Tél Tábornok bekaphatja

2013.12.21. 08:26 Módosítva: 2013.12.21. 08:35

Rajtam van a télikabát. A váltás teljesen egyértelmű volt. Emlékszem a dátumra, november 22., péntek, igazi undorító, hideg eső, teljesen zuhanyszerű, és pont sokat kellett motoroznom. Persze ez sem volt túratáv, de ahhoz elég, hogy a külső zsebemben lévő számla elázzon, és végig hiányzott valami a derekamról. A Tucanóban állt a víz, a nyakba akasztós részét nem vettem fel, ezért a kabát végénél, ahol a két védelem találkozik, teljesen átáztam. A vastagabb kesztyűm fél párját napokkal azelőtt elhagytam. Itt jutott eszembe, hogy nincs más megoldás kesztyű ügyben, madzaggal bele kell kötni a kabátba, mint a gyerekeknek. Szóval a teljesen átázott vékonyabb kesztyűből a mandzsetta rész is rendesen felszívta a vizet. Hideg is volt, fáztam is, egész nap a télikabátra gondoltam.

Másnaptól az IXS New York télikabátjában motoroztam. Az első pillanattól egyértelmű volt, hogy ez egy nagyon jó kabát, talán ennyire jó télikabátom még nem is volt. Ennél a modellnél a protektorok már egyáltalán nem látszanak, senkinek nem tűnt fel, hogy ez egy motoros kabát, sima kabátként is irigykedtek rá többen. A protektoroktól egy kicsit persze nehezebb, de nem annyira, mint azok, amik a totalcarban vannak. Az Art Market megnyitójára is ebben mentem. Protektorokkal, motor nélkül, alatta alkalmi viselettel simán átment egy ilyen közepesen procc eseményen is.

A modell tiszta fekete, az anyaga nagyon szép cordura, semmi himalája-expedíciós beütés, szép városi viselet. Ez a ruha ráadásul már a méretem is, teljesen rám öntötték-érzés, belül ugyanaz a vékony, de nagyon meleg anyag van, mint az átmeneti kabátban. Igaz, nagy hidegek még nem voltak. Alul egy póló, rajta egy kapucnis, belebújós pulóver, mínusz öt fokig elég is volt. A kapucnis azért is hasznos, mert ha kívül hordom, pont annyit tömít, hogy a nyakrész tökéletesen zár, nem kell sál se. Ebben még a nyaknál lévő vékony, kimondottan fimom polárszerű anyag is sokat segít. A kabát elég hosszú, ezért az oldala sliccelt, hogy könnyebb legyen motorra ülni. Én nem nyitom ki, teljesen jó ráülni is, jobban melegít.

Egy pici gond azért van: az alkaromnál és a mellkasomnál érzem egy idő után, hogy kezdek hűlni, gondolom ez speckó aláöltözettel jól kompenzálható lenne, de most arról volt szó, hogy városlakónak öltözöm.

A másik dolog, amit elkezdem használni, az a maszk. Itt is nagy volt a meglepetés, hogy mennyire jó. Azon kívül, hogy szigorú lett az ábrázatom, és elég csak egy pillantás a hülye autósnak, óriási előnye, hogy egyáltalán nem fázik benne az arcom. A fejtetőn kívül mindenhol windstopper anyagból van. Az orr vége kilóg, így nem lehet összedzsuvázni, a szájrésznél csak lyuggatott, szóval semmi szado-mazo jelleg, csak a kemény bankrabló. Azon csodálkoztam, hogy a szájnál miért használják a windstoppert, de később rájöttem, hogy ez jó, mert nem fagy le a szám a menetszéltől, a pára meg könnyen kimegy a lyukakon, nem igazán marad az anyagban nedvesség, ami lehűlhetne.

A másik dolog, hogy a maszk a nyitott bukóval és a munkavédelmi szemüveggel minimálisra csökkenti a párásodás-parát. Téli motorosok zárt bukóval biztos többet szenvednek a párásodástól.

Rövidebb távokra úgy gondoltam, hogy nem veszem fel, de végül kivétel nélkül mindig megálltam visszavenni, mert annyira hideg van nélküle, nem is értem, mit csináltam eddig az össze-vissza tekert sállal az arcomon. Ennek nyakrésze is van, jól fed, tényleg semmi szükség sálra. Az viszont tény, hogy nem lehet csak úgy beugrani vele a bankba, illik levenni.

A legdurvább nadrágot még nem vetettem be. Amikor hidegebb volt, akkor a térdvédős farmer alá felvettem az aláöltözetet. Ez már megint egy nagyon profi cucc: combrészeknél és hátul fönt windstopper megerősítéses. Nem kedvelem a jégeralsózást, lenyomja a szőrt, egész nap vakarózhatnékom van. Ez egy kicsivel jobb, mint egy átlag aláöltözet, nem túl feszes és nem is nejlonos az érzés. Azért ha sokat voltam valahol, mindig levettem. Kipróbáltam esti biciklizéshez is, úgy, hogy csak egy rövid biciklis nadrágot húztam rá. Nem volt se hideg, se meleg, lejtőn lefele bokánál fáztam, de ott nincs is szélfogó az anyagban. Egyik este a csajom is ellopta futáshoz, neki is bejött, rejtegetni kell majd, mert rá fog szokni, de legalább sokrétűen lett tesztelve.

A farmert többet használtam úgy, hogy egész nap az volt rajtam, eleinte az irodában a térdvédőket kivettem. Jó, hogy könnyen mozgathatók, de meg kell tanulni, hova kell visszatenni őket, hogy kényelmes legyen, és a megfelelő helyen védjen. Mostanában már korcsolyázni is ebben járok, nem árt egy térdvédő a jégpályán sem, és a mozgásban egyáltalán nem zavar.

A térvédő a fotóriporteri munkához is jól jön, gyakran kell térdelni. Ebben a nadrág-kérdésben nem vagyok még teljesen meggyőzve, kényelmesebb egy sima nadrágot és a Tucanót használni. Gondoltam rá, hogy leveszem a Tucanót az alaposabb teszt kedvéért, de akinek van ilyenje, az pontosan tudja, hogy évente csak egyszer vesszük le, nem volt semmi kedvem a lábzsákkal bénázni.

Nem szívesen cukkolnám még tovább az olvasót, hogy mennyire jó nekem, de az a helyzet, hogy tesztelek egy cipőt is. Ez egy X-Boots STRADA, és kicsit úgy néz ki, mint egy tornacsuka-beütésű cipő. Fekete bőr, fehér gumitalppal, teljesen vízálló. Először megijedtem, mert a bélése nagyon műanyagos, de meglepő módon egyáltalán nem izzad bele jobban a lábam mint a túrabakancsomba. Mondjuk sikerült egy számmal nagyobbat rendelni, biztos, ami biztos alapon, vastag zokni meg minek, elég melegnek bizonyult. Irodában ezt is célszerű levenni, de csizmában sem ücsörgünk egész nap, meg úgy általában, a téli ruházat nem szobahőmérsékleten hozza, amit kell. Szeretem ezt a cipőt, hidegebb napokon, meg a hétvégi piacozásra is ezt veszem fel.

Összegezve: oda jutottam, hogy eddig plusz 5 fokig szerettem motorozni, mert addig volt kényelmes. Most az új felszereléssel már mentem mínusz 5-ben is, és teljesen kényelmes volt. Nem volt ugyan tartós az ekkora hideg még, de nagyon úgy tűnt, hogy nyertem 10 fokot. Lehet, hogy ebből még a végén téli gumi lesz a robogón.

(A szerző fotóriporter, az Index fotórovatának vezetője.)