Büszkék leszünk, ha eljuttatunk egy szerelőt vagy mérnököt a MotoGP-be

Interjú: Lévay Károly a HRE Teamről

2020.06.18. 06:05

A Hungarian Racing Engineering egy utánpótláscsapat: egyszerre nevelik a versenyzőket, tanítják a szerelőket és képzik a versenymérnököket - ugyanis egyik sem működik a másik nélkül, a motorverseny csak távolról nézve egyéni teljesítmény.

A Nyíregyháza-Debrecen-Miskolc adta háromszögbe tervezett MotoGP pályának már megvan a helye, sőt, a vonalvezetése is, és elkezdték kinyitni a csapokat, csak a munkálatok előkészítésére 20,4 milliárd forintot különített el a kormány. Csak a munkálatok előkészítésére. Az egyébként gépészmérnök végzettségű, erősen technikai érdeklődésű Palkovics László lett az autó-motor sport fejlesztésének a kormánybiztosa, és a Nemzeti Sportnak úgy fogalmazott, hogy "ha tudjuk teljesíteni, amit leírtunk, akkor lesz két világszínvonalú pályánk, és lesznek nemzetközileg ismert és elismert versenyzőink. Fontos lenne, hogy az ötödik és a tizedik év között legyen Formula–1-es és MotoGP-pilótánk is".

Palkovics jellemzően komplett stratégiáról szokott beszélni, tehát nem csak egy céldátum van, miszerint 2023-ban lesz magyar MotoGP futam, hanem ezzel párhuzamosan dolgoznak a versenyzők támogatási rendszerén, a sportolóképzésen a Testnevelési Egyetemmel, valamint a versenymérnök és -szerelőképzést is támogatják. Ez utóbbi tétel pedig pontosan úgy hangzik, mintha a direkt Széchenyi István Egyetem versenymérnök képzéséről, az ehhez alapított versenycsapatról, a Hungarian Racing Engineering Teamről (HRE) és a MAMI Magyar Motorkerrékpár Technikum és Szakképző Iskoláról lenne szó.

Lévay Károly, a versenycsapat és a képzés egyik ötletgazdája tavaly azzal zárta a bemutatkozásukat, hogy most már megvannak az alapok, végre el lehet kezdeni dolgozni. Az azóta eltelt nyolc hónapban pedig betartották az ígéretüket, és a Hungaroringen bemutatták a teljes csapatot és a hat fiatal pilótájukat, akikkel a magyar bajnoki mellett az Európa Kupává előlépett Alpok-Adria sorozaton fognak indulni különböző kategóriákban - a versenycsapatban a MAMI diákjai és a Széchenyi István Egyetemmel közös versenymérnök-hallgatók sajátítják el a szakmát.

Ez a felállás szokatlan, de nem egyedülálló - Spanyolországban van hasonló, az egykori világbajnok, Emilio Alzamora (aki egyébként a Márquez testvérek menedzsere is), futtat hasonló programot, amiben együtt képez versenyzőket és a stábot, ebből nőtt ki Marc Márquez is, és a csapata, akikkel együtt igazolt a Hondához a MotoGP-be, és sokak szerint ez a stáb a kulcsa a sikereinek. Mert a motorsport csapatsport, a versenyző csak befejezi a munkát. A szakemberigény pedig hatalmas, egy versenymotor rendkívül bonyolult és komplex szerkezet, akár kanyarról kanyarra programozható elektronikával. Ezekről beszélgettem Lévay Károllyal a csapatot bemutató sajtótájékoztató után.

Ízlelgetem a kifejezést, Lévay Károly, a versenycsapat tulajdonosa.

Lévay Károly: Tulajdonosa és technikai vezetője.

Akkor a technikai vezető titulus a fontosabb a számodra?

L.K.: Tulajdonosi titulust lehet vásárolni. A technikai vezetői poszt az, ami számomra értéket képvisel. Így osztottuk fel, adódott a felépítésünkből, hogy Gábor (Talmácsi) lesz a sportszakmai igazgató, ezt nem nagyon kérdőjelezi meg senki, és Pisti (Máthé István) az oktatásért felelős vezető, a Győri Egyetemmel ő vette fel a kapcsolatot öt évvel ezelőtt, és ő rágta a fülüket, hogy legyen versenymérnök képzés, és részt vett a tananyag kidolgozásában.

Egy befektető megvehetné ezt a csapatot?

L.K.: Nem szeretném.

De elméleti szinten?

L.K.: A gyerek nem eladó.

Nem lett volna egyszerűbb és olcsóbb egy meglévő csapattal megállapodni?

L.K.: Olcsóbbnak olcsóbb, de nincs csapat rajtunk kívül, aki az oktatás felé ennyire elkötelezett lenne. A csapatok eredménycentrikusan dolgoznak. Nem azon gondolkoznak, hogy a csapat tagjai hosszútávon jól működjenek együtt, hanem olyanok, mint egy profi focicsapat, vesznek játékost, leigazolnak oda egy edzőt, ugyanez van a motorsportban is, szerelők, mérnökök jönnek-mennek a csapatok között. Nekünk is fontosak az eredmények, de igazából egy közösségépítés a feladat.

Biztosan hallottál a Formula Stundent meg a Moto Student versenyekről. Ott egy raklap pénzt elköltenek, mondok egy számot, kettő millió forintért marnak ki egy kartert a motorhoz, mert egyedi gyártás, horribilis pénz. Mondtuk Hanula Barnának, hogy csináljunk egy olyan képzést, versenymérnök képzést, ahol ha tízet kell kimarni, akkor tízmillióért megvan 10 vagy 15 darab karter, és adjuk oda az utánpótlásnak, akik amúgy eszközhiányban szenvednek. És menjenek több versenyt, ne évi egyet. Mert az egy verseny is jó és fontos, de több futammal több a visszajelzés. És mindehhez ilyen felállással, hogy van versenycsapat, versenyző és oktatás, ilyennel senki nem rendelkezik.

Miért csak a gyorsasági szakágban vagytok jelen?

L.K.: Nem így van. Most csak a gyorsasági szakágat látod itt, de a versenyszerelő-képzésben, amit most már több mint tíz éve csinálunk, és Talmáékkal kezdtük el annak idején, ott jelen van a krossz is, oda is adunk szakembert.

De mint HRE, gyorsasági csapat vagytok.

L.K.: Ennek egyetlen egy óriási oka van: technikailag a gyorsasági sport messze a legfejlettebb. Műszaki tartalomban egy krosszmotor, egy jó enduró, sőt, volt dakaros KTM-ünk is, de az sem tud annyit. Nagyon messze van ettől. Ott több múlik a versenyzőn. Az egy másik dolog. Viszont aki itt megtanulja, az ott is meg fogja állni a helyét. Ez nem átjárhatatlan.

Miért utánpótlásban mentek? Miért nem igazoltok le egy sztárt, és ha ő megy, akkor biztosan látjátok, hogy az adott eredmények biztosan nem az emberen múlnak. Nem könnyebb úgy fejleszteni?

L.K.: Majd nézd meg, van egy olyan videónk, hogy megy a Máté (Laczkó Máté, a csapat versenyzője, tavaly a HRE-vel megnyerte a magyar bajnokságot), és rá van vetítve a telemetria adat. Egy csomó versenyző nem tudja visszamondani, hogy mit érez, mi van alatta. A Gabi (Talmácsi) rettenetesen jó tesztpilóta, a Máté fejlődik, és ő is jó. A fiatal srácoknál sokszor azon múlik, hogy valaki alá tudja-e rakni a technikát, de nem tudja, hogy mit csinál. Mi nem csak azt akarjuk megtanítani, hogyan motorozzon, hanem hogy tudja, hogy amit érez, az miért van. Előremutatóbb lesz így a fejlődése. A versenyző egy alkatrész a motoron, nem rajta múlik. Nagyon fontos alkatrész, de azt is fejleszteni kell.

IMG 20200612 132306

Van befizetős versenyzőtök?

L.K.: Nincs.

Lesz?

L.K.: Nem.

És ha valaki jön, hogy...

L.K.: Nem.

Az az első szempont a sorban, hogy a versenyzőtök egyben a diákotok is legyen?

L.K.: Így van.

Ha Tito Rabat nálatok akar menni, akkor be kell iratkoznia a MAMI-ba?

L.K.: Azt is megmondom miért. Itt vannak a srácok, felmerült, hogy kell-e, hogy a mi tanulóink legyenek? Igen. Én, mint az iskola igazgatója megtehetem, hogy kijelentem, külső képzés lesz aznap, és nem a műhelyben meg a tanteremben leszünk, hanem irány a pálya, és a pályán ez meg ez a feladat, és ezt tanuljátok. De egy másik iskolából nem fogod tudni megtenni, hogy eljössz nap közben, mert edzés van a Hungaroringen.

Mondtad, hogy az Alpok-Adria után is van cél.

L.K.: A legmagasabb cél a GP, de nem azt gondolom, hogy a HRE csapatnak kell eljutni a GP-re. Iszonyú büszkék lennénk arra, ha eljuttatunk egy szerelőt vagy egy tanulót arra a szintre, hogy ott legyen. Nem a mi csapatunk a fontos ebben, mi a táptalaj tudunk lenni, hogy ezeket a tehetségeket kineveljük. Olvasd el, a múlt héten volt az Indexen egy cikk Michelisz Norbitól, fantasztikus, hogy le meri írni, menő pilótaként, világbajnokként, hogy a tehetség fontos, és az körülbelül 10%, a 90 pedig az alázat és a szorgalom. És mi pont ezt szeretnénk megmutatni, hogyan lehet összeszedni azt a 90%-ot. És a másik cél az Endurance VB, hiszen ha valahol, akkor ott mindennél fontosabb a csapatmunka.

Mondtad a GP-t. 10 éven belül akar a kormány magyar GP-pilótát.

L.K.: Három éven belül. 2023-ban lenne itt egy futam.

Oda kéne magyar csávó?

L.K.: Egy wildcard teljesen reális. Nem biztos, hogy a Moto3-ban kell menni, lehet, hogy a Moto2-ben kéne menni. Itt korosztályokat kell megnézni, hogy ki hova fér be. Van egy ranglétra, amit végig kell járni. Mi, mint HRE Team, egy nevelőegyesület akarunk lenni, szerelőket és versenyzőket nevelni.

Ha lesz 2023-ban futam, akkor Moto2-ben vagy Moto3-ban lesz magyar, nem a királykategóriában?

L.K.: Nem látok itthon olyan tehetséges pilótát, aki most be tudna ülni a MotoGP-be. És ne feledjük, GP-ben nagyon kevés a mozgástér. Vagy beülsz abba a négy csapatba, ami nagyon megy, vagy gurulsz a végén, ez a két véglet van. Moto2-ben kisebb a szórás. A Moto3 már megint nagyon necces. A GP abszolút prototípus, a Moto2 jó, mert a blokk legalább nem prototípus, mert ugye Triumph-fal mennek, a Moto3 az kvázi egyenblokk, mert szinte mindenki Hondával vagy KTM-mel megy, de az egy nagyon drága kategória, azt a 250-es motort felhúzni 55-60 lóerőre, azt nem adják ingyen.

Mennyi versenymérnök jön ki egy évben a képzésetekről?

L.K.: Tíz-tizenöt, maximum.

Mennyit vesz fel a motorsport?

L.K.: Nem a motorsportnak kell felvennie elsősorban. Nagyon jó, ha az veszi fel, és arra leszünk a legbüszkébbek, de nagyon büszke leszek akkor is, ha ezeket az embereket felveszik azok a fejlesztőcégek, ahol komoly fejlesztés folyik.

Erre mondta Hanula Barna, hogy aki valaha benne volt a versenysportban, az utána beülhet bármilyen helyre, ott a legmagasabb hozzáadott értéket fogja produkálni. Ezt meg tudnád magyarázni?

L.K.: Az a lényeg, hogy a versenysport magasabb motivációs szinten üzemelő embert kíván. Itt nem lehet üldögélni, hogy majd megnézem, itt azonnal csinálni kell, idő van, verseny van. Nagyon gyorsak a feedback-ek, egy sima fejlesztőmérnök, aki nem került soha közel a versenypályához, nem érti. Nincs meg benne az a motiváltság, ami a versenysportban, hogy azonnal megoldást kell keresni, és nem akármilyen szinten.

Amikor Márquez a Hondához került, akkor vitte a teljes sleppjét, és ki is túrták a HRC-s szakembereket, és sorban hozza a világbajnoki címeket. Ugye neki az Alzamora-féle képzésből van a stábja?

L.K.: Azt a struktúrát próbáljuk követni, ugyanúgy csapatot szeretnénk építeni, versenyzőkből, szerelőkből.. 1998-ban kezdtük a motorkerékpárszerelő tanfolyamot. Mindig az volt az álmunk, hogy építsünk egy olyan iskolát, amibe mi szerettünk volna járni gyerekkorunkban. A mérnökképzés ennek az ékköve. De ha a MAMI-t megnézed, az is erről szól, a tanárainkon nem azt látod, hogy egy munkahelyre jönnek be, hanem játszani jönnek be a nagy játszótérre, ahol jól érzik magukat. Most volt vizsgánk az estiseknek, a szerdai csoportból 29 emberből kettő kapott négyest, a többi ötöst, úgy, hogy nálunk elég sokan meg szoktak bukni, és a nappalisok között több bukás is volt. Ez mutatja, hogy ki mennyire elkötelezett valami iránt. És mi az elkötelezetteket keressük mindig. Mi is ilyenek vagyunk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.