Veteránok, melyeknél nem számít a pénz
Nagyképes: Concorso d’Eleganza Villa d’Este - 2019.
A cernobbiói Villa d’Este ad helyet az egyik legnívósabb veteránautós szépségversenynek, szerencsére motorkerékpárok is megméretik magukat, már nyolc éve minden alkalommal - ezek pedig az idei legérdekesebb darabok.
A BMW minden évben bemutat valamilyen tanulmányt, kísérleti járművet. Idén az R18 Concept érkezett, a szokásos boxer elrendezésű blokk már 1,8 literes és persze a kardántengely is a helyén van
Bámulatosan egyszerű néven fut az egyik legkevésbé egyszerű motor, a New Motorcycle. 1927 és 1929 között készült Franciaországban, ez a példány az utolsó évben; Georges Roy munkája az egyhengeres, 475 köbcentis, préselt lemezekből szegecseléssel összeállított vázú gép, amely a teljesen burkolt Majestic előfutára volt
1929-ben rendezték az első Concorsót, ezért az abban az évben készült motorkerékpároknak külön kategóriát szenteltek, ez egy Harley-Davidson 29-D. A cég 750-es, oldalszelepelt V2-es blokkját egészen 1973-ig használták
Ez már a „Promenade Percy: Sportsman’s Wear” kategória egyik indulója, a Gilera Saturno Corsa. Egyhengeres ötszázas, Hongkongból érkezett a versenyre. Mögötte Taurus B8 Super Sport
Külön kis kiállítást rendeztek a hatvanas-hetvenes évek olasz ötveneseiből. Akkoriban akár 14 évesen, formalitások nélkül bárki nyeregbe pattanhatott és elhajthatott egy ilyen maximum másfél lóerős, 40-es tempóra képes járgánnyal. Tizenegy kis gép állt sorba, köztük több, felénk ismeretlen márka, mint például Gitan vagy Aspes
A BMW mindig elhozza a csodálatos R7 prototípust a motorok szépségversenyére. Most egy stílusban pontosan hozzáillő, de persze a legújabb technikát hordozó hommage is színesítette a látványt
Lesz majd róla egészalakos is, egyelőre egy részlet: MGC N3A „Écrémeuse”, azaz „fölözőgép”. Formára és a technikát tekintve is rendben van a gép, a részletei is érdekesek; ez itt a rendszámtáblába integrált féklámpa
A legrégebbi gépek a „Still in Action: Motorcycles more than 100 Years Old” kategóriában játszottak. Ez a Bianchi C 75. A főleg kerékpárjairól híres cég első, nagyobb szériában készített motorja. Egy henger, 498 köbcenti
Munkában a zsűri, középen az elnök, Francois-Marie Dumas épp a későbbi fődíjas Koehler-Escoffier-t vizsgálja
A rendőrmotorok kategóriája volt az egyik legerősebb idén. Ez az 1965-ös, 1207 köbcentis motorral hajtott, lábkapcsolású váltós Harley-Davidson FLH Electra Glide nyert. Nem véletlenül volt népszerű a helyi rendőrök, csendőrök körében
„50 Years Ago: Trendsetters for Future Success” volt a neve a D kategóriának, mindent el is mond az indulókról. Itt folyt a nyálam rendesen, nehezen tudtam volna választani – a zsűri ezt a 210 km/órára képesTriumph T150 Tridentet a második helyre tartotta érdemesnek
Moto Guzzi V7, 1968. A „Two-Wheeled Guard: To Protect and To Serve” kategória második helyére futott be. Állítólag a gép az akkori olasz elnök amerikai látogatása miatt született. Ott Harleyk kísérték, olyat importált volna ő is, de a tanácsadói szerint jobban adja ki, ha olasz motort használnak, így két év alatt lábra állt a V7
MGC N3A „Écrémeuse”, 1929. A fura formájú gép megnyerte a kategóriáját – nem meglepő, elég ritkán lehet tej fölözésére szolgáló szerkentyűre emlékeztető tankot látni motorkerékpáron. Összesen csak 227 darab motor készült MGC logo alatt
BMW R 68, 1959. A bajorok a motorkerékpár-gyártásuk kezdete, 1923 óta kitartottak a boxermotor-kardántengely párosítás mellett, strapabíró túragépeik mellett mindig voltak sportos modelljeik is. Az R68 volt az első utcai BMW, amely elérte a 160 kilométeres végsebességet, itt pedig a közönség szavazatát. Amúgy az egyik legritkább sorozatgyártású BMW, kevesebb mint 1500 készült belőle
A százévesnél öregebb motorok közül ezt az Achilles 3 ½ PS-t választották a legszebbnek. Az1904-es évjáratú ötszázas gép kora legerősebb egyhengerese volt; észak-Csehországban készült
A mezőny legrégebbi tagja az 1901-ben gyártott Holcroft. Henry Holcroftnak acélműve volt Wolverhamptomban, az egyik barátját pedig Albert John Stevensnek hívták; az AJS alapítójáról beszélünk. Stevens épített először amerikai, Mitchell gyártmányú, egyhengeres 213 köbcentis blokkot egy kerékpárba, majd Holcroft is követte példáját
DKW Super Sport 500. Az 1920-as évek végén a DKW adta el a legtöbb motorkerékpárt a világon. 1929-ben modernizálták a csúcsmodellt, a vízhűtéses kéthengeres, kétütemű ötszázas tizennyolc lóerejével megfutotta a százhúszat
A hetvenes évek elején átalakították az olasz rendőrség és csendőrség szervezeti felépítését, az addig jellemzően sötétkék és sötétzöld szín mellett a helyi rendőrségeknél világoskék-fehér kombináció következett. A motor a jól bevált 90 fokos V2, 703 köbcentivel
A motorkerékpárok szépségversenye mindig sok érdeklődőt vonz, a legtöbben aktívan motoroznak, remek a hangulat. A Harley-Davidson 29-D mellett egy Henderson KJ várakozik, mindkettő 1929-ből maradt ránk
A zsűri mindig megindokolja a döntését, általában az adott motort legjobban ismerő tag beszél, majd kiosztják a díjakat, kategóriánként. A csoportos fotózás sem maradhat el természetesen. DKW, MGC, Koehler-Escoffier
Az 1952-es FN XIII 450 OHV-t tolja osztrák tulajdonosa a zsűri elé. A belga fegyvergyár egyhengeresei megbízhatóságukról voltak híresek, sok sportsikert értek el velük a harmincas évek elejétől egészen az ötvenes évek végéig. A felülszelepelt 450-es igazából 422 köbcentis
Még egy FN, 1905-ből. Alig két évvel a motorkerékpár-gyártás beindítása után a Fabrique Nationale d’Armes de Guerre már szenzációval jelentkezett: a világ első, sornégyes blokkjával, amelynek erejét kardántengely vitte a hátsó kerékhez. Második lett a kategóriában. A hölgy a zsűri tagja!
Kategóriagyőztes: Moto Guzzi Gran Turismo Corsa Leggera, 1938. A fekvő egyhengeres nagyjából 26 lóerős lehet, korának egyik legjobb sportgépe volt. Első és hátsó futóművén egyaránt dörzs-lengéscsillapítók vannak. És szép is, nem kicsit
Nem véletlenül lett „Özvegycsináló” a csúfneve a Kawasaki Mach III-nak. A háromhengeres kétütemű 500-as hatvan lóerős, száguldásra termett – de a váz, a fékrendszer és a futómű nem igazán volt partner hozzá. Itt azonban megnyerte a kategóriát belga hölgytulajdonosa számára
Nagy tapsot, hölgyeim és uraim, az összesített győztes: a Koehler-Escoffier! Az 1929-ben gyártott, ezres V2 az egyik utolsó ezen a néven, a tervező Jules Escoffier és a pénzügyi forrásokat biztosító Marcel Koehler nevét viselő francia cég később összeolvadt a Monet & Goyon-nal. Tényleg pompás, de szerintem voltak még szebbek...