Hat betyár retró motor, amiről még nem hallottál

2018.06.14. 07:16

Az évek óta tartó retróláz elképesztő lendületet adott a motoriparnak, sorban támadnak fel és születnek a semmiből márkák, melyek kellemes arányú, klasszikus vonalú motorokat gyártanak - jellemzően kínai műszaki alapok köré. Ezek Európában kapható, itthon is forgalomba helyezhető típusok, melyekről alig-alig hallani.

FB Mondial HPS300

Az FB Mondial legendás név a motorozás történetében, öt világbajnoki címet is szereztek 1949 és 1957 között. Az eredeti alapító leszármazottai indították újra a márkát 2014-ben, és a Fantic korábbi műszaki igazgatóját leigazolva 2015-ben belevágtak a fejlesztésbe. Az olasz dizájn adott volt, a gyártás pedig a Piaggio kínai üzemében zajlik, és Piaggio blokkot is használnak - a váz és a megjelenés viszont teljesen saját tervezés.

A HPS 125 és HPS 300 kimondottan pofás gépek, túraendurós gumikkal, scrambler stílusú kipufogóval, fordított telóval és gáztartályos kétoldali rugóstagokkal.

Fantic Caballero Flattrack/Scrambler

A Fantic Motor sem friss márka, 1968-ban kezdték az ipart endurókkal, később triál- és enduró világbajnokságot is nyertek, aztán 1996-ban csődöt jelentettek. Egyszer ugyan megpróbálták Gas Gas blokkal újraéleszteni a márkát 2009-ben, de a válság betett a projektnek. Végül 2014-ben egy olasz befektetői csoporthoz került a név, akik felkérték Mariano Romant, aki ki korábban technikai igazgató volt az Aprilianál, a Moto Guzzinál és a Laverdánál, hogy rázza gatyába a modelleket. 2016-re teljesen új kínálattal álltak elő, 125-től 500 köbcentiig. A gyártás Trevisoban zajlik, a 125-ös blokk a Yamahától származik, a 250-es, 450-es és 500-as motorokat viszont a kínai Zongshentől vásárolják - viszont szinte minden más saját tervezés.

A Caballero 125, 250 és 500 köbcentivel készül, és őrületesen néz ki: fordított teló, magasra húzott dupla kipufogó, küllős kerekek, dual gumik, meseszép tank, érdekes, ledes fényszóró. Külsőségekben két változat létezik, egy flattracker és scrambler, amelyek leginkább az ülés kialakításában különböznek.

Mash TT40

A Mash egy 2014-ben alapított francia márka, mely telejsen kínai retró motorokat matricáz át - lényegében minden Kínában készül. 50-től 400 köbcentiig gyártanak, jelenleg 13 modellből álló kínálatukkal már szemmel is jól látható szereplői a piacnak.

A Mash TT40 műszakilag megegyezik a Mash többi 400-as modelljével, viszont ez az egyetlen fejidomos típus. 28 lóerős Euro4-es blokkot tesznek bele, a váltó ötsebességes, a fékeket ABS felügyeli, a tömege mindössze 151 kiló.

Skyteam Ace 125

A név mögött a kínai Jiangsu Sacin Motorcycle Co. motorgyár áll, és látványosan a Honda múltjának arcátlan lopására álltak rá.

A Skyteam Ace 125 leginkább egy Honda CR110 replikának tűnik elsőre, 18-as küllős kerekekkel, léghűtéses, négyütemű blokkal, amelyhez van önindító és berúgó is. 10 lóerő és 100 kiló, közlekedni elég.

Az SkyMini 50/125 pedig egy arcátlan Monkey-lopás, a Skymax125 pedig a Dax szégyenérzet nélküli másolata. És ránézésre mind nagyon adja.

SWM Silver Vase 440

Az SWM-et 1971-ben alapították Olaszországban, és Sasch blokkok köré épített triál, enduró és krosszmotorokkal kezdték, majd átálltak a Rotax blokkra. Aztán csendben csődbe mentek - végül a 2014-ben támasztotta fel egy olasz mérnök, Ampelio Macchi, aki korábban a Cagiva, az Aprilia és a Husqvarna munkatársa volt. A projektet a kínai Shineray Group finanszírozta, de a gyártás megmaradt Olaszországban, a blokkok egy része a Shineray saját fejlesztése, egy része pedig a Husqvarna megmaradt licenszei még a KTM előtti korszakból.

A Silver Vase 440-en is látni a Cagiva-korszakos Husqvarnák hatását. A blokk 446 köbcentis, Euro4-es egyhengeres, a küllős első kerék 19-es, a hátsó 17-es, a menetkész tömeg 148 kiló, a fékeket pedig ABS felügyeli.

Brixton BX125

A Brixton az osztrák KSR Grouphoz tartozik, hasonlóan a Lambrettához. A Brixton a Mash receptjét követi, és bízik 70-es évek dizájnjában és a kínai gyártásban. 2017-ig a legklasszikusabb receptet követve karburátorral és hátsó dobfékkel készültek a modelljeik, aztán az Euro4-gyel ők is átálltak az injektorra és a tárcsafékekre.

A BX 125 egy kellemesen klasszikus forma naked bike, 125 köbcentis léghűtéses blokkal, 11 lóerővel és 134 kilós saját tömeggel.