A hülyék meghalnak?

2010.02.26. 14:02

Kedves Árpi!

Ülök reggel a slozin, számban cigi, mellettem kávé, kezemben újság. Éppen az angol Bike magazin legújabb számát olvasom. Jó tíz oldalt szentelnek a BMW S1000RR-nek és újításainak. 190 lóerő, 200 kg tömeg. ABS, motormódok, kipörgésgátló. Zseniális motor a maga nemében, akárcsak a mostani Ducatik az 1200-as V2-eseikkel, kipörgésgátlóikkal. A tesztelők - amikor megjelent a 1198 – azt írták, ez már sok. A 848 sokkal motorozhatóbb, a 1198 már túl erős. Írták ezt azok, akik egyébként az év 365 napján motorokat tesztelnek.

De nem is erről akarok írni. Szóval ott a Bike a kezemben és olvasgatom a fejtegetéseket a kipörgésgátlóról. Eszembe jut, hogy most ennek nagy divatja van. BMW, Ducati, Suzuki, Kawasaki. És nem csak sportmotoron, hanem már a túra kategóriában is kezd megjelenni. A motormód kapcsoló három éve itt van velünk.

Arra emlékeztet ez, ami az autóknál a kilencvenes évek elején indult. ABS, kipörgésgátló, traction control, ASR és így tovább. Az autógyárak már a kilencvenes években megértették, amit a motorgyárak csak mostanság kezdenek felfedezni. A 90-es évek közepén az autók hirtelen megerősödtek, de ezzel együtt a vezetők tudása nem nőtt. Márpedig egy a nyálában fetrengő magatehetetlen autósnak nem lehet új autót eladni. Mit találtak ki? Csináltak erős autókat, jó futóművekkel, tesztelték kilométerek százezrein, majd telerakták őket mindenféle elektronikával, hogy megvédjék a vevőt saját hülyeségétől és bénaságától. Eredmény? Most már a fékrásegítő is szinte alaptartozék, mert lassan fékezni sem tud az átlagos vezető.

Persze erre is van a megoldás: az autó fékez helyettünk, ha túl közel kerülünk valamihez. De a motorozás más. Itt férfias férfiak ülnek fel motorokra, hogy megvívják a maguk mindennapi harcát az elemekkel, a fizikával és a többiekkel. És ezt egyre nagyobb gépeken teszik, hiszen lépést kell tartani az autókkal. Emlékeznek még? Az 500-as GP-motorok kihalásuk pillanatában 230 lóerő körül teljesítettek Rossival és Biaggival a nyeregben. Hazárdjáték volt minden másodperc, amit eltöltöttek a pályán, sokszor nem is a motorjaikról szálltak le, hanem a hordágyról. És róluk el lehet mondani, hogy tudnak motorozni.

Az átlagmotorosról viszont nem. De kell a köbcenti és kell a lóerő. 190 és 230. 40 lóerő és 40 kg különbség. Valóban sok, de a tavalyi Superstock motorok úgy 200 lóerő körül tudtak – olyan pilótákkal a nyeregben, akik tudnak motorozni és nem olyanokkal, akik pöcshosszabbítónak veszik a 'zezres gikszert.

De hát a gyárak belőlük élnek. Arra, amire az autógyárak a kilencvenes években rájöttek, azt a motorgyárak mostanság kezdik megérteni. Kell az ABS még egy sportmotorra is, mert az átlagvevő nem tud fékezni. A csúszókuplung már tíz éve itt van – ma már széria – mert az vásárló még egy négyhengeres hatszázason sem tud fékezés közben gázfröccsel visszaváltani. Elesne szegény, ha nem lenne. Kell a kormánylengés-csillapító, mert az átlagvásárló nem képes kezelni a kormánycsapkodást és csúnya látvány egy motor, amikor kontrollálatlanul gyorsulva katapultálja bele utasát az előtte menő autósba.

Kellenek a motormódok, mert az átlagvásárló nem képes normálisan kezelni a gázt. És kell a kipörgésgátló, mert még a legbarátságosabb módban is elpörgeti a hátsó kereket kanyarból kifelé jövet. A highside közúton halálos. Olvassuk most ezt egybe: van egy 190 lóerő körüli utcai versenymotor, ami leggyengébb módjában 140 Le-t teljesít, de kell rá kipörgésgátló.

Hát igen. Mert kell a nagymotor, hogy lássák. Igaz csak az autópályán van kihasználva, ott is inkább csak az egyenesekben, de hát ott van csak igazán szükség a motormódra, a kipörgésgátlóra, az ABS-re. A butaság és a digitális csukló ellen is meg kell védeni a vevőt, mert különben nem veszi meg két év múlva a legújabb fejlesztést. Mert ha már motorozni nem tud, legalább nézzen úgy ki, mintha tudna.

Egyetlen hely van, ahol a motorgyárak még nem tudnak kínálni semmit: a kanyar. Ott szerencsére nincs olyan elektronika, ami megvéd a hülyeségtől. És itt fordul visszájára a dolog: ahogy egyre jobban bízunk az ABS-ben, motormódban, kipörgésgátlóban, úgy érkezünk egyre gyorsabban a kanyarba. Mert elhisszük, hogy mi is tudunk motorozni és nem csak a motor. De kanyarodni egyelőre nem tudnak nélkülünk. Még. A BMW-nek már van bejegyzett szabadalma az elesésbiztos motorra. Kimozdulnak a kerekek a hossztengelyből ha a motor el akar dőlni. Zseniális nem?

Baj ez? Nem. Ahogy az autók esetében, a motorok esetében is életeket mentenek ezek a kütyük. Vezetni persze elfelejt majd az átlagvásárló, de nem baj ez. Már most elfelejtett. Vagy meg sem tanult. A gépek jellemzően ügyesebben, okosabban, de leginkább körültekintőbben döntenek, mint az ember. Az a néhány mohikán, aki tud motorozni, jól fogja magát érezni azzal az egypár motorral, ami nem lesz felszerelve mindenféle elektronikával. A többieknek marad majd a szájkarate, a faszpótlás és a rémület, amikor ez elektronika megáll, és először az életben szembesülni kell a fizika könyörtelen szabályaival. Isten adja nekik, hogy ez ne következzen be!

Üdv, Zsolt

Kedves Zsolt,

Részben egyetértek veled, valóban okos dolog a fejlődés, hasznosak ezek a vívmányok. Azonban nem tudom letagadni ellenszenvemet, hisz csupán azért van igény rájuk, mert mohóak vagyunk, erőnkön felül vágyunk olyan dolgokra, melyekre se szükségünk, se tehetségünk nincsen.

Ha képesek lennénk felelősségteljesen gondolkodni, sokkal kisebb motorokkal is beérnénk, hisz a közlekedés nem kíván kétszáz lóerőt és háromszázas végsebességet. Mégis megvesszük, az ember ilyen. A birtoklás mégsem jelent tudást, ez az igazi baj. Amíg a hazai oktatás ennyire gyalázatos színvonalú, amíg oktatóink zöme ennyire nem tud motorozni, nem várhatunk javulást.

Szeretném, ha ezen lehetne először javítani, hisz a motor tudatos kezelése elsajátítható. Ha kell, legyen drágább a jogosítvány megszerzése, cserébe a folyamatot töltsék meg olyan tartalommal, hogy nyugodt lelkiismerettel engedjünk ki egy fiatalt a forgalomba. Én ezt tartom elsődlegesnek – a többi már csak a mohóság tüzének kétségbeesett oltása.

Üdvözlettel:

Zirig Árpád