Ilyen Suzuki nincs is 2.

2011.02.16. 15:21

A közelmúltban nyilvánosságra hoztuk Gábor levelét, aki egy mifelénk nagyon ritka Suzuki motorkerékpár tulajdonosa lett. A TS185 ezeréves kétütemű konstrukció, de még mindig gyártják – bizonyos országokban máig igény van az egyszerű, dobfékes gépre.

Ne Indokína mocsárgőzös bűzére gondoljanak: a TS egyik legnagyobb piaca Ausztrália: a birkapásztorok imádják a könnyű, olcsón üzemben tartható motorkerékpárt. Gábor öröme azonban nem felhőtlen, a hazaúton már furcsa tüneteket produkált a gép. Hozzánk fordult tanácsért, és Motordoktorunk nem maradt szótlan.

Mi lehet a baj?

Helló!

Tegnapra meglett a műszaki meg a névre írás, elhoztam a gépet! Lábon jöttem vele haza, fasza volt 4-5 fokban, meg szemerkélő esőben! De sajnos nem ez volt a legrosszabb esemény az úton, az első tapasztalatom negatív, valami kehéje van neki!

Történt ugyanis, hogy már hazafelé jövet, kb 5-10 km után behúzott kuplungnál fölpörög a gép, meg gyorsításkor, váltásnál is észrevettem, hogy nem leesik a fordulat, hanem pörög! Meg alapjáraton is ezt csinálja, amikor meg akartam állni, nem lehetett kitenni üresbe, közlekedési lámpánál is, vagy ha más forgalmi helyzetbe állóra kellett fékezni, csak úgy tudtam nem bőgetni, hogy visszagangoltam egyesbe, és finoman csúsztatva a kuplungot tudtam csak elérni azt, hogy ne nézzenek hülyének!

Félúton megálltam könnyíteni magamon, és akkor is a gyújtásmegszakító gombbal kellett lelőni, úgy felpörgött! Kb. 2 percet álltam, és amikor újra berúgtam, minden ok, fasza alapjárat, szépen el tudtam indulni, de aztán megint ez előbbi jelenség volt tapasztalható!

Szóval azok után, hogy vártam már ezt a napot, most kicsit el vagyok kámpicsorodva! Többen mondták, hogy vigyem vissza, elvileg nem szart kellett, hogy eladjanak nekem, de nekem kell ez a gép!

Na, de a lehetséges diagnózis! Hívtam egyből a cimbiket, már a garázstól, mikor hazaértem, és két vélemény is az volt, hogy lehet főtengely szimering, és fals levegőt szív! De azt mondták, hogy valszeg ez a legrosszabb eset, építő jelleggel kell elkezdeni feltárni a problémát, kezdve a karburátortól! Azt mondták a Yamahába, hogy az aránylag hosszú állásidő miatt ők szétszedték, egy tisztítás céljából, esetleg lehet, hogy valami nem jól került vissza!

Szóval ez van, nem kezdődik a lehető legjobban, most majd szétszedjük valamelyik nap, csak legyen kicsit jobb idő, ne fagyjon a villáskulcs a kezünkhöz! Addig is így semmiképp sem akarom használni, egyrészt nagyobb lehet a baj, meg hát így nem is élvezetes a motorozás! Kíváncsi lennék, mi a Motordoki véleménye!

Üdv!

Gábor

Szia Gábor!

A tünet, amit leírsz tipikusan a fals levegőt szívás jeleit mutatja. Ráadásul tudjuk, hogy a motor sokat állt, és a gumi alkatrészeinek nem tesz jót a szárazon állás, például a szimeringeknek, de a karbi gumi flajsnija is meg tud keményedni és itt is mellészívhat. Jellemző, hogy a sokáig álló motorok az első indításkor tökéletesek, vagy legalábbis nem produkálnak súlyos hibát, felmelegednek, majd amikor visszahűlnek már nem jók, falsot szívnak, ész nélkül pörögnek, nehezen indulnak...

Én a következőt próbálnám meg: amikor így elkezd pörögni, akkor az alapjárati szabályzó csavart visszatekerném (valójában kifelé) szinte teljesen. Ha a visszacsavart állás ellenére még így is magas az alapjárat, esetleg tovább "énekel" akkor 100 %, hogy valahol mellészív.

Ha leáll, akkor csak az alapjárati rendszer vagy a karbi beállítása rossz, talán magasra van csavarva az alapjárat és nem csak az alapjárati rendszer megy. (tudom, hogy nincs teljesen különálló rendszere ennél az alapjáratnak). Azt hiszem ezen a Mikuni karbik az oldalán van egy kézzel is csavarható csavar, ami a tolattyút emeli és a tolattyú alatt van az "alapjárati rendszer".

A fals levegő szívásának helyét meg egy egyszerűen buta módszerrel, sűrű olaj ráfecskendezéssel tudod megállapítani. Amikor pörög a motor, vagy csak kicsit emelt fordulaton jár, akkor a karbi flajsnira, a gumi szívócsőre fecskendőből locsolj egy kis sűrűbb motorolajat vagy váltóolajat, ha ekkor bármi megváltozik, csökken a fordulat vagy egy kis füst jelenik meg a kipufogón, akkor ott szív falsot.

Ne legyen a motor tűz forró, de nem kell aggódni, az olaj lobbanáspontja 100 foknál jóval magasabban van, nem lesz tűz.

Ha mindez nem hoz eredményt, akkor csak a főtengely szimering csere maradt. Ez inkább munkás feladat, mint alkatrész pénzes, a szimering olcsó, a munkadíj kevésbé.

Nem akarlak elkeseríteni, de ezt szerintem előbb utóbb úgyis meg kell csinálni...

Üdv.

Motordoktor