Frissítették a villanyrobogók támogatását, már nyolc típus fér bele

2020.06.26. 06:05

A májusban megjelent pályázattal akár 55 százalékkal olcsóbban juthatnak elektromos robogóhoz a vállalkozások. A robogóra vonatkozó kitételek eddig szűkre húzták a típusok listáját, viszont most lazítottak rajtuk. Emellett pár félreérthető részt is tisztáztak, bár van, ami még mindig homályos lehet az érintettek számára.

A projektért felelős IFKA (Iparfejlesztési Közalapítvány) oldalán június 17-én megjelent, hogy a támogatásra szánt kétmilliárd forintos keret a módosítás után másfél nappal kimerült, így lezárják a pályázás lehetőségét. Innentől a beérkezett pályázatok elbírálása van csak hátra, de annak sem kell aggódnia, aki lemaradt. Az ITM-nél azt a következtetést vonták le, hogy a projekt sikeres és van rá érdeklődő, ezért már tervben van a keret bővítése és a pályázat újranyitása. 

Mégis érdemes még foglalkozni a témával, mert a pályázat beadása és elbírálása egy független folyamat a vásárlástól, tehát aki elnyeri majd a támogatást, az ráér hónapokon át eldönteni a közben épp alakuló modellkínálatból, hogy mit vesz meg. Vagyis nem egy konkrét motorra pályáztál, hanem támogatásra, és aztán még bőven van időd modellt választani, és másfél év a végső határidő az átvételre. És már most nagy változás történ a megvásárolható modellek terén.

A pályázatot úgy módosították, hogy továbbra is csak cégek és vállalkozók részére volt elérhető, viszont ezen belül is megkülönböztettek három kategóriát. Vannak azok a vállalkozások, akik a járművekkel közvetlen szereznek bevételt, ilyenek például a flottakezelők. Számukra nincsenek korlátok vásárlás tekintetében, viszont mindenki másnak vannak.

Ugye gondolhatnánk, hogy idetartoznak még a futárcégek is, mert számukra is közvetlen bevételteremtő a robogó, viszont a jogszabályok alapján mégsem az. Számukra a kiszállított termék a bevétel teremtő eszköz, tehát a robogó csak egy segédeszköz, emiatt rájuk vonatkozik egy felső korlát, az Európai Unió által megszabott csekély összegű támogatás. Ez azt jelenti, hogy a felvett támogatásaik összege a versenyjogi szabályok miatt nem haladhatja meg a kétszázezer eurót, ami mai árfolyamon közel 70 millió forint.

Például, ha egy vállalat pályázott felújítási támogatásra 40 millió forintos értékben, pályázott 25 millió forint értékben munkaerőteremtési támogatásra, akkor csupán 5 milliós kerete marad igénybe venni az elektromos robogókra vonatkozó támogatást. Ennek versenyjogi okai vannak, ez egy EU-s szabályozás. Ha számára a jármű közvetlenül értékteremtő eszköz, akkor ez az 5 milliós keret nincs.

A harmadik kategóriába azok a vállalkozások tartoznak, akiknek egyáltalán nem létfontosságú az elektromos robogó, de élhetnek a támogatással és nyújthatnak be pályázatot. Ilyen például egy ügyvédi iroda is, de a kiírás értelmében ők ugyanabba a sávba kerülnek, mint a futárcégek, tehát rájuk is vonatkozik a De Minimis támogatási elv.

Mit módosítottak, és ezután mit vásárolhatunk támogatással?

A május 20-án megjelent pályázatban a meghatározott műszaki korlátok a következők voltak: a hajtómotor teljesítménye legyen minimum 1400 Watt, az akkumulátor kapacitása legyen minimum 48 Volt és 42 Amper-óra, az ár nem lépheti túl az egymillió forintot, és az elektromos robogó férjen bele a segédmotoros kerékpárok kategóriájába.

A módosítás annyiban könnyítette meg a forgalmazók dolgát, hogy az akkumulátor kapacitásának előírásait leegyszerűsítették, innentől annyi a kitétel, hogy haladja meg az 1800 Wh-t. Mivel az előző szabályozás (a 48 V és 42 Ah szorzata) 2016 Wh-ról szólt, így nem csak az értékek arányával lehet már játszani, de lejjebb is lehet menni velük. Emiatt a Socónál például már nem csak a vállalat robogója, a CUx fér bele a támogatásba, hanem a rájuk inkább jellemző motorszerű modellek is, egészen pontosan a TC és a TSx.

A két modell nagyon hasonló alapokra épül, viszont más a kialakításuk. Az akkumulátorcsomag mindkét típusban egyforma, 60 V és 30 Ah, ezzel pont elérik az 1800 Wh-s minimumot. A gyártó a 150-160 kilométer körüli hatótávot ígér a típusokra, ami városi használat mellett egészen fantasztikus, nem kell állandóan a töltőn lógatni a motorokat. Viszont egyikük sem robogó, nincs meg bennük az a praktikum, így egy futárcég valószínűleg inkább a CUx-eket fogja megvenni egy dobozzal.

A Niunál az az érdekes helyzet áll fenn, hogy nem bővült a támogatást élvező típusok listája, pedig a forgalmazó és a gyártó is hajlandó lenne ehhez csökkenteni az árakon. Érdekes, hogy a mostani modellek, amikre elérhető a támogatás (MQI + Sport, NQUGT Pro), azokra az első pályázati feltételek mellett is igényelhető volt. Viszont az egyel kisebb modellek, amelyek árban is megfelelnének, pont 40 Wh-val maradnak el az újonnan meghatározott 1800 Wh-tól. A forgalmazó még egyeztet az Elektromobilitási Központtal, és a gyártó hajlandó lenne egy kicsivel olcsóbban adni a típusokat kizárólag Magyarországnak, ha beleférnek a támogatásba.

A harmadik gyártó a Z-tech, akinek a ZT-26B típusú elektromos robogója eddig is belefért a támogatásba, viszont azóta piacra dobtak két további modellt, a ZT-23 és ZT-22-t, amelyek az új szabályozásba kényelmesen beleférnek. Előbbiben 60 V és 2x20, tehát 40 Ah-s, utóbbiban egy kisebb, 60 V és 32 Ah akkumulátor csomag van, és mindkét típus éppen befér az egymilliós felső határ alá. Ezek a típusok kicsit hasonlítanak a Niu modelljeihez, de annál jóval egyszerűbbek részleteikben.

Érdekességként említem csak meg Lvneng S5 elektromos robogót, ami szintén belefér a támogatásba, és ugyan egy-két helyen felbukkan már hirdetésekben, de nem sikerült elérnem sem az importőrt sem egy hivatalos kereskedőt. Ránézésre egy Niu klón, csak kreativitást nélkülözve a kerek lámpát kockára cserélték. Műszaki tartalmát tekintve kevesebbet tud, mint amire hasonlítani akar, viszont ugyanazon az áron.

Friss információk

Megkeresett az Lvneng forgalmazója, és kiderült, hogy az S5 kapható Magyarországon. 1890 Wh-s akkumulátorokkal egymillió forint alá esik, így mindkét irányból belefér a támogatásba. További extrákat lehet rá rendelni, mint doboz vagy plexi, de annyira a határon mozog, hogy ezekkel már meghaladja keretet. 

Emellett egy másik modelljük, az X1 is belefér a támogatásba, konkrétan ugyanolyan akkumulátorcsomaggal vásárolhatjuk meg. Ez a modell tízezer forinttal olcsóbb, de egy 12 ezres doboz éppen ebből a vásárlásból is kiesik. Ez a gyengébbik modell, ebben csak 2020 W-os Bosch agymotor dolgozik, viszont itt 100-120 kilométeres hatótávot ígérnek. Ezzel szemben az S5-ben egy 3000 W-os motor van, de csak 80-90 kilométeres hatótávot adtak meg.

Mekkora volt az érdeklődés?

Mind a három forgalmazótól azt a visszajelzést kaptam, hogy magas volt az érdeklődés még napi szinten is. Az a rész tisztulni látszik, hogy magánemberek már nem keresik őket a támogatással kapcsolatban. A Niunál pontos számot is tudtak mondani, körülbelül 1200 megkeresést kaptak, és úgy látják, hogy ennek 60 százaléka komoly vásárlási szándékkal bír.

A Soco és a Z-tech is komoly érdeklődésnövekedésről számolt be, annak ellenére is, hogy a pályázat már nem él (az IFKA oldaláról is levették). Ők is bíznak az esetleges újranyitásban, bár a viszonteladókkal volt egy kis súrlódás, amikor a forgalmazók lejjebb vitték az árakat, így kisebb árréssel tudtak értékesíteni.

A probléma egyébként ezzel a pályázati kiírással, hogy sokak számára átláthatatlan lehet, és a módosítás ellenére is sok benne a homályos pont. További gond, hogy a támogatás egyik feltétele, hogy a motor kedvezményes megvásárlása után azonnal cascót kell kötni. Ezeknek a típusoknak már mind van típusengedélye az EU-ban, ebből nem lehet probléma, viszont Magyarországon a segédmotoros kerékpárokra (SMKP) ugye nem kötelező a rendszám, így a casco kötése is problémásabb.

Felhívtam a Magyar Biztosítók Szövetségét (MABISZ), ahol azt mondták, hogy a biztosításkötés folyamatában nem lehet jogi akadály, viszont mivel ezeknek a járműveknek az azonosítása problémás a biztosítók megtehetik, hogy adnak cascót, de nem feltétlen fognak. Ha bármilyen balesetben vesz részt egy ilyen motor, de elhagyja a helyszínt, szinte lehetetlen megfogni csupán alvázszám alapján. A biztosítók nem vállalják ezt a kockázatot, ráadásul ilyen esetben nincs fizetési kötelezettségük, tehát a tulajdonosoknak is felesleges lenne fizetni. Ezt az egészet kizárólag az SMKP-k rendszámozása oldhatná meg, viszont ez egyelőre tervben sincs.