Ülj le fiam, kettes
Aki ült már motoron, tudja, milyen könnyen bajba sodorhatja magát egy elővigyázatlan mozdulattal. A balesetekre nem lehet felkészülni, de a reflexek javíthatóak – szükséges és megoldható, hogy folyamatosan fejlesszük motorozási készségünket.
Sajnos térségünk autós-motoros oktatása számos kivetnivalót hagy maga után. A váltó, gáz és fék használatára ugyan megtanítják a forgalomba készülőt, de a tudatos felkészítés nagyon messze van a nyugat-európai szinttől. Magyarországon az első lépést az importőrök és a lízingtársaságok tették meg. Számukra létszükséglet, hogy az kliensek megtanuljanak motorozni: az elhunyt ügyfél ritkán fizet. 18 évvel ezelőtt vezettem először motorral hajtott kétkerekűt, és immár tíz éve jogosítvánnyal teszem ugyanezt. Ennek ellenére tisztában vagyok hibáimmal és azzal, hogy az évek önmagukban nem sokat jelentenek. Hiába szereztünk gyakorlatot, van, hogy rossz beidegződések vezetnek minket – legalábbis engem biztosan. Már az autópályán éreztem, hogy szembesülni fogok bénaságommal: így is lett.
Olvasói levelekben máig találkozom olyan kérdésekkel, hogy normális-e, hogy az oktató kötelezően a hátsó féket használtatja. 98-ban ugyan nekem is ezt mondták, de lássuk be, kínos, hogy még ma is itt tartunk. A rugalmasabb oktatási központokban ugyan az első tárcsát részesítik előnyben, még sincs lehetőség arra, hogy a fékek helyes használatát - lassítástól a vészfékezésig – begyakorolja a tanuló. A kanyartechnika és a testtartás mintha nem is létezne: sehol sincs profi motoros instruktor. A Hungaroring Motorsport Iskola, a Suzuki és az Erste Lízing közös tanfolyamán a gyakorlat és az elmélet aránya 60-40%. Kíváncsian vártam a témaköröket és a feladatokat. Szerettem volna igazi kihívásként egy Royal Enfielddel tréningezni, ám a hétvége kevés volt a hajtókarcsapágy cseréjére. Szégyenszemre kocsival érkeztem a ring bejáratához. Legalább nem bőgök le, gondoltam, ám a Hungaroring Motorsport Iskola nem hagyta, hogy a padból figyeljem az eseményeket.
Fékezés, ívválasztás, ellenkormányzás és a súlypont helyes megválasztása: kötelező és hasznos elméleti oktatás, mielőtt megkezdődik a gyakorlat. A tanpályán tanultak gerincét a fékezési technikák elsajátítása adta. Az egyre növekvő sebesség és az arányosan csökkenő féktáv egyre komolyabb összpontosításra késztetett bennünket. A modern, ABS-szel szerelt gépek könnyebben, a nehéz cruiserek vagy a számomra kölcsönzött Suzuki GS 500 nehezebben birkóztak meg a feladattal. Akinek nem ment elsőre, megpróbálta másodszor vagy harmadszor is. Én pedig negyedszer és ötödször is. Aztán hatodikra sikerült, ami az árnyékban pilledő kezdőknek már rég: finoman, nem a kormányt támasztva odaraktam a GS-t a csíkra, majd egyesbe rakva ráfordultam az ívre. Utolsóként, jókat kacagva magamon sikerült kitapasztalni a Suzuki öregecske konstrukcióját és saját bénaságom is.
Ha a melegtől még nem izzadtam volna, ez garantálta a verejtéket. Még jó, hogy tudok röhögni magamon, különben elég ciki lett volna. Az oktatás jó hangulatban telt, inspiráló volt a Hungaroringen edzést végző versenymotorok hangja. Nyúlt a sok nyak, mindenki próbálta ellesni a helyes íveket, hisz tudtuk mi jön: nemsokára mi leszünk az aszfalton. Esetünkben nem a köridő, hanem az ívek tudatos használata volt a cél. Nem ritka a rosszul megválasztott irány, ahogy a kanyart megközelítjük. Egyrészt az ideális nyom nagyobb sebességet tesz lehetővé, másrészt biztonságosabbá teszi utunkat, hisz az íven belüli fékezést, korrigálást és kisodródást tudjuk így elkerülni.
Ahogy teltek a körök, már érezhetővé vált a fejlődés. A visszapillantóba lesve azonnal látható volt, ahogy a csoport mind jobb íveken, egyre magabiztosabban követi instruktorunkat, Poór Csabát. Nem a száguldásról szólt ez: együtt haladt a cruiser és a sportmotor is. A Suzuki és az Erste Lízing tanfolyama a kezdő, motorozással most ismerkedőknek szinte kötelező. Biztonságos körülmények között tehetik próbára magukat és gépüket, zárt területen szokhat össze a motor és az ember. Akik az ívválasztás és fékezés rutinját megszerezték, bátrabban mehetnek ki a közútra. Akik még tovább csiszolnák tudásukat, a Hungaroring Motorsport Iskola további lehetőségeket nyújt.
Haladó tanfolyamokat is tartanak, ahol az alapszinten már elsajátított technikákat fejlesztik tovább. Itt majd a kanyarkombinációk jellemzőinek felismerése és abszolválása lesz a cél. Az ívek majd csak eszközként szolgálnak, hogy a hallgatók elsajátíthassák az intenzív fékezés, a gyorskormányzás és a kigyorsítás fortélyait. Az alapkurzuson a fékezés helye és ideje, a haladó tanfolyamon már a fékezés intenzitása és a féktáv rövidítése a cél.
Aki jogosítványt szerezne, annak alanyi jogon járna egy ilyen, vagy ehhez hasonló képzés. Aki meg ott tartja brifkójában, nézzen őszintén magába, és gondolkodjon el saját hiányosságain. Tanulni nem szégyen, és életet menthet egy jó mozdulat. Ne legyünk elbizakodottak: az, hogy még élünk, lehet, hogy csak a szerencse, és nem tudásunk kérdése.