Így töri ketté az agresszivitás egy motorversenyző karrierjét

2018.09.11. 15:05

A hétvégén a misanói Moto2-es futamon olyat láthattunk, amilyet korábban még soha: Romano Fenati átnyúlt ellenfele motorjára, és 200 km/h feletti tempónál tökig rántotta a féket. A bírók azonnal kizárták a versenyről, de egy futamnál többet bukott: nagyjából az egész karrierjét.

fenati.gif

Romano Fenati karrierje látványosan indult, első Moto3-as versenyén, 2012-ben Katarban kapásból a második lett - az első akkor Maverick Vinales volt, aki most már a Yamaha gyári csapatában húzza a gázt Valentino Rossi mellett. Fenati második világbajnoki versenyén már nyert, nehéz körülmények között, látványos előnnyel kalapálta el a mezőnyt. A szezon végén végül hatodik lett - tudott volna többet is, de a teljesítményszegény FTR Hondában ennyi volt. Akkor úgy tűnt, övé a jövő.

2013 küszködősre sikerült, de a szezon végén meghívták Valentino Rossi csapatába, a Sky VR46 Teambe, ahol egy ütőképes KTM-mel kibontakozhatott, és a bajnokságot négy futamgyőzelemmel az ötödik helyen zárta - akkor olyan nevek végeztek előtte, mint Jack Miller és Álex Rins, akik azóta már a MotoGP-ben vannak.

A gondok 2015-ben kezdődtek, ekkor irányult először a figyelem Fenati frusztrációira - az argentin futamon volt a híres konfliktusa Niklas Ajóval , akit először megpróbált megrúgni, majd az edzés rajtja előtt átnyúlt, és leállította a finn motorját.

gigataho1.png

2016-ra a rossz dolgok még rosszabbra fordultak, Fenati dühkezelési gondjai a tehetségénél gyorsabban bontakoztak ki, emiatt megromlott a viszonya a csapatával - az egész az osztrák GP-n tetőzött, amikor megütötte az egyik szerelőjét. Ez volt az utolsó csepp a pohárban, még a hétvégén kirúgták a csapattól.

Bár ez önmagában is súlyos vétség, hiszen a szerelők, és úgy általában a csapat nem a versenyző beosztottjai, hanem tényleg egy csapat, ahol mindenkinek megvan a maga dolga - a szerelőé a motor felkészítése és karbantartása, a futóművesé a megfelelő beállítás megtalálása, külön szakember van az elektronikára, a telemetriára, és van a versenyző, akinek az a dolga, hogy végigmenjen a versenyen - és nekik együtt kell működniük, különben nincs eredmény. És nagyon úgy nézett ki, hogy Fenati senkivel nem hajlandó együttműködni.

Például nem volt hajlandó Pesaróba költözni, ahol a VR46 Akadémia is működik, hogy részt vegyen a versenyzőképző programban, aminek része a teljes fizikai edzésprogram, beleértve a motoros és sima fizikai edzéseket, illetve a mentális képzés, például a PR és az angol nyelvtanfolyam.

Elsőre úgy tűnt, hogy a Fenati számára félbemaradt szezon megfelelő lecke volt, az interjúk alapján úgy tűnt, hogy megvan benne az az alázat, ami korábban hiányzott. 2017-re sikerült is új csapatot találnia, a Marinelli Sniperst, és meghálálta a bizalmat: szezon végén a második lett, és ő volt az egyetlen, aki abban a szezonban képes volt legalább megszorongatni Joan Mirt, sőt, három futamgyőzelmet is begyűjtött. Mellékszál: Mir botránymentesen hozta le a szezonjait, jövőre a Suzuki gyári csapatában kezd a MotoGP-ben.

Fenati az idei szezonban fellépett a Moto2-be, de nem indult olyan fényesen a pályafutása, mint a Moto3-ban. Az első tizenegy futamon csak kétszer szerzett pontot, a legjobb eredménye Le Mans-ban egy hetedik hely volt. A kvalifikációk valamivel jobban mentek neki, általában a rács közepéről indult, de nem mindig: Silverstone-ban például csak a 31. helyre volt jó, mielőtt törölték a futamot, és a számára hazai pályának tekinthető Misanóban is csak a 22. rajthelyet szerezte meg.

Talán emiatt volt különösen ingerült. A versenyen feljött és a 11. helyért meccselt, egy bolyban Stefano Manzival, a Forward Team pilótájával. Manzi vakmerő versenyző hírében áll, és ennek megfelelően keményen támadta Fenatit, egy ponton össze is ütköztek, aminek az lett a vége, hogy Fenati kiesett a kavicságyra - ez sem volt szép manőver, Manzi ezért a következő futamon hat hellyel hátrábbról fog rajtolni. Fenati ezután elveszítette a józan eszét, őrült tempóban üldözni kezdte Manzit - de a visszaelőzés helyett szimplán bosszút akart állni, melléérve átnyúlt, és ha csak egy pillanatra is, de kőkeményen ráfogott a másik első fékére.

A telemetriából pontosan kiderült, hogy 217 km/h-s tempónál történt a dolog, és 20 baros nyomás volt a féken - ezen a pályán a Moto2-es versenyzők átlagosan 9 barral szoktak fékezni. Látszik, hogy az első kerék blokkolt - kétszáz feletti tempónál!!! - a motor bekígyózott, kisebb csoda, hogy Manzi össze tudta szedni, és nem lett belőle különösen ronda baleset.

Fenati pechére a kamerák felvették a ritka undorító húzását, a pályabírók pedig belengették neki a fekete zászlót, majd később megkapta a két versenyes eltiltást. Amit sokan túl enyhének tartottak, de a szabályzat szerint ez mérsékelt megsértése az előírásoknak - az más dolog, hogy Fenati szempontjából mindegy, hogy a mezőny végében 200 vagy 250 ponttal van a bajnokság csúcsától. Ráadásul elég nehéz megítélni az esetet, hiszen ilyesmire nem volt még példa. Illetve enyhítő tényező, hogy bár veszélyes volt, de nem lett belőle baleset. Végül a szponzorok és a csapatok kihátrálása elintézte Fenatit, nem kellett a felügyelőszervek a beavatkozása - tekinthetjük ezt természetes kiválasztódásnak.

A futam után a MotoGP pilótái keményen bírálták, Crutchlow az örök eltiltást pedzegette, Márquez szerint példát kéne vele statuálni, Pol Espargaro pedig az összes motorversenyző nevében szégyellte magát: "Ez nem versenyzés. Sajnálom, ha valaki azt láthatja a tévében egy futamon, hogy egy profi versenyző ilyet tesz. Ez szégyen."

A fentiekből kiderül, hogy az egész királykategória elhatárolódott Fenatitól. Tehát az a mezőny, ahová feljuthatna, egyöntetűen kijelentette, nem kér belőle.

Ezzel bezárult a továbblépés Fenati előtt, és elkezdődött a bukása. Először a csapata, a Marinelli Snipers rúgta ki, néhány órával később pedig a jövő évi csapata, a Forward Racing is jelezte, hogy visszalépnek Fenati igazolásától - érdekesség, hogy a Forward Racing jövőre az MV Agusta gyári támogatásával indult volna, és Fenati csapattársa az a Stefano Manzi lett volna, akinek a hétvégén rámart a fékjére. Közben az MV Agusta is jelezte, hogy semmiképpen nem szeretnék, ha Fenati bármilyen összefüggésbe kerülne a motorjaikkal.

Az egész után Fenati is nyilatkozott: "sajnos impulzív karakter vagyok, viszont nem állt szándékomban bántani egy másik pilótát, csak meg akartam vele értetni, hogy veszélyes volt, amit ellenem csinált". Korrekt húzás volt részéről, hogy nem próbálta igazolni a tettét, egyszerűen csak összefoglalta a miérteket.

Azt már tudjuk, hogy az idei év véget ért számára, és 2019-ben sem lesz ott a rajtrácson.

Mivel még csak 22 éves, van esélye megtanulni, hogyan kell kezelni ezeket a helyzeteket, kordában tartani az indulatait. A nagyobb baj, hogy a mostani eset után senki nem szeretne ellene versenyezni, és ha bármilyen csapat aláír vele, nagyon nehéz lesz meggyőzniük a szponzorokat, hogy adjanak neki még egy esélyt.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.