A motorpiac halott. Sebaj

2012.01.10. 13:26

Kezd letisztulni a kép a magyar motorkerékpár piacon: már évek óta nem lehet nulla százalék indulóval új GSX-R-hez jutni, és a nyitott kipufogós türhőkre is hatott a benzinárak alakulása. A hazai motorkereskedelem halott, állítják sokan, de mi nem hiszünk ebben. Amit eddig annak neveztünk, ugyanis már két éve kimúlt, így végre a helyébe léphet valami más.

Valami egészen újnak kell kezdődnie, miután a 2005-ös eladási rekordév, 18 ezres darabszáma az elmúlt évben a mélybe, egészen pontosan 5150 eladott példányig szánkázott. Az összesítéshez a továbbra sem rendszámköteles ötvenesek, illetve a ma már csak keveseket érdeklő quadok adatait is hozzácsapták.

Rendszámos motorból és robogóból mindössze 1956 darabot vásároltak a magyarok, ami nagyjából annyit jelent, hogy egy vidéki kereskedésben egész évben alig tévedt be valaki, aki egy láncspraynél merészebb álmokat dédelgetett. A korszak, amikor Magyarországon motorosnak lenni a kevésbé beavatottak számára egyet jelentett a gazdagsággal, illetve annak látszatával, véget ért. Reméljük, talpon marad néhány kereskedő, aki soha nem hezitált beszélni a fakezű kezdő fejével, ha az a neki való Kawasaki Ninja 250R helyett, egyből ZX-10R-re ült volna.

A meglehetősen egyértelmű eladási tendenciákról az alábbi diagramok is kiváló képet adnak, de tegyük hozzá, a zuhanás előtti megtorpanást, valamikor négy éve a piac telítődése okozta. Aki egy kicsit jártas a kereskedelemben, már akkor sejthette, hogy nem érdemes új szalont építeni, mert nem fogja tudni fizetni a bővítéshez felvett hitelt. Aztán jött a válság, és most néhány márka hálózata igencsak foghíjassá vált.

Tény, hogy nem jó mostanában újmotor kereskedővel találkozni, és lógatják az orrukat azok a srácok is, akik egész pályafutásukat építették arra, hogy mindenhol hangoztatták, száz lóerő alatt nincs motor, a hatszázas a kezdőknek való, illetve, hogy a felhajtható rendszám szükséges tartozék. Úgy látszik, itthon csak egy ekkora törés állíthatta meg a fenti téveszmék terjedését.

A Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének év eleji tájékoztatójából kiderül, megkezdődött a kilábalás. A korábban kétharmad részt hitelekből finanszírozott piacon, új vásárlók jelentek meg. Az elmúlt félév adatai már okot adtak némi optimizmusra, az utolsó három hónapban megindult valamiféle növekedés.

Most mindenki azt reméli, idén sikerül eladni 2500 rendszámos gépet. Az új vásárlók praktikus típusokat keresnek, már 38% a 125-ösök piaci részaránya. Olyan robogókat és motorokat kell tehát bemutatni, amelyeket biztosan nem fog tátott szájjal nézni a szomszéd, de kiválóan alkalmasak munkába járáshoz vagy kirándulni, amelyekkel nem lehet pályarekordot dönteni a Hungaroringen, de fenntartási költségeik nem csak kifizethetők, de idővel meg is térülnek.

Rendőrmotor a lista élén

A földön fetrengő motorpiac statisztikái szórakoztató kikapcsolódást nyújtanak a szemlélőnek. Itt van például az a 60 darab, átlagember számára elérhetetlen R900RT, amelyet a BMW a rendőrségi tender nyerteseként szállított le nyáron. Az alacsony vásárlói aktivitás okán ez lett az egyik legnépszerűbb típus, sőt magát a márkát is az előkelő második helyre röpítette a ranglistán, ami persze a GS-nek is köszönhető. Ellenpontként a Ducatit említenénk, amely összes típusából is csak feleannyit tudott értékesíteni, mint ahány rendőr most új RT-n ül.

A Harley-Davidson sikeresen túladott ötven motoron. Rengeteg modelljük és modellváltozatuk van, a Sportster vásárlói pedig viszonylag olcsón jutnak a tudathoz, hogy igazi amerikai motorjuk van.

Presztízsmodelleket továbbra is a készpénzes vásárlók választanak, azonban nagyon érdekes, hogy a Honda behozhatatlan előnyt szerzett a többi japán márkával szemben, sőt egymaga több gépet ad el (876 db), mint a Suzuki (185 db), a Kawasaki (70 db) és a Yamaha (132 db) együttvéve. A piacvezető márka, amely korábban sem folytatott agresszív eladási stratégiát, most nyugodt lehet, hiszen robogói, például a kiváló PCX 125, nagyon jól fogyott. Ebből 131-et adtak el, így egyértelműen ez a típus a legnépszerűbb a magyar piacon. A többi, robogóra szakosodott márka nem könyvelhet el ilyen szép sikereket. Tízes nagyságrendű eladások jellemzik a Piaggiót, a többiek pedig örülnek, hogy még jelen vannak a piacon, és várják a jobb időket.

Ritkán látott, igazán egzotikus típus is akad az összesítésben. Árpád kérte, ezért megemlítem, hogy eladtak két Bimotát is, így most már látszik a kimutatásban, hogy még létezik az izgalmas olasz vállalkozás. Reméljük, idén további sikereket könyvelhetnek majd el.

Javasoljuk, hogy aki nem vállalna szellemi közösséget a régi értelemben vett motorosokkal, nevezze magát motorozónak, hiszen motorozni még egy praktikus olcsó, vagy akár használt géppel is óriási élmény, csak tiszta fej, és jó felszerelések kellenek hozzá.

Apropó használtak. Az elmúlt három évből tavaly helyezték forgalomba a legtöbb használt motorkerékpárt az országban. Ez jó hír, hiszen fiatalodik az állomány, gondolhatjuk. Közel ötezer vásárló döntött valamilyen idősebb példány mellett, amelyet az Európai Unió más országában nézett ki, és vállalta a honosítással járó procedúrát.

A behozott motorok ugyanakkor idősek, átlagosan tizenhárom évesek, egyre több a veterán, és mint elhangzott, többségük nem teljesíti a ma érvényes környezetvédelmi normákat. Sebaj, azt senki nem vitathatja, hogy egy tizenöt éves Honda CB500 kevesebb kockázatot jelent, mint egy ETZ, és hogy aki eddig feleslegesen égette a drága benzint a forgalomban, egy ügyes motorral vagy robogóval biztosan kevésbé szennyezi a környezetet.

Hogy hány ezer ötvenes robogó érkezett eközben, mit kezdtek magukkal a nem MGE tag márkák, például a Keeway és a Kymco azt senki nem tudja, mivel a kismotorok regisztrációja továbbra is cél, és nem közeli realitás. Ezért, a könnyített A1-es jogosítvány előtti kötelező gyakorlás időtartamának kismértékű növeléséért, illetve a motorkerékpárok regisztrációs adójának csökkentéséért dolgozik most a Gépjárműimportőrök Egyesülete. Ez utóbbi különösen időszerű volna, mivel az év eleji változások óta, egy új 1,4-es autó regadója kevesebb, mindössze 65 ezer forint, mint egy mezei 125-ösé, amely után 95 ezret kell fizetni. Törvényalkotók, jó reggelt!

A képek forrása: MGE

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.