Most kell új motort venni?

2008.10.10. 12:11

Kawasaki

Feszes seggek és latexruha, a zöldek bemutatója igazán erotikusra sikeredett. Két krossz, egy enduro, sport és utcai motorok: nem panaszkodhatnak a márka hívei ínséges 2009-es esztendőre. A KX 250 F és a 450 F igazi sárdagasztó terepesek, nem utcai motorok. A rücskös gumiabroncs hívei sem maradnak forgalomba helyezhető gép nélkül, a KLX 250 befecskendezéses, vízhűtéses enduro. DOHC vezérlésű blokkja 22 lóerős, fejre állított villája és strapabíró váza széleskörű felhasználást biztosít tetszőleges talajon.

A ZX-6R Ninja nem ment bele az esztelen lóerőharcba, megmaradt tavalyi ereje, helyette fogyott a mérges kis sportoló. Most 125 lóerő és 191 kg – majd az összehasonlító teszteken kiderül, elég-e a kategória királya címhez.

Az ER széria ráncfelvarrást kapott, új idomokkal és ívekkel tették vonzóbbá a középkategória egyik legsikeresebb soros kéthengeresét. Az ER-6n, ER-6f és a Versys talán nem volt eléggé „kawásan agresszív” – most már ezzel sem lesz gond. A design a lényege az új VN 900 Customnak és Classicnak is: a 21/18 colos speciális felniken guruló chopper a stílus minden kötelező kellékét megkapta: a frissen megjelent Yamaha XVS-nek azonnal itt a konkurencia.

A V2-es Kawasakik új csúcsgépe a VN1700. A száz köbcentivel slankabb elődöt váltja le, egy teljes modellszéria alapja lesz újévtől ez a blokk. Konstrukciója hasonlít a VN2000-re, de nyomórudak helyett SOHC vezérlést építettek be. Az Intermoton debütált a Kawasaki Heavy Industries elektronikus gázszelepe is.

A VN Classic, Classic Tourer és Voyager változatokban lesz kapható, ez utóbbi az amerikai túracirkálók konkurenciájaként. A Kawa első teljes idomos V2-esét sebességtartó automatikával és K-ACT fékrendszerrel (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) egészítik ki.

Suzuki

A friss 400-as Burgman még több kényelmet kínál: ugyan az enduroszerű kézvédő furcsa, ám kétségkívül praktikus a zsúfolt utcákon vagy esőben. Rossz időben szárazon tartja a kezet, védve az ízületeket, balesetkor az ütésektől óvja az ujjakat. Az utasnak háttámla, a sofőrnek pedig a plexi nyújt még teljesebb védelmet. A fékezést már itt is ABS segíti, a 34 lóerős robogó így még inkább résztvevője lehet a biztonságos országúti forgalomnak.

A V2-es, 650-es Gladius vidám színeivel a fiatalokat célozza meg: a Suzuki új középkategóriása sokak kedvence lehet. 785 milliméteres ülésmagassága alacsonyabbaknak is megfelel, az SV családból érkezett blokkja pedig a tapasztaltabb motorosoknak is elegendő teljesítményt nyújt.

Akinek ez kevés, és sportbabérokért törne, vessen egy pillantást a GSX-R 1000-re; teljesítményét ugyan még nem adta meg a gyár, de biztosan nagy csatákra lesz képes a konkurens szupersportolókkal. 203 kilós száraz tömege ugyan messze meghaladja az Aprilia RSV4-ét, de a japán vetélytársak biztosan kemény ellenfelet kapnak a 2045 milliméter hosszú gép személyében.

Az erő vagy legalábbis annak formai kihangsúlyozása a cirkálók között is megvan: az Intruder M1500 vízhűtéses V2-es blokkot kapott hengerenként két gyújtógyertyával és SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve System – Dupla pillangószelep-rendszer) befecskendezővel. 54 fokot zárnak be egymással a hengerek, és 80 lóerőt préselnek ki magukból. A forgatónyomaték maximuma már 2700-as fordulattól rendelkezésre áll – ez a 126 Nm a cirkálás lényege.

Triumph

Hosszú várakozás előzte meg a Triumph új cirkálóját, a brit hagyományokat továbbgondoló Thunderbird 1600-at. A soros kettes, 1599 vízhűtéses blokkal szerelt gép a Harley-nak kíván versenytársa lenni. Fogasszíj viszi a hátsó kerékre a 80 lóerőt, de tudjuk: a cirkálóknál úgysem ez számít. Ami odacsap, az a 136 Nm-es nyomaték.

Yamaha

Az új YZF-R1 azok reménysége, akik a japán sportmotorokban bíznak. Morinu Morimoto, a Yamaha németországi vezetője kijelentette, hogy ideje teljes gázt adni és a GP-ben bevált technikát megmutatni az összes motorosnak. A korábban ismertetett, speciális, 90 fokonként elékelt gyújtás Rossinak bevált: kár, hogy a füstből előtörő gépet nem ő mutatta be. 182 lóerő és egy nem hétköznapi burkolat – a forma megosztja majd a motorosokat, de a teljesítmény és az építés minősége a helyszínen minden bámészkodót meggyőzött.

A Vmax is most debütált a német nagyközönségnek: a paraván mögül az első európai tulajdonos gurult elő. Arcán őszinte volt a büszkeség, már régen várta, hogy megújuljon a Yamaha legendás izomgépe. A másik ismert és feltámasztott név a XJ6 Diversion. A német piacra csakis blokkolásgátlóval érkező motor 78 lóerős: konkurencia a Honda CBF 600-nak és a Kölnben most bemutatott Suzuki Gladiusnak is.

A WR 125-ből rögtön két változat készült, az enduro és a supermoto. A fiatalokat megcélzó géppár 15 lóerős blokkot kapott, ezt az egyhengerest már ismerjük az YZF 125-ből. A kis négyütemű a pehelysúlyú sportmotort is jól mozgatta: nem lesz ez másképp a magasabb építésű WR-eknél sem.

A robogókat fejlesztő mérnökök sem tétlenkedtek: az ötven köbcentis NEO divatos formájával, takarékos, négyütemű blokkjával a szűk városi utcák kedvence lehet. Az üléspozíció nemcsak fiataloknak, hanem a mindennapok közlekedési gondjaira alternatívát keresőknek is előnyös. Kinyújtott láb és egyenes karok – a budapesti utcákra is több ilyen kellene.

A testtartás az új középkategóriás cruiseren is rendben van, az XVS Midnight Star 950A betölti azt a rést, ami a modellpalettán eddig tátongott. Végre nemcsak óriáscirkálók, hanem egy emberi léptékű gép is várja a klasszikus stílus kedvelőit. Szíjhajtás és léghűtés – az utóbbi években a Yamaha érzi igazán a klasszikus és retró értékeket.

Természetesen nem csupán az itt felsorolt cégek állítottak ki: az összes neves és nevesincs gyártó ott volt az USA-tól Kínáig. Apró custom műhelyek és ruhagyártók ugyanúgy megjelentek, mint szerszámkereskedők és utazási irodák. Következő összeállításunkban a kölni Intermot zsivajos, színesebb oldalát mutatjuk be.