Komfortzóna a szörnyhalál peremén

Ki a tököm: Josh Sheehan

2015.03.30. 06:23

A súlyos elszigeteltség furcsa dolgokat csinál az emberrel. Pláne, ha néhány motoros videó elvadítja a fantáziát.

Hová vezet, ha valaki Ausztráliában a semmi közepén nő fel, ahonnan még a világ legizoláltabb városa, Perth is két óra autózásra van? Josh Seehan viszonylag szokatlan módot választott arra, hogy ne haljon bele az unalomba: a terepmotorozás és az extrém sportok felé fordult. És ez annyira bejött neki, hogy most a világ legjobban ünnepelt elmebetegei között emlegetik. Specialitása a dupla hátraszaltó, amit először Travis Pastrana mutatott be, de Seehan fejlesztett tökélyre – olyan magabiztosan adja be előadásról előadásra, mintha nem a világ legveszélyesebb trükkje lenne, hanem valami egyszerű délutáni rutin, mint például a vasárnapi ebéd.

A korai motokrossz filmek hatására kezdte kreatívan használni a gazdaságban rendelkezésre álló motorokat és autókat – arrafelé a terepmotor mezőgazdasági eszköz, amivel könnyen és gyorsan lehet mozogni a hatalmas birtokokon. 14 évesen a zsebpénzéből vette meg az első motorját, egy Kawasaki KDX200, amit 17 évesen egy Honda CR250-re cserélt, és elindult élete első versenyén, ahol megtapasztalta a sportág egyik elmaradhatatlan mellékhatását, a csonttörést. Megpróbálta a hátraszaltót, amit korábban egy barátja ötven köbcentis motorján gyakorolt be, és nem adta ki, egy csuklótörés lett a vége.

2007-ben viszont már teljesen új trükkökkel állt elő, és Brisbane-ben a sport legnagyobbjait utasította maga mögé – soha nem látott mutatványokat fejlesztett a családi ranch mellett épített ugratóján, ahol megállás nélkül gyakorolt. A Honda meglátta benne a lehetőséget, és 2008-tól már a japán gyártó támogatásával kezdte meghódítani a világot, ráadásul az ellenfeleitől eltérően négyütemű motorral állt rajthoz.

2011-ben a Red Bull X Fighters-en első lett, és itt mutatta be először futam közben a dupla hátra szaltót, ami addig Travis Pastrana védjegye volt – ennek súlyát, jól jelzi, hogy még mindig csak négy ember tudja megcsinálni, és közülük is csak Seehan és Pastrana vállalja be verseny közben. Utána sorban jöttek a sikerek, megnyerte a legnagyobb Új-Zélandi FMX showt, a Night of Jumps névre keresztelt világbajnokságot is behúzta, miközben harmadik lett az X Games legjobb trükk versenyén, illetve Rómában és a Madridban is felfért a dobogóra. Utána már nem volt megállás, folyamatosan az élvonalban motorozott, miközben a Nitro Circus is felfigyelt a tehetségére, és leszerződtették állandó résztvevőnek. Már több, mint ötven fellépés van a háta mögött, úgy, hogy közben a nagyobb versenyek folyamatos résztvevője. Hogy mennyire nagy egy ilyen verseny, azt 2014 müncheni Red Bull X Fightersen keresztül a legkönnyebben bemutatni – amin Seehan elképesztő lazasággal szórta a futama alatt az elképesztő trükköket.

Pályatársait leginkább elképesztő könnyedségével sokkolja, pedig a 450-es négyütemű Hondája lényegesen nehezebb, mint a műfajban szokásos 250-es és 300-as krosszmotorok. Ránézésre mintha egy pillekönnyű biciklit pörgetne maga körül, pedig egy bő száz kilós motorral teszi ezt, ráadásul hiba nélkül – úgy tűnik, hogy az ő komfortzónája ott kezdődik, ahol más rég szörnyet halt volna.

A Nitro Circus Moto Mayhem 2015. június 14-én érkezik Magyarországra a Groupama Arénába, ahol a Josh Seehan és társai bemutatják egyedülálló mutatványaikat.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.