Mire lehet számítani idén a Totalbike24-en?
A tavalyi év legfontosabb tanulsága volt, hogy a verseny amatőr bája eltűnőben, és mezőny első felébe kerülni is már elképesztő felkészülést követel. És amennyire látom, illetve követem a csapatok felkészülését, idén egyáltalán nem biztos, hogy az eddig verhetetlen Big Hero behúzza az ötödik győzelmét.
Kezdjük a legfontosabb kérdéssel: ki fog nyerni? Csak tippelni lehet, de három csapat biztosan van, akik közül mindegyikben benne van a győzelem. A Big Hero4 SPD-t eddig négyből négy versenyt nyert, az elsőt toronymagasan, a másodikat és harmadikat megnyugtató előnnyel, tavaly viszont alig egy kört adtak a Biker Boyznak - a verseny utolsó órájában a mezőny két leggyorsabb pilótája ütötte verte egymást, a többiekhez képest úgy mentek végig a pályán, mintha tudnának egy rövidebb utat. Tavaly ezt a csatát volt szerencsém belülről, a mezőnyből nézni, néha szó szerint a lassabb pilóták hóna alatt bújva fűzték keresztül magukat a mezőnyön.
És idén ugyanezt a csatát várhatóan hárman fogják előadni, ugyanis a tavalyi harmadik helyezett, a Speedfright kőkeményen felzárkózott. Tavaly is esélyek lehettek volna, de csak nem sokkal a verseny előtt jutottak be egy másik csapat visszalépése miatt, és addigra az egyik ászuk - Csuzy - átigazolt a Biker Boyzhoz. Őt viszont idénre visszacsabították, és amennyire tudom, kőkeményen edzenek a versenyre, sőt, még a tavalyi, sok harcot megélt Aprilia SR50-esüket is lecserélték egy gyorsabb robogóra, ami nem ér le minden jobbos kanyarban.
Viszont a Biker Boyz sem lesz lassabb, ugyanis a TB24 történelmének egyik legerősebb keretével állnak rajthoz, a csapatban két egykori versenyző is lesz - a licenszük már öt éve lejárt, és saját bevallásuk szerint évek óta nem is ültek motoron, de attól még hiba lenne azt gondolni, hogy ettől lassúak lesznek.
Az első hely emiatt valószínűleg azon fog múlni, hogy melyik csapat mennyire felkészült, mennyire van stratégiájuk, mennyire tudják kezelni az esetleges problémákat, milyen gyorsan tudnak felállni egy esésből vagy műszaki hibából. Ezen a téren eddig a Big Hero4 az etalon, viszont azzal ők is tisztában vannak, hogy a tavalyi teljesítményük idén már kevés a győzelemhez - nagyon várom, hogy mit mutatnak idén, egészen biztos vagyok, hogy lesz egy-két boszorkányos húzásuk, mind versenyzői, mind csapatszinten.
És lesznek még erős csapatok: a Scooter Apex, a HNKN Club, a ProCaMoto28, a Tutto Moto KRT, a Team24h, a New Kids Scooter, az AVL, a Night Riders (a tavalyi Márkafüggetlen Team) a Senior Team - ha nem is feltétlenül a dobogóért mennek majd, ott fogják nyomasztani az élmezőnyt a top10-ből, és mivel gyorsak, kikerülni sem lesz őket olyan könnyű.
Ráadásul idén minden esély megvan egy kiadós esőre, ami villámgyorsan át tudja rendezni a mezőny erőviszonyait, ugyanis aki szárazon gyors, az nem biztos, hogy vízen stabil pilóta lesz - egy-egy eséssel rengeteg hátrányt lehet begyűjteni, a potenciális pilótasérülésről nem is beszélve, nagyon nem mindegy, hogy az utolsó 6 órát kettő vagy négy versenyző között kell beosztani.
Az eső tehát bármit tud borítani, mert ez nem a Formula-1, hogy egy kis csapadéktól mindenki prüszköljön, de ha egy komoly vihar csap le, mondjuk mint amilyen 2016-ban a verseny előtt két órával, akkor viszont leállítjuk a futamot, mert nem a Titanic remake-jét akarjuk.
Esés anélkül is lesz elég, ebben biztos vagyok, a tempó már tavaly is rideg volt. Nem egyenesben, azok egy örökkévalóságnak tűntek, hanem a kanyarban, ahol a jobbak tényleg pengeélen mentek, lapraszerelték a pályát. Idénre a pilóták és a versenygépek is fejlődtek, egészen biztos vagyok benne, hogy a top10 a MAMI kupán sem szerepelne szégyenteljesen. Tehát a gyors kanyarokban, például a hátsó, nagyon késői érintős balosban, a középső nagy jobbos hurokban és a mérlegkanyarban biztosan lesznek ronda csúszások, ezek miatt előre aggódom.
Ráadásul több csapat a szabályzatba még beleférő semi slick gumival készül, ami eleve nem bír ki egy teljes versenyt, és szárazon ugyan boszorkányosan fog, de vízen aggasztó lesz - nekik érdemes esőgumival készülniük. Idén ráadásul az elektromos kategóriában is igazi verseny lesz, négy csapattal - nagyon kíváncsi vagyok, hogyan fogják lehozni a 24 órát.
És közben alakul a Totalbike szerkesztőségi csapata is, de közel sem ment minden gördülékenyen - csak a napokban dőlt el, hogy mégsem az elmúlt két évben hűségesen szolgáló Aprilia SR50-nel állunk rajthoz, és a csatársor is átrendeződött, de ez már egy másik sztori.