Talmácsival köveztek

2008.11.07. 09:00

Adatlap Aprilia Rs 125 ()

Ahol nemrég alacsony fordulatú traktorok szántották a földet, ott hamarosan sivító és hörgő versenymotorok rezegtetik meg a Balaton melléki levegőt. Most már biztos: megépül Magyarország motoros Grand Prix pályája, a Balatonring.

Ahol most békés sajtós bájcsevej, leszórt murva és őszi sár van, ott 2009. szeptember 20-án már 4232 méternyi versenyaszfalt és 80 000 néző lesz. A nyári bejelentést lelkesedés és aggályok is kísérték - a ma délelőtti alapkőletétel már a szkeptikusokat is megnyugtathatja. A hátralevő tíz hónap ugyan kevésnek tűnik, de a 200 millió euró, ami az építési munka mögött áll, sok mindent megmozgathat – nincs jobb teljesítménynövelő a pénznél.

800 munkahely teremtését ígéri Sávolynak Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. Ezen túl a közel százezer ember, aki a versenyre érkezik, még sokaknak jelent bevételi forrást a marcali térségben és a Balatonnál. Beszédében kiemelte, hogy a nemzetközi gazdaság rossz helyzete ellenére is szükség van a fejlesztésre, ez az, ami átsegíti az országot a gondokon. Carmelo Ezpeletának, a GP-jogtulajdonos Dorna Sport SL elnökének megköszönte, hogy hazánkat választotta a 14. futam helyszínéül.

A pálya nevének kitalálása Ujhelyi István országgyűlési képviselőnek okozott álmatlan éjszakákat. Bajnai őt, a keresztszülőt kérte fel a Balatonring mentorának. A kormány kiemelt beruházásnak minősítette a pálya építését, ezért ígéretük szerint megyei és helyi szinten sem fékezik majd az építkezést.

Környezetvédelmi szempontból nem lehet gond, a helykiválasztást alapos munka előzte meg. Budapest csak 180 km, de nincs messze Ausztria, Szlovákia, Szlovénia és a balkáni szomszédok sem. A sármelléki reptér közelsége szintén jó pont, ahogy a turisztikai vonzerővel bíró Balaton is. Vicente Cotino, a beruházó Sedesa csoport vezetője elmondta, ezek az előnyök nagyban hozzásegítették őket a magyar kérelem pozitív elbíráláshoz.

Gyenesei István önkormányzati miniszter kiemelte a pálya előnyeit: talán a legtempósabb lesz ez Európában. A 15 méter széles és 840 méter hosszú egyenesben akár 315 km/h-ra is fel lehet gyorsulni. Egy GP-futam összbevétele elérheti a 2 milliárd forintot, de az anyagi hasznon túl pénzben ki nem fejezhető reklámértéke is van: 207 ország vásárolta meg a Moto-GP közvetítési jogát, 300 millió néző figyeli majd a magyarországi futamot.

A Moto GP-logók között szürreálisan mutató Dr. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke röviden vázolta a Balaton-törvény módosítását, ami alapján kivételes esetként lehetséges volt a mezőgazdasági területek átminősítése. Húsz engedély szükséges az építkezés befejezéséhez - szerinte ezzel időben vannak, az előzetes ütemterv szerint jól állnak.

A Balatonring Zrt. 30%-a a Magyar Turizmus Zrt.-é, a maradék többségi tulajdon a spanyol WCM S.L. csoporthoz tartozik. Közgazdászaik szerint az évente ötmillió euróba kerülő Dorna-licenc busásan megtérül majd. Az alapkőletételen és a sajtótájékoztatón jelen volt Jorge Martinez Aspar csapatfőnök és Talmácsi Gábor ex-világbajnokunk is. A vele készült beszélgetést a keretes részben olvashatják. Az alapkő alá egy fémhengerbe magyar és spanyol zászlót tettek. A pálya tervei mellett a Nemzeti Sport mai száma is a tartályba csúszott - talán ők is szeretnék, hogy néhány éven belül a magyar nemzet meghatározó sportja lehessen a gyorsasági motorversenyzés.

Már tényleg hazai pályán

Nem látta valaki Talmát? Alacsony, így folyton kitakarja a sok fotós, csak a tükörreflexes fényképezőgépek sercenése az irányadó - a zsokék sem viccből hordanak színes ruhát, most Gábornak is ez kéne. Mindenki rá kíváncsi, a sajtó gyűrűje ellenére lelkes, mesél és mosolyog.

- Nem kérték ki a véleményem a pályáról, miért is tették volna? Az építtető profi cég, nem ez lesz az első ilyen létesítménye. A nyomvonalat és a tapasztalatukat számításba véve ez Európa egyik legjobb pályája lehet. Gyors és technikás - ez már a tervrajzokon is látszik. Engem a valenciai aszfaltcsíkra emlékeztet, de nem is az aszfaltszalag, ami a hasonló: inkább a beláthatóság és a stadionjelleg a közös. Aránylag kis területen rajzolták meg a nyomvonalat, ebből a nézők profitálhatnak.

Maga mögé mutat, felsőtestből hátrafordul, a lassan mozgolódó földmunkagépekre hunyorít. Látni szemében a lelkesedést: itt még néhány hete kukoricaszárak kornyadtak, most meg már a magyar gyorsasági motorsport jövője alakul a sárban.

- Óriási dolog, hogy megépül a Balatonring. A magyar utánpótlásnak kell ez, a sportág jövőjének a záloga az ide irányuló figyelem. Az, hogy itt háromnegyed év múlva a világ legjobbjai vívnak majd, egyértelmű, hogy a magyar szurkolók érdeme. Innen az ötlet, ez indította be a folyamatot - nekik, és részben az én sikeremnek is köszönhető a Balatonring.

Igaz, hogy idén nem sikerült a duplázás, de a bronzérmet is sikernek értékelem. Volt, hogy a technika szúrt ki velem, de volt, hogy én rontottam, pont akkor, amikor a motor hibáit próbáltam helyrehozni. A balesetem és az azt követő kézműtétem szintén hátráltatott: remélem, jövőre a 250-es kategóriában tényleg csak a versenyre kell majd figyelnem.

A sátor tövében utcai 125-ös Aprilia áll. Természetesen a Team Aspar színében, Talmácsi-kiadás, ott a név a plexin is. Gábor az RS felé billenti fejét, és új gépéről kezd mesélni.

-Még csak egyszer vezettem a jövő évi versenymotoromat, de az biztos, hogy erős: kétszer annyi köbcenti és kétszer akkora teljesítmény. A kanyarokból is pont dupla vehemenciával gyorsít ki, nagyon szeretnék az első háromban végezni vele. Az engem segítő csapat nem változott, maradtak a szerelőim, maradtak a mérnökök, és én sem változtam meg - csak a motor új. Remélem az első balatonringi versenyt megnyerhetem szurkolóimnak, az a harminc-negyvenezer ember, aki ott drukkolt nekem a cseh Grand Prix-n, megérdemli, hogy itthon is bizonyítsak.