Mák Márquez és a francia-olasz katasztrófa Angliában

MotoGP Nagy Britannia – 2025.

2025.05.26. 17:07

Ha azt hitted, hogy a MotoGP Le Mans-i, – mindkét értelemben – esős versenyhétvégéje után egy visszafogott Angol Nagydíj következik, akkor tévedtél. De még mekkorát! Vasárnap minden volt, amit csak el tudsz képzelni: esések, piros zászló, műszaki hiba az első helyen, meg ami még. Izgalmas és sok szempontból keserédes volt ez a hétvége Silverstone-ban.

Quartararo a sztár

Hamar kiderült, hogy a hétvége egyik leggyorsabb pilótája Fabio Quartararo lesz: a yamahás francia ismét behúzta a pole-t, sorozatban már harmadik alkalommal. Az is egészen biztos volt, hogy Alex Márquezre se árt figyelni: a spanyol nagyon érezte Silverstone-t, második helyre kvalifikálta magát.

A két gyári Ducati csak a harmadik és a negyedik helyre fért be. Ezúttal Pecco Bagnaia motorozott gyorsabban, Marc Márquez negyedik lett. Úgy tűnt, hogy a sprinten Marc Márquez brillírozik majd: az első körben beállt az élre. Bagnaia agresszívebben kezdett, mint szokott, de végül csak a harmadik helyig tudta felküzdeni magát a sprint első felében.

Amint említettem, Alex Márqueznek nagyon adja Silverstone: a második körben simán lenyomta a bátyját, és rettentő magabiztosan meg is nyerte a futamot. Ezzel egyébként megtörte Marc sorozatát, aki az eddigi összes sprintet megnyerte 2025-ben.

A futam vége felé Pecco végül visszacsúszott az ötödik helyre. Quartararónak Bagnaiánál is rosszabbul jött ki a lépés: pole-ból indulva végül a hetedik helyen zárta a sprintet. Marc Márquez stabilan megtartotta a második helyét az öccse mögött, a dobogó legalsó fokára a VR46-nál döntögető Fabio Di Giannantonio fért fel.

A főfutam teljes káoszba fulladt

Egy közepesen eseménydús szombati sprint után a mezőny ráfordult a vasárnapra, és ekkor még valószínűleg senki nem gondolta volna, hogy micsoda káoszba fullad majd az Angol Nagydíj. Az egész azzal kezdődött, hogy miután kialudtak a lámpák, és elstartolt a mezőny, a futam nagy esélyese, Alex Márquez az első kanyar elején zakózott egy kiadósat.

Kevéssel ezután bátyja, Marc is elesett, méghozzá az élről. Úgy tűnt, hogy Bagnaia és Quartararo épp gigantikus előnyhöz jut, hiszen a Márquez tesók esélyesnek tűntek a győzelemre. Az öröm azonban nem tartott sokáig.

Összeakadt Franco Morbidelli és Aleix Espargaro, előbbi motorjáról olaj került a pályára, így végül a második körben piros zászlóval leintették a futamot. Morbidelli talán még soha nem volt ilyen közel ahhoz, hogy megüssön valakit: végig szúrós szemekkel nézte a hibázó Espargarót, és a felvételek alapján néhány csúnya kifejezés is biztosan elhangzott.

Pecco és Quartararo biztosan megőrült a piros zászlótól: elöl motoroztak, két Márquez nélkül, tökéletes helyzetben egy stresszmentes, sok pontot érő futamhoz. Kevesebb mint három kör után intették le a futamot, ezért miután eltakarították Morbidelli és Espargaro összecsukott motorjait, újra felállt a rajtrácsra a mezőny. Eredeti rajtsorrenddel, az összes pilótával, tehát Márqeuzék kaptak egy bónusz esélyt.

Drámai végjáték

Quartararo lágy első gumival támadt, és már az újraindított futam elején könyörtelen tempót diktált. Beállt az élre, és olyan elképesztően darálta a köröket, hogy rövid idő alatt több mint 5 másodperces előnyt épített ki a második helyen motorozó Jack Miller előtt. A két gyári ducatis csávó a kilencedik és a tizedik helyen állt.

Bagnaia már panaszkodott rá, hogy egyáltalán nem érzi a 2025-ös Ducati elejét, aminek hamar meg is lett az eredménye: a negyedik körben kicsúszott, neki a futam ennyi volt. Látszott, hogy az esés után Pecco szinte teljesen összeomlott. Én is borzasztóan sajnálom a kétszeres világbajnok olaszt, ebben a szezonban csupán árnyéka önmagának. Ebben az az igazán aggasztó, hogy Bagnaia akkor sem tud mit kezdeni a konkurenciával, amikor két keréken be tudja fejezni a futamot.

Pecco Bagnaia zakója:

Eközben Quartararo fixálta azt a nagyjából 5 másodperces különbséget, amit kiépített, azonban a futam hatodik körétől már nem Jack Miller, hanem Marco Bezzecchi jött mögötte. Úgy látszott, bevált a kockázatos taktika az első lágy gumikkal.

Aztán jött a főfutam legnagyobb fordulata: Quartararo motorja a tizenegyedik körben azt mondta, hogy ennyi volt. Az ültetőrendszer adta fel a harcot a Yamahában: alsó állásban ragadt, így pedig nem lehetett érdemben versenyezni a motorral. Peccóhoz hasonlóan a francia pilóta is vigasztalhatatlan volt.

Quartararo műszaki hibája:

Tényleg elképesztően balszerencsés sztori ez: magabiztosan motorozott az első helyen, majd egy olyan probléma vetett véget a versenyének, ami idén eddig még nem fordult elő. Érthető, hogy Quartararo kiakadt, és bár végül megválasztották a hétvége legjobb pilótájának, ez valószínűleg nem sokat javított a kedvén.

Bezzecchinek így az ölébe hullott az első hely, amit simán meg is tudott tartani a futam végéig. Ráfért már a győzelem az apriliás pilótára: utoljára közel két évvel ezelőtt tudott futamot nyerni. A második helyre érkezett be a végig nagyszerűen és stabilan motorozó Johann Zarco a Hondával.

Marc Márquez a futam legvégén még kardozott egy erőset Morbidellivel, de végül a hatszoros világbajnok volt a jobb, így felfért a dobogó aljára. Marc végül mindössze 17 ezreddel, kevesebb mint fél motorhosszal verte meg Morbidellit. Már emiatt is át lehetne keresztelni Marc Márquezt Mák Márquezre, de az igazi szerencséje a piros zászlóval volt, ami egy csúnya nullázástól mentette meg a spanyol klasszist.

Marc Márquez és Franco Morbidelli csatájához kattints IDE.

Mi lesz így?

A MotoGP 2025-ös szezonjának továbbra is az a legnagyobb kérdése, hogy Pecco Bagnaia képes-e felállni ebből a helyzetből. Ezekkel az eredményekkel egyre távolabb sodródik a világbajnoki címtől: Marc Márquez jelenleg 196 ponttal vezet, árnyékként követi tesója, Alex, aki 172 világbajnoki pontot birtokol. Hét versenyhétvége után Bagnaia mindössze 124 ponttal kullog mögöttük a harmadik helyen, és egyelőre nem tűnik úgy, hogy képes lesz ritmust váltani.

Egyelőre az látszik, hogy a Márquez tesók toronymagasan leuralják a mezőnyt 2025-ben, és nem hagyják, hogy ebbe bárki beleszóljon. Jorge Martín visszatéréséről egyelőre nincs hír, azonban ezúttal kapott egy csípős üzenetet az Apriliától: miután Bezzecchi nyert, Massimo Rivola, az Aprilia Racing főnöke azt üzente neki, hogy látszik, hogy a motorban benne van a győzelem. Az utóbbi időben szenzációsan motorozó – de nem túl szerencsés – Fabio Quartararóra változatlanul érdemes lesz figyelni, most épp nagyon érzi a Yamahát a francia pilóta.