Három mázsa, friss jogsi

2010.02.23. 12:02

Kedves Ender Gábor!

Én még motoros "pályafutásom" legelején tartok, tavaly ősszel csináltam meg a jogsit. Most első saját motorom megvételére készülök, ez ügyben szeretném a tanácsodat kérni. Először is: mindig chopper fazonban gondolkodtam. A megfizethető márkák közül a Yamaha Drag Star, Honda Shadow ill. Suzuki Marauder/Intruder modellek maradtak fent a szűrőn, ezen három közül pedig kis adatgyűjtés ill. esztétékiai mérlegelés után az első, vagyis a Yamaha XVS mellett döntöttem.

A jelenlegi dilemmám, hogy döntenem kell az 1100cc és a 650cc között. Először (lévén ez lesz az első motorom, és egy 250cc-s Marauderen tanultam vezetni) a 650cc-re gondoltam, nehogy hirtelen túl nagyot ugorjak felfelé a kategóriában. Az XVS 650 40 lóerős, önsúlya 215kg. Tapasztalt motoros ismerőseim szerint ez a motor kezdésnek nem lenne rossz, a két emberes túrázásra azonban már alkalmatlan. Nehéz ezt objektíven megítélni úgy, hogy nem volt még motorom, de a célom hosszú távon az, hogy a motorral túrázni menjek barátnőm, illetve mások társaságában. Nem szeretnék megragadni a "hétvégi motoros" szinten...

Ha ez valóra is válna, előbb-utóbb a 650cc nem lenne elég, meg kellene válnom a motoromtól, újat kellene vennem stb... Ez, ahogy te is tudod, nem kis huzavona, amit nem árt mérlegelni...

Az XVS 1100 62 lóerő, 275kg önsúlyú motor és bár első körben nem is gondolkodtam ebben a nagyságrendben, nemrég láttam, hogy árban nincs akkora különbség a két gép között. Sőt, a jelenleg kiszemelt példány 50-100 ezerrel drágább, mint egy kb. hasonló állapotban lévő 650cc-s volt pár hete, mielőtt el nem vitték előlem, amíg síeltem Olaszországban...

Összességében tehát az érdekelne, hogy a tapasztalataid szerint mennyire lehet egy kezdő motorosnak veszélyes az 1100-as kategória. A jövő tekintetében nekem mindenképpen megérné, viszont nem szeretném kinyírni se magam az első motorommal...

Előre is köszönöm a válaszaidat és a segítségedet!

Üdv.

Attila

Kedves Attila!

Mivel a szóbeszéd alapján az a fajta heavy metal vagy, aki copfba fogja haját, feketére festi körmét, szöges nyakörvben és Martens bakancsban alszik, semmiképpen nem beszéllek le a chopperről, mint műfajról: Neked találták ki, jól fog állni. Igaz, így vezethetőség és motorozhatóság szempontjából egyáltalán nem azon a csapáson indulsz el kezdőként, amerre el kéne. Sokkal célszerűbb lenne egy hegyesebb vázgeometriájú, korszerűbb- és hatásosabb fékekkel felszerelt, könnyebb motorkerékpárt választanod. Azonban mi a Totalbike-nál nem mondjuk azt, hogy vegyél egy jó kis túraendurót, mert egy DragStar túlságosan FEK-VŐS egy újoncnak. A motorozási stílus kiválasztása döntő részben hitkérdés – nem szeretnénk ezt elvenni Tőled.

A dilemmád gyújtópontja ne a teljesítmény legyen. Mindössze húsz lóerő különbség van az általad kiválasztott két modell között. És mennyivel nehezebb az 1100-as? Hatvan kilogrammal – a plusz teljesítmény nagy részét fölemészti a súlytöbblet. A nyolcvanöt newtonméteres nyomatéktól egyik veséd sem fog leszakadni, a kisebbik Drag ötven newtonméterétől meg pláne. De azt is elmondom, úgysem fogsz ezzel a motorral repeszteni. A motorozás tele van még be nem bizonyított törvényszerűséggel: például egy Dragstar tulajdonos soha nem érzi magáénak azt a vágyat, hogy száguldozzon. Láttál már csopperest üveghangon egykerekezni az alsó rakparton, hogy estére meglegyen a tutipumpa? Nem.

Ugyanakkor az 1100-as modell nyomatékrugalmassága, teljesítménytartaléka aranyat érhet bármilyen túrán. Ezt kell szembeállítanod azzal, hogy egy üresen 272 kilós motor egyensúlyban tartása folyamatos koncentrációt, de leginkább rutint igényel. Nem beszélve arról, hogy az összes járulékos- és fenntartási költsége (átírás, teljesítményadó, biztosítás, fogyasztás) magasabb, mint a 650-es esetében. Az itthoni használtpiac árai is pont ezt tükrözik: az emberek félnek a pluszköltségektől, az XVS1100 tulajok pedig egymás alá ajánlanak. Ezt persze – ha ügyes vagy – ki is használhatod.

Mind a kettővel nagyszerűen lehet motorozni, és ne hidd, hogy a két személyes túrákhoz nem elég a 650 köbcenti. Az is kérdés persze, hogy hol szeretnéd használni. Ha sokat mész városban, iszonyúan fárasztó, idegesítő és hálátlan tud lenni egy hárommázsás acélbunker.

Mielőtt megvásárolnád a gépet, javaslom, hogy próbálj ki más típusokat is. Szerkesztőségünk egyik kedvence a Shadow 750, amely minőségben és motorozhatóságban az egyik legjobb cirkáló a piacon. Ereje papíron nem sok, de több olyan embert ismerünk, akik utassal, felpakolva ilyennel járták be Európát – üléspozíciója, fogyasztása és kezelhetősége kiváló alternatívává teszi a Yamaha mellett. Ha kevesellnéd a nyomatékát és dinamizmusát, létezik belőle 1100-as változat is.

Ha lehet, ne mások véleménye és tesztjei alapján dönts: látogass el olyan kereskedésekbe vagy eladókhoz, ahol nem zárkóznak el a próbaúttól. Saját magadnak kell megérezned, mi az, ami neked való.

Azt érzem rajtad, a nagyobb felé húzol. A leveledben hosszú motoros túrákat vizionálsz, méltóságteljes tekintetű barátnővel a hátadon: akkor legyen az 1100-as. De ha a mindennapokban is használni akarod, jobban jársz a kisebbel. Vagy vegyél mellé egy robogót. Vagy egy túraendurót. Abból baj nem lehet.

Üdv:

Gábor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.