyen ismét felborul a sorrend, megjósolni sem lehetett a végeredményt, bár Lorenzo kiegyensúlyozott, erős versenytempójáról senkit nem kell meggyőzni.

Aki ebben bízott, nem csalódott, Lorenzo Mugellóhoz hasonlóan magához ragadta a kezdeményezést és végig az első helyről próbálta kontrollálni a futamot. Egy ideig úgy tűnt, a versenyben mindvégig őt üldöző honfitársai, Pedrosa és Marquez megnehezíthetik esélyeit, végül ez mégsem következett be, sőt Pedrosának is inkább újonc csapattársára kellett ügyelnie, nehogy leszorítsa a dobogó harmadik fokára. A futam ennek ellenére szoros volt, Lorenzónak öt körrel a vége előtt sikerült kiharcolnia az egy másodperces előnyét.

A nap vesztese mindenképp Cal Crutchlow volt, az ötödik körben bukott, így eldobta egy újabb remek eredmény lehetőségét. A három spanyol, ő és Rossi a futam legelején meglógtak, viszonylag hamar 2,7 másodperces előnyre tettek szert. Chrutchlow magát okolta a hibáért, bár annyiban a motorra is panaszkodott, hogy rendkívül nehéz az első néhány körben rövid féktávot venni a teletankolt M1-es Yamahával, és így lépést tartani a hondás versenyzőkkel. A bukás egyik oka most is ez volt. A problémát Rossi is rendszeresen emlegeti, sőt, a futam után elmondta: a verseny elején négy-öt bukás közeli helyzetet élt át hasonló okok miatt.

Mindenesetre ami Crutchlow-nak rendszerint sikerült, a Doktornak ezúttal sem jött össze. Nemhogy követni nem tudta az első hármat, hanem azoktól alaposan leszakadt és csak a karzatról figyelhette az ifjú titánok előadását, akik ezúttal is más dimenzióban motoroztak. A kilencszeres világbajnok rajongóinak ez azért eshetett különösképp rosszul, mert a katalán pálya az egyik kedvence, ahol egykor remek versenyeket futott – a futam zökkenőmentes volt, így alapvetően ugyanolyan körülmények között motorozhatott ő is.

A bravúr mégsem sikerült. Ennek ellenére Rossi szerelői mérhetetlenül örültek a negyedik helynek, de ő is pozitívan értékelte a futamot. Igaz, a futam elején szüksége volt némi szerencsére, hogy az első körben újfent eleső Bautista ismét magával ne rántsa. A különbség most annyi volt, hogy a spanyolnak sikerült bebizonyítani, a hülyék mégsem mindig a túlsó oldalon laknak. Rossi így jellemezte hibáját: „Bautista viselkedése nem volt túl bölcs, ha meglátja maga előtt az élmenőket egy kicsit mindig megőrül.”

A futam talán legizgalmasabb pillanata volt, amikor Marquez eldöntötte, megtámadja Pedrosát a második helyért. Az előzési ponton aztán besokallt, fékkel fogta a Hondát, ami csúszott-mászott, majd mielőtt kiütötte volna csapattársa alól a motort, még beleállt az első fékbe.

A Honda ezt is eltűrte, megrázta magát, és mintha mi sem történt volna, befordította az újonc spanyolt. Igen, körülbelül ezen a szinten dolgozik egy gyári motor futóműve, bámulatos képsorokat láthattak az erre fogékony ínyencek. Marquez ezen a ponton talán kicsit megszeppent és bejött harmadiknak, bár nem állítom, hogy nem próbálta volna meg ismét, ha van még egy fél kör.

Lorenzo csúcssebessége háromszázharmincnyolc egész valamennyi kilométer/óra volt, amit még leírni is hátborzongató. A levezető körben aztán kezet rázott Marquezzel, tömjénes másodperceket okozva így a pacifistáknak. Lorenzo a futam után magával vitte a dobogóra Anna Vives-t, Down-szindrómával élő népszerű spanyol képzőművészt, aki egyedi sisakját tervezte erre a hétvégére.

Végeredmény


1. Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing

2. Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team

3. Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team

4. Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Team

5. Stefan BRADL GER LCR Honda Team

6. Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3

7. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team

8. Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar