Bitang streetfighterek és a világ legszexibb lábtetkója

2008.11.08. 00:00

Mindent lefényképeztünk, titkos háttérinfókat gyűjtöttünk, és csorogtak a testnedveink. Gyorsjelentés Milánóból, az EICMÁ-ról. Extra csajos galériával.

Reménytelen dugók a Milánót átszelő autópályákon, szakadatlanul ömlő eső, tíz méter alatti látótávolság és a vadonatúj utak miatt csendben lefagyó Garmin Zümo – nem mondom, hogy az idegrendszerem top fit volt, amikor fél kezemmel a viharos szélben elrepülni akaró esernyőbe kapaszkodva beléptem a Fiera Milano déli főkapuján. Ilyen körülmények között elég nehéz a motorozásra ráhangolódni, de az EICMA hozta a formáját: öt perccel a megérkezés után már nem a stressztől pörgött a pulzusom, hanem a motoroktól és a golyóbis legbombázóbb hostesseitől.

Aprilia

Az Aprilia Milánóban is az új RSV 4-est állította középpontba, amely olyan, amilyennek egy olasz motornak lennie kell: gyönyörű. Persze nem ettől szenzációs, hanem például attól, hogy a tankja az ülés alatt van. Az Aprilia-standon lehetett látni egyébként az év dizájnötletét is. A Mana X tanulmánymotor fényszórói ugyanis olyanok, mint a régi Leica-objektívek – egyszerűen zseniális. Persze ez a komplett formatervről elmondható. Az amerikai custom építés elemeit (bandázsolt kipufogó, arányok) ötvözték egy supermotóval; úgy látszik, a motorgyártásban is közeleg az őrült crossoverek ideje.

Benelli

A kínai befektetői háttérrel újraéledő olasz prémiummárka a Benelli Due szériaváltozatával jött Milánóba. A könnyű streetfighter egyik legérdekesebb műszaki megoldása a váz, melyben függesztve dolgozik a soros kéthengeres, 756 cm3-es hengerűrtartalommal és 90 lóerős teljesítménnyel. Ezt a motort biztos imádni fogják, akik hajlandók pénzt adni az exkluzivitásért és a különc műszaki megoldásokért.

BMW

A bajorok fiatalítanak, ezt nem lehet nem észrevenni. Valamennyi kiállított újdonságuk a fiatalabb korosztályra céloz. Az F800R igazi streetfighter, agresszív fejidommal, egyszemélyes üléssel, széles kormánnyal és előredőlt üléshelyzettel. De korántsem a streetfighter az egyetlen új kategória, ahová be akarják tenni a lábukat. A Lo Rider igazi gazemberbokszer, bár néhány dizájnelemét V-Max Zsolt már korábban feltalálta. Erről a két motorról már részletesebben is írtunk, itt és itt. Volt azonban még érdekesség: az S1000RR típusjelzésű, – hmm – japán stílusú superbike, amelyről azt pletykálták, hogy kipörgésgátlója is lesz, és néhány hónapon belül versenyeztetni is fogják. Ami még érdekes: teljesítménye három híján 200 lóerő.

Ducati

Szép is lett volna, ha a Ducati nem durrant nagyot itt, szerencsére nem kellett bennük csalódni. Rátettek egy lapáttal az 1098-ra, úgyhogy mostantól lehet az 1198-ra spórolni. És ha már megvolt az új blokk, csináltak köré egy streetfightert (úgy látszik, mindenki ebben a kategóriában látja a jövőt), amelynek a neve is az. S változata 155 lóerős és csak 167 kilogramm – nagyon zsivány lesz, az biztos. Részletek itt.

Fantic

A gazdag offroad-történelemmel büszkélkedő kis olasz márka minden évben újabb tanulmánnyal szondázza a piacot. Idén a Caballero kétszázas változata vonzotta a szemeket, meg a rajta üldögélő principessa, és szokás szerint kiállítottak egy régi Fanticot is, a hőskorból.

Gilera

A Gilerának, úgy látszik, semmi sem elég nagy. A világbajnok Simoncelli plakátja előtt egy minden eddiginél nagyobb óriás-sportrobogó prototípusát láthattuk az olasz trikolór színeire festve. Műszaki adatokat nem árultak el, de a név valamennyire árulkodó: GP 850 Corsa. A motort gigantikus méretű nyomógombbal lehet indítani, melyet a kormány alatti műanyag panelen helyeztek el.

Honda

A sportos blokkolásgátlók rendíthetetlen előretörésének színhelye volt a Honda-stand. Itt a Kölnben már megismert, csodaszép V4-es prototípus mellett a CBR600RR és a Fireblade ABS-es változatát mutatták be. A szakértők szerint az ABS előretörése a sportmotor szegmensben is megállíthatatlan, az új szoftverekkel már kanyarban is lehet fékezni, egyre kifinomultabbak. Érdekes, hogy a 600-as motorja az amerikai zajszintelőírások miatt már teljesen burkolt, kíváncsi vagyok, mennyire fog ez az európai motorosoknak tetszeni. Bemutatkozott az új 600-as Hornet is, melyet Olaszországban szerelnek össze. A 2009-es modell megjelenése sokkal sportosabb, mint a korábbié, a futómű elöl és hátul is állítható. Szintén új az SH 125-ös, nagy kerekű robogó, melynek leleplezését nem véletlenül időzítették a legnagyobb robogós nemzet kiállítására.

Husqvarna

Ez lenne a Husqvarna jövője? – nyögtem fel, amikor lerántották a piros vásznat a német kézbe került offroadmárka tanulmánymodelljéről. Az SMQ különlegessége a dizájnja, hiszen az egyhengeres 450-es blokk nem új. A vízhűtőt a fejidomba, az első lámpa fölé építették, ami – mondjuk úgy – meglehetősen különlegessé teszi a motor megjelenését. Nem hiszem, hogy ebben a formában sorozatgyártásra kerülne.

Kawasaki

A japán cég egyetlen igazi újdonságot sem mutatott be, viszont egyre erősödnek azok a fű alatti pletykák, amelyek szerint befejezik a motorgyártást. Egyébként arról is suttogtak, hogy a Yamaha is megválni készül a motorgyártástól, úgyhogy lehet levelet írni, és ajánlatot tenni.

KTM

A labancok jól összeszedték magukat Milánóra. A supermotopályát formázó stand közepén az RC8-as R változata állt, melynek nagyobb a furata, a lökete, a teljesítménye (165 lóerő), az olajhűtője, mint az alapváltozaté. Bemutatkozott a formás 990 SM-R, amely viszont nem erősebb, mint az alapváltozat, csak a futóműve és a dizájnja más. A legnagyobb KTM-újdonság a 990 SM-T volt, egy Triumph Tigerhez hasonlatos, könnyű és gyors túramotor. A 990 Adventure-t is alaposan aktualizálták. Teljesítményét 106 lóerőre növelték, sőt, az S-t felváltó R változat 115 lóerős lesz.

Moto Guzzi

A Moto Guzzi a Stelvióval tényleg indigóval másolja a BMW GS koncepcióját. Most a GS Adventure-re megszólalásig hasonlító, dobozos, terepgumis, emelt szélvédős változatot készítettek belőle TT típusjelzéssel. A stílusérzékük egyébként továbbra is tökéletes Guzziéknak. Gyönyörű volt a V7-ből átalakított Café Classic elnevezésű café racer, melyet jövő februártól lehet majd kapni.

Moto Morini

A Granpasso H83-as kódjelű változatát hozta a Morini Milánóba. Ennek alacsonyabb az ülése, szélesebb a hátsó gumija, és Öhlins a hátsó futóműve. A Granpassóból is ki volt állítva egy BMW GS Adventure-höz hasonló, dobozokkal és egyéb kiegészítőkkel felszerelt változat, de ezt nem önálló modellként forgalmazzák, hanem darabonként lehet összevásárolni.

Piaggio

Itt aztán tényleg a múlt és a jövő élt együtt. A Piaggio-terület egyik oldalán az MP3 hibrid változata állt, melyben 15 lóerős belső égésű és 3,4 lóerős villanymotor dolgozik, vagy hibrid, vagy kizárólagosan elektromos üzemmódban. Nemcsak a jármű, a személyzet is különleges volt, itt szpottoltuk a kiállítás egyetlen látható hostesstetkóját, méghozzá egy jobb lábfejen!

Vespáék persze konzervatívabbak voltak, gyöngysoros nyaklánccal és egy igazi cukisággal: az oldalkocsis, vajszínű bőrüléses GTV 200ie prototípussal.

Suzuki

Az új Honda Hornetre a Suzuki azonnal válaszolt, méghozzá a 650-es Bandit megkozmetikázott változatával. Az aktuális trendnek megfelelően a Suzuki is szögletesebb, karcsúbb és morcosabb tekintetű lett. A japánok valamilyen okból kiállítottak egy belpiacra készült 250-es robogót is, a Gemmát. A furcsa, hosszúkás formájú jármű 22 lóerős, ülésmagassága mindössze 66 centi, elöl 14-es, hátul 13-as keréken fut. Aki szerint a japánoknak nincs humoruk, az most meggyőződhetett az ellenkezőjéről. A Suzuki Van-Van nem új modell, de világoskék-narancssárgára festett, wakeboardos változata mindenkit megállásra késztetett.

TM

Az olasz offroadgyár két Black Dream fantázianevű supermotóval próbált feltűnést kelteni. A 125-ös kétütemű és 530/450-es négyütemű változatoknak az alumíniumváz és az egykarú lengővilla a különlegessége, no meg az, hogy a megszokott TM-kék helyett fekete színűek.

Yamaha

Óriási stand, falra szegezett motorok, hadseregnyi személyzet – a Yamaha igyekezett nagy feltűnést kelteni Milánóban. Újra kiállították az R1-est, ezúttal fekete-arany színkombinációban. A bennfentesek nagyon elismerően nyilatkoznak a motor műszaki felépítéséről. Akik már hallották, azt mondják, a főtengely speciális elékelése és az ennek következtében megváltozott gyújtássorrend miatt egyáltalán nem úgy szól, mint egy szokásos sornégy. A Yamaha kiállította a Tokióban debütált inkább-motor-mint-quad tanulmányt is, melyet Tesseractnak kereszteltek. Hajtása hibrid, alig szélesebb egy motornál, mégis négykerekű. És még valami fontos: a félidomos Diversion után most bemutatkozott az XJ6 naked változata is, szépen kiegészítve a Hornet-Bandit páros által megkezdett 600-as klubot.

Valentini

Az olasz Valentini hosszú évek óta Suzuki krosszmotorokból alakít át endurókat. Éppen ezért furcsa, hogy idei kiállítási darabjukban egy kétütemű, porlasztós Derbi blokk volt látható. Lehet, hogy ez egy csodálatos barátság vége?

Hát ennyi volt Milánó röviden, de megígérjük, hogy nem csak ennyi. Minden fontosabb modellről részletesen is írunk majd, picike türelem, és maradjatok velünk.