Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
A szék szélén billegve, megfeszülve néztem szombaton a sprintfutamot, aztán vasárnap a főfutamot is: izgalmasan alakult a MotoGP 2024-es szezonjának utolsó fordulója, amit egy borzasztó természeti katasztrófa miatt Valencia helyett Barcelonában rendeztek. Idén végig a kétszeres világbajnok, a gyári Ducatinál motorozó Pecco Bagnaia és a gyártó szatellitcsapatánál, a Prima Pramac-nál döntögető Jorge Martín küzdött a világbajnoki címért. Ez a szezon nem a kiegyensúlyozott teljesítményekről szólt: 2024 tele volt bukásokkal, hibákkal és drámai pillanatokkal. A turbulens és rettentő izgalmas versenyszezon végén Martíné lett a trón, a MotoGP-ben először.
2024 végig Martínról és Bagnaiáról szólt
Mivel a MotoGP-ben tavaly bevezették a sprintfutam intézményét, a pilóták minden versenyhétvégén kétszer is megmérkőztek egymással, ami a 2024-es szezonban összesen negyven futamot jelentett. Mivel a sprinten feleannyi kört kell megtenni, mint a főfutamon, a pilótáknak két taktikai és fizikai szempontból teljesen eltérő futamtípuson kell ugyanúgy helyt állniuk.
A szezonban kiderült, hogy a két nagy esélyes – egyben rivális –, Jorge Martín és Francesco Bagnaia közül kinek fekszik jobban a hosszabb főfutam. A kétszeres MotoGP világbajnok Bagnaia ugyanannyi alkalommal győzött a sprinten, mint Martín, de sokkal több futamgyőzelmet szerzett nála.
És itt jön ki, hogy mennyire fontos a kiegyensúlyozott teljesítmény: Martín úgy lett világbajnok, hogy mindössze 3 hosszú futamot nyert, ezek mellé 7 sprintgyőzelmet húzott be. Összehasonlításképpen Pecco Bagnaia idén szintén 7 sprintet nyert, viszont ehhez nem 3, hanem 11 futamgyőzelem párosult.
Totalcaros csávó és MotoGP?
Bár alapvetően autós arc vagyok és nem motorozok, idén teljesen véletlenül, egyik pillanatról a másikra a MotoGP rajongója lettem. Mivel a szerkesztőség tagjai közül rajtam kívül senkit nem érdekelt a téma, a Motul meghívására elhaladtam a Sachsenringre, hogy megnézzem, milyen élmény egy MotoGP futam élőben. Semmilyen versenysportot – és más sportot se – követtem addig soha, de annyira magával rántott a motorversenyzés királykategóriája, hogy a MotoGP-t azóta is hatalmas lelkesedéssel fogyasztom.
Bár idén Martín is többször hibázott – például a Sachsenringen az első helyről esett ki –, a teljesítménye idén kiegyensúlyozottabb volt, mint Peccóé, szorgalmasan gyűjtötte relatíve kevés győzelme mellé a világbajnoki pontokat. Bagnaia Aragonban összesen egyetlen pontot szerzett az elérhető 37-ből, és a szezon vége felé, amikor minden pont számít, Misanóban és Sepangban is esett: Olaszországban a főfutamon összütközött Alex Márquezzel, Malajziában pedig a sprinten esett.
Peccónak alig maradt esélye
Miután Valenciát egy óriási áradás elmosta, a szezon utolsó futamát végül Barcelonában rendezték. A rosszul sikerült maláj hétvége után Bagnaiának már csupán matematikai esélye maradt: 19 ponttal gyűjtött kevesebbet, mint Martín. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy amennyiben bezsákolja a 12 pontot a sprintért és 25-öt a főfutamért, a végső győzelemhez az is kellett – volna –, hogy a spanyol irreálisan kevés pontot szerezzen.
A barcelonai hétvégét az olasz egyértelműen uralta a gyári Ducatival: magabiztosan megnyerte a szombati sprintet és a vasárnapi főfutamot is. Ekkora ponthátrányt végül nem sikerült ledolgoznia, hiszen Martín is nagyot ment a Prima Pramac Ducatijával: mindkét futamon harmadik helyen ért célba, így bár csökkent a végső pontkülönbség, nem eléggé.
A MotoGP 2024-es szezonját tehát 2024. november 17-én Jorge Martín nyerte 508 ponttal, aki örökre bevéste a nevét a MotoGP nagyjai közé. Martinator első világbajnoki címe ez a királykategóriában, ráadásul nem a gyári csapat pilótájaként, hanem szatellitcsapatnál érte el ezt az eredményt. Pecco Bagnaia végül 10 pontra csökkentette a hátrányát, így 498 pontos végeredménnyel állhatott a dobogó középső fokára. A kétszeres világbajnok olasznak sincs miért szomorkodnia: jövőre marad a gyári Ducatinál, ahol 2025-ben is lesz esélye bizonyítani.
2025 izgalmasnak ígérkezik
A világbajnokság harmadik helyét a sportág egyik legnagyobbja, a nyolcszoros világbajnok Marc Márquez szerezte meg a Gresini 2023-as Ducatijával. A harmadik helyért az utolsó pillanatig versenyben volt Bagnaia csapattársa, Enea Bastianini is. A 2025-ben lesznek fontos változások: Jorge Martín a gyári Apriliánál folytatja Marco Bezzecchi mellett, Enea Bastianini helyére pedig érkezik a gyári Ducatihoz Marc Márquez.
De nem csak őket lesz érdemes figyelni: a Gasgas Tech 3-nál idén nem adta ki a szezon a MotoGP nagy reményű újoncának, Pedro Acostának, aki jövőre a KTM gyári csapatánál bizonyíthat Brad Binder mellett. Mivel a világbajnokon kívül Franco Morbidelli is eligazolt a Prima Pramac-tól – a VR46-hoz –, jövőre nem marad senki, aki a 2024-es szezonban náluk versenyezett. A Ducatiról Yamahára váltó Pramac se marad üresen: 2025-ben Miguel Oliviera és Jack Miller terelgetik majd a versenygépeket. A MotoGP 2025-ös szezonja tehát rettentő izgalmasnak ígérkezik.