A magyar rendőrség Teslái lesznek az új villanymotorok

2018.03.04. 07:40
Terepen is jól dolgozó futóművel, 160 km/h-s végsebességgel és akár 280 kilométeres hatótávval valóban használható motorok, és fajlagosan ugyan sokkal drágábbak, mint egy hasonló paraméterekkel bíró, belső égésű motor, de annyira alacsonyak az üzemeltetési költségeik, hogy már középtávon megtakarítást jelentenek.

A Készenléti Rendőrség négy darab Zero FX6.5 elektromos motorkerékpárt vett – ezek nem holmi kínai vackok, hanem egy amerikai vállalat csúcsminőségű termékei, ha úgy tetszik, a motorkerékpárok Teslái.

Nincs hivatalos váltószám, hogy egy rendőrkilométer hány polgári kilométernek felel meg, azt azért tudni, hogy a rendőri használat extrém ütemben amortizálja a járműveket. Egyszerűen ilyen a felhasználási mód, a rendőrautó ritkán működik kímélő üzemben, nincsenek túraszakaszok, amikor autópályán suhannak nyugodt utazósebességgel – az idejük nagy részét lassan gurulva, sok megállással, lassítással, gyorsítással töltik, tehát a kilométer/üzemóra arány nagyon kedvezőtlen. Ez azért alakult így, mert a forgalom ritmusát tartva, vagy a megengedett sebességhatáron autózva egyszerűen nem lehet úgy pásztázni, mint a többieknél valamivel lassabban cirkálva – ezért kullog a rendőrautó, és ugyanezért nem érdemes mögöttük vánszorogni.

A villanyjárművek pedig éppen ebben az üzemben a leghatékonyabbak, különösen, ha vissza tudják táplálni a fékerőt az akkumulátorba, és a Zero képes erre. Mondjuk ezeket a konkrét darabokat elsősorban nem városi járőrözésre fogják használni, de csak idő kérdése, és jönnek a további beszerzések – a mostani terepes kivitelek mellé jönnek még utcai változatok. Az előremutató technológia miatt ezek rendkívül vonzó járművek, nem véletlenül merült fel már most, hogy mennyire adná ezekkel felvezetni a külföldi delegációkat.

A most átadott négy motor viszont nem reprezentációs céllal érkezett, hanem elsődlegesen a déli határ őrzése lesz a feladatuk. A 2016 óta zajló tesztelések során külön figyelmet fordítottak arra, hogy ne csak a kerítés mellett futó murvás utat bírja, hanem be lehessen vele menni a szántásba és az erdőbe is a migránsok után. Ez lesz az elsődleges dolguk, de máshol is be fogják őket vetni, például a Pilisi Parkerdőnél már nagyon várják őket, ugyanis ezekkel végre el lehetne csípni az illegális terepmotorosokat – eddig utánuk sem mentek, elvégre egy terepmotort bármi mással utolérni nagyjából lehetetlen, egy rendes rendőrségi elfogó sportenduró beszerzése pedig természetvédelmi öntökönrúgás lett volna.

A Zeronak jelenleg négy modellje van, két utcai, egy szupermotó és egy enduró, az FX ami a rendőrmotorok alapja, illetve van egy ötödik is, az MMX, de az katonai célokra van, az amerikai hadsereg már be is vásárolt belőle. Teljesen szériamodellek, szinte az összes kiegészítő gyári – a Zeronak van külön rendőrcsomagja, bukócsövekkel, szirénával, rádióval, villogóval – ezekkel csak annyi a gond, hogy a jelzőberendezések nem rendelkeznek európai homologizációval, szóval ezek utólag szerezték be rájuk európai beszállítóktól. A másik nem gyári extra a hátsó tartóvas, az itthon készült, és elég kisiparinak is néz ki.

A Zero tesztelését azok a rendőrök végezték, akik használni is fogják őket, és eleinte szkeptikusak voltak, de aztán hamar megtértek – ismerem a folyamatot, ugyanezen mentem át, amikor kipróbáltam a KTM E-XC-t. Amennyire tudjuk, Európa-szinten előremutató lépés a magyar rendőrség részéről, hogy teljesen elektromos motorokat használnak rendfenntartási célra.

Van másik innováció is: a ló

A készenléti rendőrség korábban is húzott olyat, amit azóta külföldön is másolnak, ilyen volt például a nóniusz lovak bevonása a rendvédelembe. A nóniusz törzsménje a franciáktól szerzett hadizsákmányként került Magyarországra még Mária Terézia idején, és Mezőhegyesen tenyésztették ki a fajt. Jól ismerem ezeket a fekete lovakat, nagyapám a mezőhegyesi ménesbirtoknak dolgozott, nagyanyám pedig a város díszpolgára volt. A mezőhegyesi lótenyésztés máig működik, függetlenül attól, hogy Rákay „Kétmillió” Philip ért-e a lovakhoz vagy sem.

Közben a munkalovak tenyésztése lényegében világszinten megszűnt, és hiába vannak méregdrága és kiváló ugró, ügető és galopp versenylovak, azoknak alapvetően mást kell tudniuk, mint egy rendőrlónak: a jó rendészeti ló nyugodt, kiszámítható, nem ijedős és képes stabilan állni. Ha ezek a képességek nincsenek meg, kellemetlen dolgok fordulhatnak elő. A nóniusz viszont eredendően katonaló, és ezeket tökéletesen tudja – annyira bejött, hogy azóta már a prágai és belga rendőrség is rendelt belőlük.

Persze bennem is felmerült, hogy mire kellhet mindenképpen egy rendőrló, elvégre egy kiadós kardlapozást egy pickup platójáról is meg lehet oldani. Dr. Balogh János vezérőrnagy elmagyarázta, hogy a lovasrendőröket nem tömegoszlatásra vagy rendfenntartásra vezénylik ki, hanem inkább koordinációs feladatokra, hiszen lóról jól belátni a tömeget, és a tömeg is jól látja a rendőrt, illetve a tanyavilág bejárására is sokszor a ló a legalkalmasabb, elvégre ott is elmegy, ahonnan még a Lada Niva sem jön ki.